וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסינגל מאלט הכי הכי

טל חוטינר, בשיתוף בנא

עודכן לאחרונה: 2.3.2023 / 12:56

"שילוב בין פוטנציאל של מזקקה איכותית ומלאי גדול של חביות מתיישנות, לבין אחד מגאוני הוויסקי של עשרות השנים האחרונות." טל חוטינר מספר על אחת המזקקות פורצות הדרך בעולם הסינגל מאלט

מזקקת גלנאלכי. צילום מסך,
פילוסופיית ניהול חביות ייחודית. מזקקת גנלאלכי/צילום מסך

מתחת לרדאר נמכרים בישראל כבר כמה שנים מוצרי אחת מהמזקקות פורצות הדרך בעולם הסינגל מאלט הסקוטי ואחת מהמדוברות שבהן בשנים האחרונות, נא להכיר: גלנאלכי. מדובר בשילוב בין פוטנציאל נחבא אל הכלים של מזקקה איכותית ומלאי גדול של חביות מתיישנות, לבין אחד מגאוני הוויסקי של עשרות השנים האחרונות.

גלנאלכי היתה בעברה מזקקת 'נפח' בבעלות תאגיד המשקאות הענק 'פרנו ריקאר' שיצרה בעיקר סינגל מאלט וויסקי עדין עבור הבלנדים של הקבוצה. לא מדובר במזקקה ותיקה אלא באחת שהוקמה בשנת 1967 בתקופה של פריחה במכירות הבלנדד וויסקי, כדי לתמוך בבלנדים הסטנדרטיים של הקונצרן אבל לא בקבקה וויסקי תחת שמה.

בילי ווקר, יזם וויסקי סדרתי

בילי ווקר הוא שם דבר בתעשיית הוויסקי העולמית. הוא ידוע לא רק בכל מה שקשור לייצור ותפיסת העולם אלא גם כאיש עסקים גאון וסוג של צייד כישרונות שיודע להפוך מזקקות שלא הטביעו את חותמן, לשמות חמים במיוחד.

יצא לי לפגוש אותו בסקוטלנד לפני כ-25 שנה, כאשר היה בעלים של שתי מזקקות וויסקי שלא היו מאוד ידועות באותה תקופה: דינסטון וטוברמורי (לצ'אייג). לצד הסינגל מאלטים שלהם, הוא ייצר גם בלנדד וויסקי מצליח בשם 'סקוטיש לידר'. לאחר מכן, מכר ווקר את החברה שהקים ורכז זוג מזקקות זניחות שלא פעלו כמעט באותה תקופה: גלנדרונאך ובנריאך. הוא הפך אותן להצלחה גדולה, ומכר אותן לתאגיד הענק בראון פורמן,שבבעלותו גם מותג וויסקי אמריקאי קטן בשם ג'ק דניאלס.

ואז, בשנת 2017 מזהה בילי ווקר את הפוטנציאל של מזקקת גלנלאכי ושל התזקיק העדין והמצוין שלה. הוא מחליט לרכוש אותה על כל מלאי 50,000 החביות המתיישנות בה, ולהתחיל ליישם את פילוסופיית ניהול היישון והחביות הייחודית שלו.

מזקקת גלנאלכי. צילום מסך,
בדרך לשלמות המוחלטת. דודי זיקוק במזקקת אלאכי/צילום מסך

מחפשים שלמות מוחלטת

מה מייחד את הסינגל מאלט וויסקי של גלנאלכי? קודם כל, התסיסה הארוכה של הווש (שיכר לתת השעורה), שמגיעה ל 160 שעות כמעט פי שניים מרוב המזקקות השכנות בספייסייד, בכדי למצות יותר מטעמי הדגנים ומהאנזימים שבצמח. ואז לאחר הזיקוק, מגיעה תורה של אומנות היישון בחביות.

סדרת ה-Core Range של גלנאלכי, מתאפיינת במסלול יישון ייחודי. הוא מתחיל בדף חלק: ארבע עד חמש שנים של יישון בחביות ברבן ממילוי ראשון, ממשיך לעוד ארבע עד חמש שנים בחביות עץ אמריקאיות חדשות שמוסיפות לו טעמים עוצמתיים. משם הוא ממשיך ליישון קצר בחביות יין מריוחה שמוסיפות טעם, ומסתיים במגע הקסם: יישון ארוך בחביות שרי אולורוס ופדרו חימנז.

"אנחנו לא מחפשים עקביות מוחלטת, אנחנו מחפשים שלמות מוחלטת.", אומר מנהל המזקקה. הם גם לא מחפשים כמויות. גלנאלכי מחזיקה כיום ביכולת ייצור של כ-4,000,000 ליטר וויסקי בשנה. למרות זאת, בפועל מיוצר רק כ-600,000-700,000 ליטר בשנה. זה מראה שהיא מעדיפה להתרכז באיכות על פני הרווחיות, מה שמסביר את תג המחיר של התזקיק ואת טעמו העשיר. בילי ווקר מאמין שתמיד יש יעד נוסף להגיע אליו ולכן לא צריך להוריד רגל מהגז. גם אחרי שחגג שבעים, הוא לא מפסיק לעבוד ומגיע כל יום למזקקה לבדוק שהכול מתנהל כראוי.

מזקקת גלנאלכי. צילום מסך,
מסלול יישון ייחודי. מזקקת גלנאלכי/צילום מסך

מה כדאי לחפש ממש עכשיו:

יש כמה אופציות מצוינות שנמכרות באופן סדיר בארץ ועוד כמה מהדורות מוגבלות. זה בדיוק הזמן להשקיע בבקבוק שכזה כי בפורים מצווה לשמוח. במיוחד כאשר בחוץ פחות שמח.

גלנאלכי 12 שנה

אולי ספינת הדגל של סדרות הליבה של המזקקה! וויסקי פשוט מצוין שמיושן קודם כל בחביות אקס ברבן ואז עובר לחבית אמריקאית חדשה לעוד קצת עוצמה וכח ולאחר מכן פיניש בחביות שרי ספרדיות. הוויסקי מדגיש ניחוחות וטעמים של תיבול חם עם פירות יבשים יחד עם מעט דבש וקליפת הדרים. מצוין ומאוזן. 46% אלכוהול. המחיר: 299.90 שקלים, לחברי מועדון ומצטרפים חדשים.

גלנאלכי 15 שנה

הגרסה היותר עמוקה של 'גלנאלכי 12 שנה'. הפעם מצטרפים לטעמי הליבה גם טעמי שוקולד מריר, עוד של קליפת תפוז מסוכרת, מוקה והמון תיבול מרתק שלא נגמר בסיומת הארוכה. וויסקי להתפנק איתו. 46% אלכוהול. המחיר: 379.90 שקלים, לחברי מועדון ומצטרפים חדשים.

וויסקי גלנאלכי 15. יח"צ,
להתפנק איתו, גלנאלכי 15/יח"צ

גלנאלכי 10 שנים, באטץ' 6

מהדורה מיוחדת, תוצאה של שילוב בין חביות גדולות של שני סוגי שרי: פדרו חימנז הכבד והמתוק ואולורוסו הקרמי והחמצמץ מעט, עם חביות יין ריוחה ומעט עץ חדש. וויסקי עוצמתי מאוד עם המון תיבול, מעט תה שחור, עשבוניות ומתיקות נהדרת ונקיה. 57.8% אלכוהול. המחיר: 389.90 שקלים, לחברי מועדון ומצטרפים חדשים.

גלנאלכי 13 שנה, חביות ריוחה

מהדורה מוגבלת ומעולה של וויסקי שהתבגר בעיקר בחביות יין אדום עוצמתי מאזור ריוחה, ספרד. כל מה שהפרי נתן ליין חוזר אל הוויסקי: פירות אדומים יחד עם צימוקים ואפילו משהו אגוזי, מתובל ועשבוני. וויסקי מרתק. 48% אלכוהול. המחיר: 399.90 שקלים, לחברי מועדון ומצטרפים חדשים.

וויסקי גלנאלכי 13 שנה חביות ריוחה. יח"צ,
וויסקי מרתק, גלנאלכי 13 שנה, חביות ריוחה/יח"צ

גלנאלכי 11 שנה

תוצאה מאוד מעניינת של יישון בחביות גרטמקו, יין מאזור בולגרי שבטוסקנה. מדובר בוויסקי שיושן בחביות אקס ברבן, עבר לפיניש בחביות היין הייחודי, ומציע טעמים וניחוחות עדינים של קרמל, וניל, פירות צהובים בשלים ותבלינים חמים ונעימים. 48% אלכוהול. המחיר: 449.90 שקלים, לחברי מועדון ומצטרפים חדשים.

זהו יש לכם זמן לרוץ לחנות ולבחור לכם בקבוק לחג הקרוב, או פשוט לשים מקדמה ולקנות את כולם. פורים שמח

טל חוטינר, בשיתוף בנא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully