וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלקן של המלאכיות: הנשים של מוזיאון הוויסקי

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 9.3.2022 / 8:01

מירה איתן התאכזבה מסדנת וויסקי שבה השתתפו רק שני נשים. כמה חודשים לאחר מכן הגיע התיקון. ואיזה תיקון שזה היה

לפני כמה חודשים כתבתי כאן על סדנת מאסטר קלאס במוזיאון הוויסקי. תמיד מעניין להיות בטעימת ויסקי מושכלת. אך דבר אחד גרם לי להביע תרעומת. מתוך 40 אנשים בגילים שונים שהשתתפו בסדנה, נכחו בקהל רק שתי נשים. מאכזב. לא עבר זמן רב והתיקון הגיע.

הפעם הוזמנתי לסדנה שאורגנה על ידי טל טאובר-גוטסדינר ונשות השזרה בשיתוף עם נשות 'בקרדי'. בסדנה נכחו נשות יין ואלכוהול בעלות מגוון מקצועות: בעלות יקבים, מנהלות שיווק, מכירות ויצוא, מסעדניות, מיקסולוגיות, ברמניות, חובבות יין ואלכוהול ועוד. מי שהדריכה את הטעימה הייתה שגרירת 'בקרדי' בישראל, ויטה ולדימירסקי. הו הו, איזה תיקון זה היה!

ויטה ולדימירסקי, שגרירת בקרדי בישראל. יפית שמחה,
שגרירת בקרדי בישראל, ויטה ולדימירסקי/יפית שמחה

נשים. הפלח הצומח ביותר של צרכני ויסקי בעולם

נתונים מהשנים האחרונות מראים כי צריכת ויסקי במגזר הנשי נמצא בעלייה, וכי נשים מהוות את הפלח הצומח ביותר של צרכני ויסקי בעולם. הנשים שהשתתפו בסדנה ברובן מכירות את עולם האלכוהול לפני ולפנים, אך חלקן הודו כי לא יצא להן להתנסות בטעימת ויסקי מקצועית לפני כן. ויטה ולדימירסקי באה לעזרתן עם הבלנדד וויסקי Dewar's והסינגל מאלט Aberfeldy, לא לפני שכל אחת הכינה לעצמה קוקטייל מבוסס על 'דיואר'ס 12' ועל מגוון החומרים שהיו פרושים על השולחן בכניסה.

עוד בוואלה!

חיים כהן טס לסקוטלנד לשתות וויסקי - זה נגמר בתפריט מנות חדש בתל אביב

לכתבה המלאה
מזקקת וויסקי אברפלדי בסקוטלנד. זיו קורן, מערכת וואלה!
מזקקת אברפלדי, סקוטלנד/מערכת וואלה!, זיו קורן

כבוד השגרירה

ויטה החלה דרכה בעולם האלכוהול כברמנית בעיר הגדולה. מאוחר יותר הדריכה בבית הספר לברמנים 'זמן אמיתי', השתתפה בתחרויות קוקטיילים, ונסעה רבות לחו"ל בעקבות מקצועה. לאחר שנסגר בר הקוקטיילים 'פרנץ 57' בו לקחה חלק, קיבלה ויטה הצעה לייעץ למלון 5 כוכבים בהודו בנושאי אלכוהול וקוקטיילים. שם עבדה עם מוצרי חברת דיואר'ס. לאחר שהפרויקט הסתיים פנו אליה אנשי 'בקרדי' הודו והציעו לה לייצג את החברה בתת היבשת. לאחר כמעט שנה גויסה להיות שגרירת 'בקרדי' בווייטנאם, שם עבדה במשך שלוש שנים, עד אוגוסט האחרון. כיום היא שגרירת 'בקרדי' בישראל, והמיקוד העיקרי שלה הוא ויסקי.

ויטה הסבירה במקצועיות בקלילות נעימה, מהו ויסקי ואיך טועמים אותו, מהן הארומות הנפוצות בוויסקי, איזה תפקיד משחק הטרואר בעולם הוויסקי, איך מייצרים אותו ואיפה, מה הופך אותו לאיכותי, מהם אזורי הויסקי בסקוטלנד, איך נקבע גילו, מה ההבדל בין סינגל מאלט, בלנדד ויסקי, גריין ויסקי ופיור מאלט, מהו יישון ומהו חלקם של המלאכים.

דיואר. אחת משלשו משפחות הוויסקי הראשונות בעולם

המותג דיואר'ס נוסד בשנת 1846 על ידי ג'ון דיואר בפרת' שבסקוטלנד. הכל החל מחנות קטנה של יין ומשקאות אלכוהוליים, שהפכה ברבות הימים למותג עולמי. ג'ון דיואר היה אחד מבין שלוש משפחות הוויסקי הראשונות (ג'וני ווקר, שיבאס ודיואר'ס) שקנו ויסקי וערבבו בלנדים. דיואר היה כה גאה באיכות מותג הבלנדד שלו שהיה אחד מהבלנדרים הסקוטים הראשונים שרשם את שמו על התווית כערובה לאיכות. ג'ון ושני בניו, ג'ון אלכסנדר וטומי דיואר, שינו את מהלך ההיסטוריה של הוויסקי.

טומי דיואר היה איש שיווק מבריק שהקדים את זמנו. הוא נהג להיכנס למסבאות כשהוא מבקש היי בול (כוס גבוהה) עם ויסקי וסודה להדגשת החלקלקות של הוויסקי, ואף רשם את המונח 'היי בול' כפטנט. הוא היה גם הראשון שהקרין סרט נע כפרסומת, ובנוסף, דאג שיזרקו מספינה בקבוקים עם פתק בתוכם, עליו היה כתוב: "אם מצאתם את הבקבוק הזה בואו לחנות ותקבלו ארגז ויסקי דיואר'ס". אם יהיה לכם העונג לבקר במרכז המבקרים של המותג דיואר'ס, תמצאו שם ארכיון מעניין מאוד משנת 1846.

המאסטר בלנדר של מוצרי דיואר'ס היא סטפני מקלאוד. כן, אשה. חידוש מרענן בעולם הנשלט בבלעדיות כמעט מוחלטת על ידי גברים. לאחר שהייתה מעורבת בייצור מוצרי דיואר'ס כמעט רבע מאה, כולל 13 שנים כמאסטר בלנדר, סטפני חיה, נושמת ומייצרת את כל המוצרים של המותג. חלק מהרכיבים בבלנדד ויסקי של דיואר'ס נלקחים מחמש מזקקות שנמצאות בבעלות חברת בקרדי, אברפלדי, מקדאף, רויאל בראקלה, אול מור וקרייגאלכי.

דיואר'ס 15

הבלנדד הראשון שיוצר על ידי סטפני מקלאוד, המאסטר בלנדר השביעית בדורות משפחת דיואר. ויסקי די קל וחלק, אך יש לו גם את הבעיטה החשובה המעוררת של הוויסקי, אם כי בעיטה עדינה, עם ניחוחות וטעמים של דבש, אגוזים, טופי, פרחים, לדר, ג'ינג'ר, וניל, תפוחים ועוגת תפוזים. ויסקי אידיאלי ליומיום. המחיר: 189 שקלים.

וויסקי, דיוארס 15. יח"צ,
אידיאלי ליומיום/יח"צ

דיואר'ס 18

מהדורת סופר פרמיום של המותג שנוצרה בשנת 2003. ויסקי מפנק ורך, מתקתק, עם ניחוחות וטעמי פרי עשיר, ביחוד תפוחים, פירות יבשים, שוקולד כהה ומרציפן. חדש בארץ. המחיר: 349 שקלים.

דיואר'ס 25

הוויסקי הוותיק ביותר, שסיים את היישון בחביות רויאל בראקלה, הוויסקי של בית המלוכה הבריטי. ויסקי אלגנטי, קטיפתי ומעודן, עם ניחוחות וטעמים מורכבים וארוכים של סילאן, אננס, פירות אדומים, קוקוס, אגוזים וסיומת ארוכה ומתמשכת. ויסקי נפלא לחגוג את סוף השבוע. חדש בארץ. המחיר: 619 שקלים.

וויסקי דיוארס. יח"צ,
הנבחרת של דיואר'ס/יח"צ

מזקקת אברפלדי

בשנת 1898 ייסדו האחים טומי וג'ון דיואר את מזקקת אברפלדי כהוקרה לאביהם. הרעיון היה לייצר סינגל מאלט שיהווה את הלב של דיואר'ס. הסינגל מאלט של אברפלדי, שזכה לכינוי 'לגימת הזהב' עובר תהליך התססה ארוך במיוחד של 72 שעות (לעומת 60 בממוצע), מה שמעניק לו ארומה עמוקה וטעם דבשי ופירותי.

מיקומה של המזקקה נקבע בסמוך למקור המים הזכים של נהר ה- Pitilie Burn הידוע גם במרבצי הזהב העשירים שלו, ולכן מכונה גם ה-Golden Dram. מקורו של ה- Pitilie Burn בנהר הטיי, הנהר הארוך ביותר בסקוטלנד, שידוע באיכות המים שלו ונודע בשל מרבצי סחף הזהב. במזקקה החליטה המשפחה לייצר סינגל מאלט שיהווה את הלב של המותג שלהם. ניחוחות של דבש עשיר הם המפתח לאופי הייחודי של אברפלדי.

מזקקת וויסקי אברפלדי בסקוטלנד. זיו קורן, מערכת וואלה!
מזקקת אברפלדי, סקוטלנד/מערכת וואלה!, זיו קורן

אברפלדי 12

ויסקי נעים, מעט מתקתק, עם דבש, תבלינים, אננס, תפוחים, וניל ועוגת שוקולד, שעובר יישון בחביות שרי וברבן. השרי מעניק לוויסקי ניחוחות וטעמים עשירים של פירות יבשים ושוקולד מריר והבורבון מוסיף וניל וטופי. בסיומת נשאר מעט טעם מעושן. המחיר: 229 שקלים.

אברפלדי 16

ויסקי בעל גוף מלא יותר, מורכב ועשיר בניחוחות וטעמים מתקתקים המזכירים דבש, הדרים וציפורן, עוגת פירות, תפוחים אפויים ומעט שוקולד מריר. לאחר 12 שנות יישון בחביות השרי והבורבון עובר הוויסקי ליישון נוסף בחביות שרי אולורוסו המעניקות לטעם שכבה נוספת. המחיר: 359 שקלים.

מזקקת וויסקי אברפלדי בסקוטלנד. זיו קורן, מערכת וואלה!
מורכב ועשיר בניחוחות בטעמים. אברפלדי 16/מערכת וואלה!, זיו קורן

אברפלדי 21

ויסקי עשיר, הרמוני ויוקרתי עם ניחוחות וטעמי דבש עמוקים, פירות מיובשים, ביחוד הדרים, אגוזים, קוקוס קלוי, וניל ורמז לעישון. הוויסקי עבר תהליך יישון ממושך בחביות שהכילו שרי ובורבון. המחיר: 889 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully