וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריניאן ממרוקו כבר טעמתם?

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 15.11.2022 / 13:27

זה בסדר, אורית גרינבוים-לירון עשתה את זה בשבילכם. וטעמה גם יינות מגרמניה, סלובניה, צרפת, ספרד, איטליה וארגנטינה, מקטלוג הייבוא המעודכן של חברה אחת מרמת-גן

השקת קטלוג 2023 של חברת 'שקד' הייתה חגיגית במיוחד השנה. החברת הוסיפה לפרוטפוליו לא פחות מעשרים ושלושה יצרנים, שבעה מהם הגיעו לארץ לכבוד השקת הקטלוג. את מפגש עם שבעת נציגי היקבים, שנערך בחדר הטעימות החדש במשרדי החברה ברמת גן, פתח המנכ"ל, אורי שקד שדיבר על צורך מתמשך בלימוד והנגשת יין לקהל הישראלי.

לשם כך הוקם חדר טעימות שנראה כמו בר יין לונדוני מושקע ומנותק מסביבתו הרמת גנית ומטרתו העיקרית להיות מרכז טעימה והדרכה לקהל המקצועי ולקהל הפרטי ללא עלות. קראתם נכון, ללא עלות! החדר המרווח והמצויד במיטב הטכנולוגיה, יכול להכיל קבוצות של עד 30 אנשים.

חדר טעימות יין, חברת שקד. יח"צ,
כמו בר לונדוני מושקע. חדר הטעימות של חברת 'שקד'/יח"צ

ספיד טייסטינג

בשעת בוקר מוקדמת התכנסו בחדר הטעימות אנשי שקד, כתבי יין ושבעת נציגי היקבים החדשים לטעימה בסגנון "ספיד דייטינג" כשלכל נציג הוקצו עשר דקות בלבד בהן הציג את היקב והטעים יין אחד נבחר. הפורמט היה ממוקד, מקצועי וענייני, ולמרות קצב טעימה מהיר כל נציג זכה לבמה ראויה במסגרתה סיפר על היקב, אזור הגידול, אנשיו ועל היין הנבחר.

ריזלינג מארץ הריזלינג

ראשון עלה למגרש אנדארס הוטויל, סגן מנכ"ל ויינן יקב פון ווינינג (Von Winning) מאזור היין פאלץ שבגרמניה, אזור חמים ביחס לאזורי היין הצפוניים ולכן ניתן לגדל בו זני ענבים שזקוקים לשמש וחום. היקב המשפחתי הוקם בשנת 1949 ומייסדיו לקחו חלק בהקמת ארגון יצרני האיכות של גרמניה ה VDP בו הם חברים עד היום (כל יינות חברי הארגון נושאים על צוואר הבקבוק סמל ובו מופיע נשר שבמרכזו אשכול ענבים).

ריזלינג Win Win 2021
מקור הענבים מכרמים הסובבים את היקב, יין צעיר בעל ארומות וטעמי אשכולית אדומה, קליפות תפוז ואפרסק בשל לצד מליחות נעימה. בטעימה ניכרת חומצה גבוהה אופיינית לזן מאוזנת במעט סוכר שיורי, אך למרות זאת היין נטעם כיין יבש. יין בשל ומאוזן, מזכיר ריזלינג מהשכנה אלזס, מהנה וכיפי לשתייה. 50% מהיין התיישן בחביות עץ גדולות ו50% במיכלי נירוסטה. המחיר: 89 שקלים.

בנוסף, ניתן למצוא בקטלוג גם רוזה מפינו נואר מרענן, סוביניון בלאן, שרדונה ופינו נואר מעולה.

עוד בוואלה!

סוסון פרא

לכתבה המלאה
ריזלינג win win. יח"צ,
מהנה וכיפי לשתייה/יח"צ

אלבריניו מספרד

אחריו עלה ובא דייגו ריאוס, יינן גאליסיאני כרזימטי שחי ונושם אלבריניו, נציג יקב גראנבאזן (Granbazan) מאזור היין ריאס באיישאס שבצפון מערב ספרד. דייגו מספר בגאווה על תנאי הגידול הייחודיים בעמק סאלנס: לחות גבוהה מלווה ברוחות חזקות מהאוקיינוס וכרמים בהדליית פרגולה טיפוסית לאזור, עבודה ידנית קשה בכרם שמניבה יינות אלבריניו קלאסיים. היקב, שהוקם בשנת 1981 הוא מחלוצי האזור ולקח חלק בהתהוות הגדרת חוקיו ובאיפיון יינותיו.

העבודה הקשה לאורך השנים הוכיחה את עצמה וכיום יינות האלבריניו מריאס באיישאס מבוקשים מתמיד והיקב זוכה לאהדה מקומית ובינלאומית. 50% מכלל היצור נצרך בשוק המקומי והשאר מיועד ליצוא. לצד הביקוש ההולך וגדל ליינות אלבריניו, חשוב ליקב להקפיד על עשייה איכותית ולשמור על סגנון "הבית" והם אכן מציגים יינות מורכבים ויוצאי דופן. לשם כך החליטו לייצר שלושה יינות אלבריניו זניים כאשר כל אחד מהם מבטא את הזן בדרכים שונות.

גראנבאזן Etiqueta Verde 2021
טקסטבוק של אלבריניו. בהרחה ראשונה האף קצת קמצן ואז אחרי כמה עירסולים בכוס עולים ריחות של אגס, ליים, מלון, מעט זפת ובעיקר ריחות ים מלוחים ואבן גרנית רטובה. חומצה חדה וגבוהה' גם היא אופיינית לזן. המחיר: 79 שקלים.

אלבריניו Etiqueta Ambar
ניחן באותה מליחות וטעמי פרי אך מפגין יותר נוכחות וגוף, מכיוון שהתיישן על שמריו במשך 8 חודשים. לימוזין, היין שלישי בסדרה, גם הוא 100% אלבריניו, מורכב משכבות של ריחות וטעמים, עבר תקופת יישון בחביות עץ גדולות ולדברי דייגו מייצג באופן הכי אמיתי את סגנונו המיוחד של היקב.

סוביניון בלאן סלובני

מריאן סימצ'יץ', הבעלים והיינן של היקב הנושא את שמו, מגיע מאזור היין הצפוני ברדה הגובל באיטליה, המשכו הטבעי של אזור קוליו שבפריולי, שחולק איתו את ההשפעות קרות מהאלפים האיטלקים ואת זני ענבים. היקב המשפחתי הוקם בשנת 1860 ומריאן, דור חמישי בשושלת של מגדלים וייננים, ממשיך בעשיה מסורתית, נקייה ואיכותית.

היינות של מריאן סימצ'יץ' זוכים בשנים האחרונות להכרה בינלאומית כחלק מהתעניינות הולכת וגוברת ביינות איכות ממדינות הבלקן וזה עתה קיבל יין הפינו גריג'ו שלו ביקורת מעולה במגזין היין הלונדוני "דקנטר" (ציון 93). מריאן, חקלאי צנוע ושקט הציג בגאווה את אזור היין ברדה שמתאפיין באדמת גיר עשירה במאובנים ובזכות תנאי השטח ההרריים והאקלים הקר, מאפשר הפקת יינות חדים ומינרלים.

קרו סלקשן, סוביניון בלאן 2020
ריחות דשא קצוץ, גוסברי, מלון ומעט לחם קלוי. בפה מרירות עדינה ופרי בשל, חומצה נוכחת אך מעט נמוכה ביחס לריכוז הפרי. יין עגול ורך שעבר תקופת התבגרות בחביות עץ. המחיר: 160 שקלים.

ממליצה בחום לשים לב ליינות נוספים בקטלוג: סוביניון ורט, זן מקומי שמפגין איפוק ואלגנטיות, ריבולה (אותו ריבולה ג'אלה מפריולי) שגם הוא לבן מצוין ופינו נואר קר, חומצי ומלא פרי אדום ועסיסי.

קרו סלקשן סוביניון בלאן. יח"צ,
קרו סלקשן סוביניון בלאן/יח"צ

רוזה טאבל, צרפת

יינות טאבל עדיין אינם מקבלים בארץ את תשומת הלב הראויה להם וצירופו של יקב שאטו ד'אקריה לקטלוג של שקד מסמן שינוי מבורך, לכן הטעימה הרביעית העלתה חיוך על פני עוד לפני שנציגת יקב שאטו ד'אקריה, קתרין ניל, פתחה בדברים.

בכפר טאבל שבדרום עמק הרון מותר על פי חוק לייצר יינות רוזה בלבד ואלה נחשבים למלאים, בעלי פרי מרוכז, כהים, גסטרונומים ואיכותיים ביחס לסגנונות הרוזה השונים. הזן המוביל באזור הוא גרנאש ולצידו זני רון מוכרים כמו סירה, מורבדר, סנסו וקלרט. שאטו ד'אקריה, יצרן ותיק ומוערך מטאבל עבר תהפוכות ושינויים עם השנים אך תמיד הקפיד על סגנון יין מוקפד וקלאסי.

טאבל, רוזה 2021
בלנד של גרנאש, קלרט, סנסו, מורבדר וסירה שעברו השרייה ארוכה של המיץ עם קליפות הענבים ולכן צבע היין עמוק וכהה. היין בעל ניחוחות וטעמים מרוכזים של תות ופטל בנוסף לתבלינים ים-תיכוניים כמו רוזמרין ולבנדר. חומצה גבוהה מאזנת את ריכוז טעמי הפרי והופכת אותו לחגיגה גדולה. טאבל קלאסי. המחיר: 115 שקלים.

מכרמים בכפר הסמוך ליראק היקב מייצר בלנד לבן נפלא מענבי גרנאש בלאן, בובולן, קלרט, רוסאן וויונייה, גם כאן החומצה מאזנת ריכוז ובשלות פרי. שאטו ד'אקריה, ברוך הבא לישראל, כיף שבאת.

אימא שלו ממרוקו

שותי היין בישראל יופתעו לשמוע שמרוקו הייתה ועודנה מדינת יין חשובה. במהלך המאה ה-20 הושפעה מרוקו מהכובש הצרפתי ובשנות ה-50 וה-60, כשאירופה התרכזה בשיקום ההריסות שהותירו שתי מלחמות עולם ונאבקה במשבר מזון חמור, היין שיובא בכמויות גדולות ממרוקו ובוקבק תחת שמות יצרנים מקומיים הציל את שוק היין הצרפתי ממחסור חמור עוד יותר.

בתחילת שנות ה-90, תחת אותן השפעות צרפתיות ובזכות השקעות זרות החלה תעשיית היין המרוקאית לשגשג ולהפיק יינות איכות. לאחרונה חודשו היחסים הדיפלומטים בין ישראל למרוקו ותחת חסותם ניתנת לנו הזדמנות להכיר מדינת יין מרתקת, לאמוד את איכות היינות ולגלות שיש ביננו מכנה משותף רחב מכפי שניתן לדמיין.

לטעימה הגיע קוונטין להלב, נציג יקב סלר דה מקנס, היקב הגדול והמפורסם ביותר במרוקו, שבבעלותו 20,000 דונם כרמים בשלושה אזורי יין שונים. זני דרום עמק הרון מככבים בכרמים לצד קברנה סוביניון, מרלו ושרדונה ושימוש ניכר בחביות עץ צרפתי הוא חלק בלתי נפרד מסגנון היין.

זאיאן קריניאן 2017
ענבי קריניאן מכרם יחדני, מושפע ממדרונות הרי האטלס והקרבה לאוקיינוס. ריחות דובדבן רענן ושזיף אדום עם תבליני פלפל שחור, רוזמרין וציפורן. היין התבגר במשך 24 חודשים בחביות עץ ואלו מקבלים ביטוי בטעמי קלייה, עישון קל ווניל אך מאוזנים באותם טעמי פרי רענן. יין עשוי היטב, נקי וחלק. המחיר: 165 שקלים.

זאיאן, קריניאן מרוקו. יח"צ,
עשוי היטב, חלק ונקי/יח"צ

מלבק, ארגנטינה

זוקרדי מארגנטינה הוא יצרן חשוב ומוכר בעולם וגם אותו שמחתי מאוד לראות בקטלוג החדש. המלבק של זוקרדי הפך בשנים האחרונות לסמל המייצג את כלל יינות המלבק ממנדוזה ובפרט מעמק האוקו ולא פעם נעשה בו שימוש במבחני טעימה עיוורת במוסדות לימודי היין הגדולים בעולם.

נציג היקב פרנצ'סקו לאנו סיפר על האתגרים בגידול ענבים באחד מאזורי היין הגבוהים והיבשים בעולם ועל עבודת ייננות מוקפדת אותה מוביל סבסטיאן זוקרדי, דור שלישי במשפחה שהפך את היקב למותג בינלאומי מצליח.

מלבק קיו 2020
היין התיישן כשנה, חלקו בחביות עץ גדולות וחלקו במיכלים דמויי ביצה מבטון. צבע סגול עמוק אופייני למלבק צעיר עם ריכוז גבוה של ריחות דודבדבן חמוץ, תותי יער וטבק. גם בפה היין מרוכז מאוד וטעמי בשר, עישון קל וטבק מעניקים לו מורכבות נוספת לעושר הפרי. יין גסטרונומי ומלא בעל טאנינים בשלים וחומצה גבוהה. קלאסיקה קרניבורית טעימה. המחיר: 109 ש"ח

לצמחונים שבינינו: מלבק A, האח הצעיר, הקליל והרענן של מלבק Q נפלא גם הוא עם פחות נוכחות עץ.

זוקרדי מלבק. יח"צ,
גסטרונומי ומלא/יח"צ

קלאסיקה מודרנית

אקורד הסיום של הטעימה הגיע בדמותה של קלאסיקה מודרנית נוספת, היקב האייקוני טואה ריטה מאזור מארמה שבדרום טוסקנה. נציגת היקב סיפרה בלהט על ריטה טואה ובעלה ורג'יליו שהקימו יקב קטן בשנת 1984 והיו מראשוני האמיצים לנטוע זני ענבים צרפתים בטוסקנה, אלו שהאמינו באיכות האדמה והלכו נגד המסורת וחוקי היין הנוקשים של איטליה, חלוצי יינות "סופר טוסקן". ב

שנת 1992 הוציאו בני הזוג את היין הראשון "ג'יסטו די נוטרי", מבוסס קברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק. עם השנים שמר היקב על סגנון סופר טוסקן מובהק לצד ייצור יינות מזנים מקומיים כמו ורמנטינו וסנג'ובזה.

ג'יסטו די נוטרי 2019
80% קברנה סוביניון, 10% מרלו, 10% קברנה פרנק שהתבגרו בחביות עץ חדשות (60%) ומשומשות (40%). אף רענן עם ריחות פטל ושזיף שחור, לקריץ ופלפל שחור. בפה היין מלא, טאני ובעל ריכוז גבוה של פרי וחומצה. סופר טוסקן קלאסי מזני ענבים בורדולזים שמתנהג כאילו היה סנג'ובזה. יין גדול שיכול להתיישן עוד שנים רבות. המחיר: 415 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully