וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיוך של סופגנייה

יעל דרור

29.11.2004 / 10:07

חג החנוכה על סופגניותיו ולביבותיו עשוי להיות מכשול אדיר לאנשי הדיאטה. הדיאטנית יעל דרור עם כמה מספרים מפחידים וכמה עצות מנחמות לקראת החג

מבחינה תזונתית חג החנוכה הוא אחד מהחגים הזכורים ביותר מבין חגי ישראל. חלק זוכרים אותו בחיוך של פה מלא בריבה ואבקת סוכר פזורה על השפתיים; ואילו באחרים הוא מעלה רגשות מעורבים של אימה ואשמה. יש גם כאלו שטוענים בקל רם שמאכלי החג "לא עושים להם את זה"- אנחנו בדרך כלל לא מאמינים להם, מחייכים בסלחנות ומגישים עוד סופגניה או לביבה, ככה בשביל רוח החג. אז מה כל כך "רע" בחנוכה? למה הפכו את הסופגנייה העגלגלה לאויב הגזרה? למה בכלל צריך לטגן את הכל ומתי לעזאזל נוכל לחזור לשנת החורף המתוקה?

שמן עם כל דבר - מצוות החג!

אכן, כד השמן הספיק לשמונה ימים, וזה נס גדול אבל השמן לא שימוש לטיגון, אלא למנורה. מכיוון שכל החגים היהודיים סובבים סביב אוכל גם נושא השמן גויס למטרה זו. מגוון מטוגנים משתלבים בחג שמאכליו קצת שונים מעדה לעדה (סופגניות, לביבות, ספינג') ומפליא, שהצ'יפס עדיין לא גויס למטרה זו.

עומס קלורי של 600-450 קלוריות

סופגנייה ממוצעת (עם סוכר וריבה אדומה, עדיין בלי תוספות) כוללת 450 קלוריות. לקראת חג החנוכה מתחרות הקונדיטוריות על השילוב המעניין ביותר מבחינת מילוי וציפוי הסופגניות. המגוון רב וכל שנה המבחר רק עולה. מכיוון שמגוון הסופגניות כה גדול (שוקולד, ריבת חלב, קרם תות, וודקה, רום, ועוד ועוד) המחיר הקלורי מגיע גם ל 550-600 קלוריות לסופגנייה אחת! יש גם סופגניות בגדלים שונים המאפשרים בחירה נבונה בין קיום המצווה לבין המחיר הקלורי המתלווה אליה ורצוי לשקול ללכת על "מיני" סופגנייה, שבגלל גודלה הקטן יותר גם מספר הקלוריות יורד בהתאם.

מה משפיע על כמות הקלוריות בסופגנייה?

כשמכינים סופגניות בבית יש מספר מדדים שאפשר לשלוט בהם, כדי להפחית את העומס הקלורי. נסו בגרסה הביתית נסו לקחת בחשבון את הדברים הבאים:
- משך הטיגון – עדיף להשתמש בשמן עמוק.
- כמות הסוכר בבצק - ככל שיש יותר סוכר, כך עולה ספיגת השמן וכך עולה להן מספר הקלוריות.
- סוג הקמח - תוספת של קמח סויה לקמח הרגיל מפחיתה את ספיגת השמן.
- סוג המילוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עולם הלביבות

תחום הלביבות זכה גם הוא לחידוש ולריענון בענף המזון בארץ. מי לא שמע על לביבות הבטטה של "אורנה ואלה"? וגם המתכון נמצא נגיש באינטרנט (גם בוואלה! אוכל) או עובר מיד ליד בין מכרים. גם לביבות תפוחי האדמה ה"רגילות" המבוססות על "סתם" תפוחי אדמה, ביצים וקמח מקבלות גיוונים רבים בצורה של תוספת תפוח עץ מגורד, קינמון ועוד. אפשר להגיש לביבות מתוקות או מלוחות עם שמנת חמוצה, עשבי תיבול, ריבה, סוכר, שמנת מתוקה ועוד ועוד.

חשוב לזכור כי טיגון הלביבה הוא אחד הגורמים העיקריים לעומס הקלורי שלה ושימוש בתרסיס "שמן קל" יכול להפחית את הבעיה בצורה ניכרת.

עצה שימושית:

רעיונות לגיוונים פחות משמינים ולדרכים שיעזרו לחג להיות "קל" יותר:
- הכינו לביבות כרישה בטיגון עם תרסיס "שמן קל" (טעים ומומלץ גם לילדים).
- אפו לביבות בתנור במקום לטגן.
- נסו לאכול רק את הבפנים של הסופגנייה ללא החלק המטוגן, כל הכבוד למי שיצליח להתאפק.
- הכינו בבית סופגניות קטנות בבית והסתפקו במעט.

זכרו שלא נורא לאכול סופגנייה אחת בחג, גם אם אתם בדיאטה. אפשר לבחור את זו שאנחנו הכי אוהבים או הכי רוצים לטעום וליהנות מכל רגע ומכל ביס. אפשר גם לבחור שני חצאים של סופגניות שונות כדי לנסות ליהנות ממגוון טעמים.

עדיף לפעמים לאכול בצורה מתוכננת ולא להימנע לחלוטין, כי אחרת נרחם על עצמנו שהפסדנו את הנאות החג ופשוט נתנפל על כל הערמה ברגע של חולשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully