וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 20 שנה

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 23.11.2022 / 9:51

שיבאס ריגל, מותג הוויסקי הוותיק, השיק מהדורה חדשה. ניצלנו את ההזדמנות כדי להיזכר במורשת המפוארת של שיבאס. ולטעום קצת וויסקי

אם תבקשו מישראלי ממוצע למנות כמה מותגי ויסקי שמוכרים לו, הרשימה תהיה ארוכה ולאו דווקא זהה בין כולם, אך אין ספק שברשימות של רובנו יופיע מותג הבלנדד ויסקי הפופולרי 'שיבאס ריגאל'. המותג, חלק בלתי נפרד מעולם המשקאות כבר שנים רבות, עדיין נחשב לאחד ממותגי הוויסקי היוקרתי המובילים בעולם. קלאסיקה אמיתית. בימים אלה נחשף בישראל העיצוב המחודש של הבקבוק האייקוני, החידוש המשמעותי ביותר בהיסטוריה של המותג.

מקור השם שיבאס במילה הגאלית סימאס (Seamhas) שפירושה המקום הצר ליד הנהר. השם עוות בהתחלה ל Schivas - כינויה של הטירה על גדות נהר האית'ן (Ythan), הסמוך לעיר הסקוטית אברדין. בשנים שלאחר מכן אימצו לעצמם, כמעט כל תושבי הכפרים באזור, שם משפחה זהה - Chivas.

אברדין סקוטלנד. Shutterstock, ShutterStock
אברדין, סקוטלנד. כאן הכל התחיל/ShutterStock, Shutterstock

מכולת האחים

הסיפור התחיל כשהאחים הסקוטים ג'יימס וג'ון שיבאס, היגרו עם משפחתם הענפה מן הכפר אל העיר הגדולה אברדין ועבדו במכולת, בה נמכרו מזון, משקאות, יינות ותזקיקים אלכוהוליים שונים. ג'יימס שיבאס, שהביא בכישוריו השיווקיים את העסק להצלחה גדולה, רכש אותו לאחר שבעליו הלך לעולמו, הוסיף שותף בשם צ'ארלס סטיוארט והשניים המשיכו לעשות חיל.

באותה תקופה הומצא הזיקוק הרציף, זיקוק קל וזול יותר בהשוואה לזיקוק הדודי, ובעלי עסקים רבים ערבבו ויסקי בעצמם ומכרו אותו לכל דורש. שיבאס וסטיוארט אימצו את הטרנד החדש והחלו לערבב בעצמם בלנד חדש של ויסקי שהוצע למכירה בבקבוקים במכולת שלהם תחת השם 'Royal Glen Dee', על שם הנהר די שעל גדותיו היה בית הנופש של המלכה ויקטוריה. עד מהרה הפך הבלנד לפופולרי מאוד באזור ושמו הופץ גם ברחבי סקוטלנד והאיים הבריטים.

מכולת. ShutterStock
להגיד לג'יימס שירשום/ShutterStock

העיצוב השתנה, הטעם נשאר

ג'יימס, שהבין את הפוטנציאל של הבלנד החדש, חיפש שיטות נוספות לשיפור טעמו של הוויסקי וחידוד איכויותיו, במטרה לייצר בלנד קטיפתי, נעים לחך, מחליק בגרון ונגיש. בשנת 1842, בזמן ביקור המלכה ויקטוריה בסקוטלנד, הזמין בית המלוכה מצרכים מהמכולת של שיבאס וסטיוארט. שנה מאוחר יותר קיבל ג'יימס שיבאס את הצו המלכותי הראשון מידי המלכה והפך לספק המצרכים הראשי של בית המלוכה. שלושים שנה מאוחר יותר שונה שם החברה ל'אחים שיבאס', כשהשותפות עם סטיוארט התפרקה וג'ון אחיו של ג'יימס הפך לשותפו.

כדי לא להיות תלויים במזקקות שונות, חיפשו השניים מאלט ויסקי איכותי, שישמש לייצור הבלנד באופן קבוע. בשנת 1950 נמצא הוויסקי המיוחל במזקקת סתראת'יילה (Strathisla)בעיירה באזור ספייסייד שבצפון סקוטלנד. האחים שיבאס קנו את המזקקה, ומאז זהו הוויסקי שנמצא בלב כל בלנד של שיבאס ריגאל. אגב, שיבאס הוא המותג היחיד שהוויסקי הצעיר ביותר בבלנד שלו הוא בן 12 שנים, ולא 3 שנים כמו ברוב המותגים.

הבקבוק האייקוני של שיבאס ריגאל עבר לאחרונה עיצוב חדש, הבקבוק גבוה, צר וקל יותר, מה שמפחית את השימוש בזכוכית ב-1,300 טון בשנה. על התווית החדשה מופיע גם גיל הוויסקי. כל זאת מבלי לאבד את תחושת המורשת היוקרתית המכובדת. טעמו המוכר של הוויסקי לא השתנה כלל וכלל.

שיבאס ריגאל 12

המותג הנמכר ביותר של חברת שיבאס והוויסקי שהיווה מרכיב חיוני בצמיחת קטגוריית הבלנדד הסקוטי בעולם. הוא מורכב מכשלושים וחמישה סוגי מאלטים שונים וגריין, כשבמרכז כמובן סתראת'יילה. ויסקי בעל מרקם חלק, עדין, ואלגנטי, ארומות וטעמים של פרי, עשבים, וניל, אגוזים ודבש. המחיר: 120 שקלים.

שיבאס 12 בעיצוב חדש. יח"צ,
מרקם חלק, עדין ואלגנטי/יח"צ

שיבאס ריגאל 18

הוויסקי, המכונה חתימת הזהב - נוצר לראשונה בשנת 1997, ונושא את חתימתו של קולין סקוט, המאסטר בלנדר האייקוני של שיבאס ריגאל, שיצר את הוויסקי. הוא מורכב מ-25 סוגי ויסקי שונים, כולל מאזור איילה המעושן, ובלבו סתראת'יילה. ויסקי מאוזן, חלק ואלגנטי, עשיר בארומות וטעמים, קליפות הדרים, וניל, שוקולד מריר, תבלינים ועישון קל. הסיומת ארוכה ומחממת. קטיפתי ומהנה. מחיר: 230 שקלים.

ויסקי שיבאס, אולטיס 20. יח"צ,
משיי ועשיר/יח"צ

שיבאס אולטיס 20

חמש הטבעות על צוואר הבקבוק מסמלות את חמשת סוגי המאלט הנדירים המרכיבים את הוויסקי: סתראת'יילה, לונגמורן, אלט אביין, ברייוול וטורמור. המאלטים מייצגים את חמשת הדורות של המאסטר בלנדרים מבית שיבאס ריגאל. ויסקי אלגנטי, משיי ועשיר בארומות וטעמים. פירות בשלים ועסיסיים, שוקולד, דבש, וניל, טופי, חמאה ועוד. הסיומת ארוכה ונעימה מאוד ולא רוצים שתיגמר. המחיר: 607 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully