וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרם של הקרם

גיא גיסר

9.12.2003 / 19:11

גיא גיסר על הקשר בין האייריש קרים והבחורינה הישראלית הממוצעת ועל הנס הטכנולוגי שמאפשר לחשמל את המולקולות של השמנת והוויסקי ולעשות מהן בלגן שהוא מותג

הסבנטיז היו שנים עמוסות באירועים היסטוריים: מלחמות פרצו והסתיימו, מהפכים פוליטיים התרחשו, והמהפכה המינית המשיכה להכות גלים. אבל למהפכת האייריש קרים - מהפכה גדולה בקנה מידה לאומי - אף אחד לא עשה יחסי ציבור כמו שבאמת הגיע לה.

אני יודע שזה נשמע קצת מוזר ולא עד כדי כך חשוב, אבל תנסו לתאר לעצמכם איך היו נראים הדייטים של רוב גברברי ישראל ללא האייריש קרים: יוצאים לדייט ראשון נרגשים ונלהבים, מזמינים לשתות את הדרינק המועדף עליכם (מה שיותר חזק יותר גברי, לא?), ובת זוגכם, מה היא מזמינה אם לא אייריש קרים עם הרבה קרח וחלב או מקסימום איזה קוקטייל חלבי "חמוד כזה" עם אייריש קרים.
עזבו אתכם משקרים, תודו שזה ככה ונסגור את הדיון - לולא האייריש קרים היינו כבר מזמן מסיימים דייט עם חשבון רזה יותר בגלל ה"קפה הפוך חלש" שהיתה היא מזמינה. אז בואו נעשה לאייריש קרים ולבחורינות שאיתן אנחנו יוצאים קצת כבוד, כי אם יש משקה שתרם (ועדיין תורם) להעלאת תרבות השתייה בקרב בנות ישראל, הרי זה הוא (ובלי לפגוע בכולן - חלק מחברותיי הטובות ביותר הן שתייניות וויסקי מאושרות).

ובכן, האייריש קרים, למרות שנדמה כאילו הוא קיים מאז ומתמיד, הוא בסה"כ בן 29! בנובמבר 1974, אי שם בדבלין, בירת אירלנד המוריקה והקרירה, נלגם לו השלוק הראשון של המשקה החריג הזה. ולמה חריג? מכיוון שהאייריש קרים מורכב משני מרכיבים עיקריים, ששניהם מצויים באירלנד בשפע: שמנת ו-וויסקי. השילוב של וויסקי ושמנת לא הומצא בסבנטיז, אבל בניגוד לשאר הקוקטיילים השמנתיים (כולל האייריש קופי שהומצא ב- 1943), האייריש קרים הוא מותג אלכוהול לכל דבר, וזה בגדר נס טכנולוגי. נס, משום שבדרך כלל אם ניקח כוס, נמזוג לתוכה וויסקי (אירי כמובן) ושמנת, נקבל שתי שכבות נפרדות. אם נערבב חזק יתקבל נוזל אחיד בצבעו ובטעמו, אבל אם נשאיר אותו עומד למשך כמה שעות, שוב ייפרדו המרכיבים לשתי שכבות שונות. הסיבה ברורה - משקל סגולי שונה, כמות סוכר שונה, אחוז אלכוהולי שונה ועוד.

לעומת זאת, האייריש קרים, לא משנה מתי תמזגו ממנו, יהיה תמיד אחיד בצבעו, במרקמו ובטעמו. הכצעקתה? כאן נכנסת לתמונה הטכנולוגיה של ימינו: במפעל של בייליס מחשמלים את השמנת עד להפרדת המולקולות שלה, ומחשמלים את הוויסקי עד להפרדת המולקולות שלו. לאחר מכן, שוב בתהליך טכנולוגי לא פשוט, מחברים בין המולקולות השונות וכך מקבלים תרכובת חדשה הנותנת אחידות ושלמות בטעמים ובמראה. אכן, תהליך די מסובך למשקה שנראה, לפחות למראית עין, פשוט ותמים.

האייריש קרים הוא בעל טעם מתקתק, יש אזכור לוויסקי, אך לא באופן בוטה. הוא סמיך וכבד גוף (בגלל השמנת), והרמה האלכוהולית שלו מגיעה ל- 17% בלבד. החומר המשמר היחיד במשקה הוא האלכוהול עצמו, אבל אליה וקוץ בה - מכיוון שכך, לכל בקבוק אייריש קרים יש תאריך תפוגה, ומומלץ לא לשתות ממנו לאחר תאריך זה. יש לזכור שלמרות החישמולים והתהליכים הכימיים החדשניים, עדיין מדובר בשמנת, וזו נוטה להתקלקל.
כל בקבוק אייריש קרים מומלץ לשתייה עד שנתיים מיום הייצור (כשהבקבוק עדיין חתום), ומרגע שנפתח הבקבוק יש לכם חודשיים ליהנות ממנו. לאחר הזמן הקצוב המשקה מתחיל להתקשות, גושים נמזגים לכוס ופירורים בצבע חאקי נדבקים לפיית הבקבוק. עדיף לוותר.

לאייריש קרים מותגים רבים, אך נדמה כי המותג "בייליס" (Baileys) מאפיל על כל השאר. זהו מותג האייריש קרים הנמכר ביותר, ובכלל,זהו הליקר עם שיעור המכירות הגבוה ביותר בעולם. הבייליס הוא מותג האלכוהול מס' 8 בטבלת מכירת מותגי האלכוהול הקיימים בשוק המשקאות העולמי, והוא מהווה כמחצית מהכהילים המיוצאים מאירלנד (בשותפות עם הוויסקי האירי). יותר מ-130 מדינות ניהנות מטעמו - ללא ספק מעצמה כלכלית.

בשנה הראשונה לחייו של הבייליס (1974) נמכרו ממנו כ- 70,000 בקבוקים, כיום נמכרת ממנו כמות כמעט כפולה מדי יום ביומו. כ- 1,700 כוסות נלגמות כל דקה במקום כלשהו בעולם, ויותר מ- 40,000 פרות נחלבות מדי יום בלמעלה מ- 1500 חוות באירלנד כדי לספק את החלב הדרוש לייצור השמנת: יותר מ- 50 מיליון גאלונים.

את האייריש קרים מומלץ לשמור בקירור (לא בהקפאה! אחרת הבקבוק יתפוצץ) או, לפחות, במקום מוצל וקריר. ניתן לשתות אותו נקי בכוס אולד פאשן (מכיוון שהוא מכיל וויסקי) או עם קרח, עם תוספת של משקאות קלים שונים בעיקר חלב או שמנת (רק לא מוגזים, בבקשה!), כתוספת למשקאות חמים (שוקו חם, קפה הפוך ועוד) או בקוקטיילים מתקתקים למיניהם.

שלושה קוקטיילים עם אייריש קרים:

אורגזמה

מרכיבים:
1 אייריש קרים
1 ליקר קפה
2 H&H

אופן ההכנה:
מוסיפים את כל המרכיבים לשייקר עם קרח, מנערים ומסננים לכוס קוקטייל.

BMW

מרכיבים:
בייליס
מאליבו (ליקר קוקוס ורום)
וויסקי אירי

אופן ההכנה:
מוזגים לכוס דאבל שוט בייליס עד גובה שליש הכוס, עליו מוזגים בעדינות את המאליבו כך שהוא צף על הבייליס (עד ל- 2/3 גובה הכוס) ואותו הדבר לגבי הוויסקי, באופ כזה שהוא יצוף על המאליבו. שמים קש המגיע עד תחתית הכוס ושותים בשלוק אחד גדול.

Mudslide

מרכיבים:
1.5 אייריש קרים
1.5 ליקר קפה
1.5 וודקה

אופן ההכנה:
מוסיפים לשייקר עם קרח את כל המרכיבים, מנערים ומסננים לכוס קוקטייל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully