וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וויסקי והעיר הקטנה

יאיר גת

עודכן לאחרונה: 5.1.2022 / 12:10

הסינגל מאלטים מסביבות העיר קמבלטאון, אזור הוויסקי הקטן בסקוטלנד, מפגינים אופי ייחודי ומשמרים מאפיינים מהעבר. איזה יופי שאפשר להשיג אותם גם בעיר שלנו

בתקופה הוויקטוריאנית, נחשבה העיר קמבלטאון שבחוף הדרום מערבי של סקוטלנד לבירת הוויסקי של העולם. המון שעורה מהחוות שמסביב, אדמה עשירה בכבול, שפע של מים טריים וגישה לנתיבי ספנות. לא צריך הרבה יותר מזה כדי לייצר ולמכור וויסקי טוב, ותושבי האזור, שהיו מודעים ליתרונות הללו, קיבלו את רישיון הזיקוק הראשון שלהם בשנת 1906. בתקופה הויקטוריאנית, נחשבה קמבלטאון לבירת הוויסקי של העולם, נכנסה לרשימת חמשת אזורי הוויסקי של סקוטלנד ובתקופת הזוהר שלה פעלו בה לא פחות מעשרים ותשע מזקקות. כיום יש בה שלוש בלבד: ספרינגבנק, גלנגיין וגלן סקוטיה.

גלן סקוטיה הוקמה בשנת 1832 ורכבה על גלי ההצלחה של האזור, שהתבססו בין השאר, על זרם ימי שאיפשר לוויסקי להגיע בספינות לגלזגו תוך תשע שעות בלבד. הירידה במחירי הדלק להובלה יבשתית, השפל הכלכלי ותקופת היובש בארצות הברית, גרמו לסגירת המזקקה בשנת 1930. מאז היא הספיקה להיפתח מחדש להיסגר ב-1984, ולהיפתח שוב ב-1989. למרות הטלטלות היא פועלת עד היום במבנה ההיסטורי בו פעלה מיומה הראשון.

למרות שבמהלך השנים איכות הוויסקי השתפרה, בין היתר הודות לתסיסות ארוכות ומבוקרות יותר, וזיקוק מוקפד ואיטי יותר ולמרות שהמזקקה לא מייצרת את הלתת שלה בעצמה אלא רוכשת אותו מספקים מקומיים, התהליך עצמו לא השתנה משמעותית מהמאה התשע-עשרה. אני מספיק רומנטיקן כדי להאמין שגם באופי של המזקקה, השתמרו כמה מאפיינים מהעבר.

גלן סקוטיה דודים. יח"צ,
דודי זיקוק במזקקת גלן סקוטיה/יח"צ

גלן סקוטיה 15

הוויסקי, שהתיישן בחביות אמריקאיות הוא בעל צבע עמוק וריחות עשירים של הדרים, ג'ינג'ר, פירות לבנים טריים ומעט יוד. המפגש עם הפה ממשיך באותה אווירה ומוסיף אליה נגיעות של קרמל, עשן ותבלינים מתוקים, והסיומת יבשה ומתובלת. איזון נפלא בין טעמי פירות מלאי חיים, מינראליות ומגע חד ואלגנטי, שמבטא היטב את הסגנון של המזקקה. המחיר: כ-250 שקלים.

עוד בוואלה! סנהדרינק

אגם של וויסקי

לכתבה המלאה
גלן סקוטיה 15 וויסקי. יח"צ,
פירות יבשים ומלח ים/יח"צ

גלן סקוטיה ויקטוריאנה

גילו של הוויסקי, שנוצר בהשראת התקופה הויקטוריאנית, ימי הזוהר של קמבלטאון, לא מצוין, אבל העובדה שהוא מבוקבק בחוזק חבית - 54.2% אחוזי אלכוהול, והאופי הייחודי שלו, מאפשרים להתעלם מכך די בקלות. הריחות כהים ואלגנטיים, הטעמים מרוכזים ועשירים והסיומת שוקולדית, מעושנת ומורכבת. אחרי הכל, גיל זה רק מספר. המחיר: כ- 400 שקלים.

גלן סקוטיה ויקטוריאנה. יח"צ,
מרוכז ומעושן/יח"צ

גלן סקוטיה 18

הוא בילה את שנות ההתיישנות הראשונות שלו בחביות אמריקאיות ואת השנה האחרונה בחביות ששימשו קודם לכן ליישון של שרי אולורוסו, ותגברו אותו במאפיינים פירותיים מבושמים שמשתלבים בתיבול ובמינראליות ימית קלה. וויסקי חלקלק עם טעמים עשירים של פירות טרופיים ותבלינים, וסיומת ארוכה, יבשה ומורכבת. המחיר: כ-500 שקלים

גלן סקוטיה 18. יח"צ,
מאפיינים פירותיים מבושמים/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully