וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשים הראשונות של עולם היין

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 7.3.2022 / 10:15

אורית גרינבוים-לירון מרימה כוסית חגיגית לכבודן של פורצות הדרך. הנשים שחיזקו את מעמדן של כל נשות היין בעולם

בדומה לתחומים רבים עולם היין היה עד לא מזמן גברי במהותו. ממגדלי כרמים, יצרני יין, מפיצים, סוחרים ועד צרכנים, רובם ככולם היו גברים. אך מאז שנות ה-80 תחום היין הופך באיטיות למגוון יותר גם באופן מגדרי ולמרות שעדיין נשלט בעיקר על ידי גברים ניתן לראות נשים פורצות דרך, מצטיינות וראשונות בתחומן. הנה כמה משמות הנשים הראשונות שבזכות חשיבה יצירתית ועבודה קשה הצליחו לשנות תפיסות עולם ולחזק את מעמדן של כל נשות היין בעולם.

ג'נסיס רובינסון: המלכה האם

כל טקסט נכתב, כל מילה נאמרה וכל פרס ניתן לגברת הראשונה, המלכה האם של עולם היין הלא היא מבקרת וכתבת היין הבריטית ג'נסיס רובינסון. בסוף שנות ה-70 רובינסון החלה את דרכה ככתבת ומבקרת יין ובשנת 1984 עברה בהצטיינות את מבחני המאסטר אוף ויין המאתגרים תוך כדי שהיא נושאת ברחמה את בנה השני. היא אמנם לא הייתה האישה הראשונה שהצטרפה למוסד הגברי והמכובד (הייתה זאת Sarah Morphew Stephen בשנת 1970) אך היא הייתה ה MW הראשונה שהגיעה מחוץ לתעשיית היין. כאשת יין מקצועית היא נבחרה להנחות את סדרת הטלויזיה הראשונה על יין "The Wine Programme" וכמבקרת יין ייצרה שיטת דירוג ייחודית לה, סולם 20 הנקודות שהפך מקובל במקומות רבים בעולם.

רובינסון כתבה וערכה כמה מספרי היין המשפיעים ביותר כמו "אטלס היין" ו"Oxford Companion to Wine" שפורסם לראשונה 1994 ונחשב בעייני רבים לתנ"ך של היין וכותבת טור שבועי בפיננשל טיימס כבר מעל 30 שנה. ג'נסיס אף הקימה אתר אינטרנט הנושא את שמה כבר בתחילת שנות ה-2000 ובו ניתן למצוא את כל מושגי היין, מפות אזורי יין, כתבות, וביקורות שנכתבות על ידה ועל ידי צוות כותבים מוכשרים ומקצועיים אותם בחרה בקפידה. לפני מספר חודשים האתר נמכר להוצאה פרטית אמריקאית אך הוא נשאר במתכונתו הנוכחית וג'נסיס ממשיכה לפרסם כתבות וביקורות על בסיס קבוע.

ג'נסיס רובינסון. צילום מסך,
ג'נסיס רובינסון. הגברת הראשונה של עולם היין/צילום מסך

לפני מספר שנים שמעתי אותה נשאלת לגבי החוויה הנשית הפרטית שלה בעולם יין גברי ושוביניסטי. ג'נסיס ענתה שאינה חשה שנשיותה עיכבה או קידמה אותה והיא מאמינה שהשיגה את מעמדה בתחום בזכות עבודה קשה. בימים אלו היא משמיעה קול שונה. בכתבה שפרסמה ב-14 בנובמבר 2020 בעקבות מספר וידויים ברשתות החברתיות של נשות יין והתפוצצות פרשת ההטרדות המיניות במוסד היין האמריקאי Court of Master Sommeliers הודתה רובינסון שהיא חלק מדור בו נשים נהגו להפנות את הלחי השנייה ובחרה במשך שנים להתעלם מאפליה על רקע מגדרי. באותו מאמר קראה רובינסון לתעשיית היין העולמית לשאוף לנוכחות נשית משמעותית אחרת תישאר מאחור ותאבד דור שלם של צרכני יין צעירים.

עוד בוואלה!

ליגה משלהן: הנשים של ענף היין הישראלי

לכתבה המלאה

אליזבת גבאי: הגברת הראשונה של יינות הרוזה

אליזבת גבאי גילתה את עולם היין בשנת 1986 וכעבור 12 שנה סיימה בהצלחה את לימודי מאסטר אוף ויין. היא עבדה והתמחתה ביינות הונגריה ומזרח אירופה ובשנת 2002 החליטה להעתיק את מקום מגוריה לדרום צרפת. בשנת 2016 הוצאת סיפרי היין The Classic Wine Library פנתה אליה בהצעה לכתוב ספר ואליזבת בבדיחות הדעת הציעה שתכתוב על יינות פרובנס. לאחר מספר ימים הוצאת הספרים חזרה אליה וביקשה שנושא הספר יהיה יינות רוזה. גבאי, שתחום התמחותה רחוק מאוד מיינות רוזה שוכנעה שיש לה הזדמנות חד פעמית לחקור לעומק עולם שלם של יינות שנתפסים "לא רציניים". היא אף מעידה שבאופן אישי שאינה מחובבי יינות פרובנס המשעממים ולמרות הפופולאריות העולמית לטעמה הם חסרי כל ייחוד ואופי. גבאי יצאה למסע ארוך במטרה למצוא יינות רוזה מרגשים ומעניינים.

אליזבת גבאי MW. צילום מסך,
אליזבת גבאי: הגברת הראשונה של יינות הרוזה/צילום מסך

בשנת 2018 יצא לאור Rose: Understanding The Pink Wine Revolution, ספר על יינות רוזה שבו גבאי סוקרת את ההיסטוריה, אופן גידול הכרמים ושיטות ייצור שונות, אזורי יין שונים בעולם ואף נוגעת בשיווק ומכירת יינות רוזה. המסקנה אליה הגיעה לאחר מחקר מעמיק היא שהברווזון המכוער של עולם היין הפך סוף סוף לברבור. גבאי מצאה עולם שלם בעל שורשים היסטוריים עמוקים, שיטות ייצור שונות, זני ענבים יוצאי דופן ובעיקר מגוון סגנונות מרתק. היא מסרבת להתייחס לצבעו של היין כנקודת ייחוס ומותחת את גבולות הז'אנר באופן אמיץ ובכך מגדירה אותו מחדש.

היא קוראת לייצרני יין להפסיק ולחפש אחר "מתכון" שיתאים למה שלדעתם הצרכן מחפש ולמצוא את קולם הייחודי, למשווקים היא קוראת להציע ללקוחותיהם מגוון רחב ככל שניתן ומצרכני היין היא מבקשת להיות סקרנים ופתוחים לכל אותם סגנונות. מאז צאתו של הספר גבאי הפכה לאשה הראשונה של יינות רוזה בעולם ולסמכות עליונה בתחומה. מעל כל במה אפשרית היא מדברת על יינות מורכבים, מתיישנים, גסטרונומים, בעלי ביטוי זני ומקומי במאה גוונים של וורוד. גבאי חותמת את בספרה במשפט: "The real pink revolution is only just beginning".

ג'ין אנסון: הגברת הראשונה של בורדו

ג'ין אנסון, כתבת מומחית ליינות בורדו שם היא מתגוררת מאז שנת 2003, היא אשה אמיצה במיוחד. כאחת הכותבות המוערכות והמשפיעות בעולם (במיוחד בסין), אנסון מתוסכלת מהדרך המסורתית בה כולנו מדברים ומעריכים את בורדו, מהמבט הצר על שנות בציר "טובות" ומהאופן בו יצרני העל הפכו לנותני הטון באזור כולו. ככל שלמדה והכירה את בורדו לעומק, כך הבינה שישנם פרמטרים נוספים לפיהם ניתן להבין את בורדו ושעד היום לא הובנו כראוי, או לא ניתנה להם הבמה הראויה. למרות שבורדו הוא כנראה אזור היין הכי מדובר ומסוקר היא הרגישה שיש לה עוד הרבה מה להוסיף ובעיקר לאפשר מבט מורכב על אזור יין שנתפס בעיני רבים כמכונת שיווק ומכירות משומנת הייטב.

ג'יין אנסון. צילום מסך,
ג'ין אנסון, הגברת הראשונה של בורדו/צילום מסך

ספר עב הכרס Inside Bordeaux - The chateaux, their wines and the terroir, נכתב על ידי אנסון במשך כשלוש שנים ויצא לעולם בשנת 2020 במימון והפקה של מפיצי ויבואני היין הוותיקים Berry Bros. & Rudd. הוא נכתב מתוך רצונה העז של אנסון להשמיע קול שונה ביחס לאזור היין המוכר בעולם, קול שנותן ביטוי למשמעות הרכב הקרקע, להבדלים במיקרו אקלים וכמות המשקעים באזורים השונים, בקיצור ל"טרואר". במהלך כתיבת הספר אנסון סיקרה כ- 800 יצרני יין שונים (לבדה, ללא עוזרים) והוא מכיל כ-61 מפות חדשות הממפות לראשונה את האזור כולו על פי סוגי קרקעות, זני ענבים מתאימים להן ותנאי אקלים אידאליים.

לאורך 670 עמודים אנסון מגדירה מחדש את בורדו ומסווגת רמות איכות באופן שלא נראה כמותו. היא פורצת גבולות ושוברת מוסכמות היכן שכסף גדול, מיתוג ושיווק הם שם המשחק ולשם כך נדרשים אומץ, תעוזה ומקצועיות. אנסון ניחנת בכולם והיא ללא ספק נמנית על הנשים החזקות והמשמעותיות בעולם היין.

דונטלה צ'ינלי קולומביני: הגברת הראשונה של איטליה

כבת למשפחת כורמים ויצרני יין וותיקה מאזור מונטלצ'ינו שבטוסקנה, דונטלה ירשה בשנת 1998 כרמים רבים ושני יקבים, אחד בקיאנטי והשני במונטלצ'ינו. כשחיפשה יינן מקצועי לעבודה ביקב התקשרה לבית הספר הגבוה ליין שבפירנצה ושאלה האם ישנו יינן צעיר שירצה להצטרף לצוות. היא נענתה בשלילה ופגישה עם חבר שהכיר את בית הספר מבפנים הבינה דונטלה שאין ייננים צעירים פנויים לעבודה אבל יינניות צעירות יש בשפע. באותו הרגע החליטה להעסיק ביקב במונטלצ'ינו נשים בלבד ולהקדיש את עסקיה עבור עשייה נשית. יקב Prime Donne "הנשים הראשונות" הוא פרויקט נשי מרגש בו כל העוסקות במלאכת ייצור היין, שיווקו והפצתו הן נשים, יקב שכולו שיר הלל לנשות יין. יין הברונלו די מונטלצ'ינו הגבוה של פרימה דונה הוא פרי עבודתן המשותפת של ארבע נשות יין מקצועיות, יחד הן טועמות ובוחרות את החביות המובחרות ביותר.

יקב הנשים הראשונות. צילום מסך,
יקב הנשים הראשונות/צילום מסך

כיקב משפחתי בעל עבר ומסורת מקומית ארוכת שנים דונטלה מייצרת יין עם הרבה כבוד למקום ממנו היא באה אך בו זמנית מעניקה תשומת לב לכל פרט קטן, לנשים, לסביבה ולעולם בו היא מתקיימת. היקב מלא ביצירות אמנות מקומיות שונות, החל מציור קלאסי המתאר את הקרב על מונטלצ'ינו בין פירנצה לסיינה
במאה ה-13 ועד וידאו ארט שנוצר במיוחד עבור דונטלה ומוקרן על מכלי התסיסה של היין.

תעשיית היין באיטליה, מדינת הייצור הגדולה בעולם, עדיין נשלטת באופן מסורתי על ידי גברים ודונטלה לקחה על עצמה את הובלת המהפכה הנשית. מלבד היקב הנשי שלה, היא עומדת בראש איגוד נשות היין של איטליה ומובילה פעילויות פמיניסטיות בתחומים שונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully