וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאוזה עם סאוזה

גיא גיסר

28.1.2005 / 9:33

גיא גיסר עורך לכם היכרות עם סאוזה, מותג הטקילה שמדורג שני במכירות טקילה בעולם

מי האדם השני שנחת על הירח? נדמה כי ההיסטוריה זוכרת ומזכירה בעיקר את הראשונים, החלוצים, אלה שהיו קודם בכל דבר. המקום השני איבד מכבודו וכאילו לא די בכך, הוא איבד כמעט לחלוטין את מקומו בלבבות האנשים. כולם הולכים כמו חמורים עיוורים אחרי הגדולים והמובילים.

גם עולם הטקילה העניין דומה. כפי שכתבתי בשבוע שעבר, מותג הטקילה המוכר ביותר הוא גם זה הנמכר ביותר – "קווארבו". האנשים ה"רגילים", דהיינו אלו שלא מתעסקים באלכוהול בחיי היומיום שלהם, כמעט ואינם מכירים שום מותג אחר של טקילה פרט לקווארבו, ולא כי אין, אלא כי קווארבו הוא המוביל והידוע מכולם - המכבי ת"א של הטקילה - וכמו מכבי, גם אחריו ההמונים נוהרים. אז בתור מסכן של הפועל, הרשו לי לתפוס צד אחר, של מותג פחות מוֹכר אך לא פחות טוב - סאוזה.

הסאוזה (Sauza) הוא מותג הטקילה מס' 2 במכירות כיום בעולם, ועדיין נחשב לאח הקטן של קווארבו. עד לפני כמה שנים הסאוזה היתה הטקילה הנמכרת ביותר במקסיקו, וחשיבותה גדולה מאוד לא רק בגלל גודל המותג, אלא בגלל חשיבותה של משפחת סאוזה בתוך משפחת הטקילה המורחבת בעבר ובהווה.

הטקילה של דון סנוביו

דון סנוביו סאוזה, אבי המותג, היה סוחר אלכוהול נמרץ מהעיירה טקילה שבמקסיקו. בשנת 1858 הוא קנה חמש כרכרות סוסים גדולות כדי למכור משקאות אלכוהוליים בכל רחבי מקסיקו. כשראה כי הביקוש לאלכוהול הולך וגובר במדינה, החליט לנסות ולייצר אלכוהול לבד. מכיוון שגר בעיירה טקילה, היה זה צפוי שמשקה הטקילה יהיה זה שייבחר, ואכן כך היה. בשנת 1873, החל דון סנוביו לייצר כמויות קטנות ואיכותיות של תזקיקים מצמחי האגבה במפעל "La Antigua Cruz" (הצלב העתיק). המפעל היה שייך בעבר לפדרו סאנצ'ז דה טאגלה, שהיה ידוע כ"אבא של הטקילה".

באותה שנה, הצליח דון סנוביו למכור שלושה בקבוקים מעבר לגבול הצפוני עם ארה"ב, במדינת ניו מקסיקו, והפך ליצרן הטקילה הראשון שמוכר את הטקילה מחוץ לגבולות מקסיקו, עובדה שהכניסה את שמו להיסטוריה.

כמו שאר היצרנים, ייצר סאוזה את הטקילה שלו מכמה זנים של צמח האגבה, אך לאחר כמה שנים החליט כי האגבה הכחולה היא המתאימה ביותר לייצור הטקילה, בגלל איכויות וטעמים שונים שהיא מביאה לטקילה. סאוזה החליט שאת הטקילות שלו הוא ייצר מלפחות 51% אגבה כחולה (על מנת שרוב המשקה יהיה עשוי מהחומר האיכותי ביותר), ובעקבותיו הלכו שאר יצרני הטקילה, עד שלבסוף הוחלט על המינימום הנ"ל בחוקי ייצור הטקילה.

המתמיד

בשנת 1888, 5 שנים לאחר שבנו, אלדיו, נולד, שינה סאוזה את שם המזקקה ל- "La Perseverancia", "התמדה" בספרדית, כדי להדגיש את העובדה שהמזקקה כאן כדי להישאר. הסאוזה אכן החלה לתפוס תאוצה, ודון סנוביו קיבל עוד נקודת זכות על חידוש הטקילה שלו: הוא היה היצרן הראשון שחימם את המזקקות על ידי אדים ולא אש רגילה. השיטה החדשה היתה זולה, מהירה ויעילה יותר וכיום כמעט כל היצרנים משתמשים בשיטת החימום הזו.

דון אלדיו, הבן היקר, קיבל את המושכות לניהול המזקקה לאחר מות האב, והמשיך להעלות את מכירות המותג גם בתקופה הקשה של המהפכה המקסיקנית ב- 1910. בשנות השבעים, כשהביקוש העולמי לטקילה היה בשיאו, נחתמה שותפות בין חברת סאוזה לפדרו דומק, יצרנית הברנדי המקסיקני הגדולה. ב-1988 קנתה פדרו דומק את חברת סאוזה כולה, ובשנת 1994 החליטה חברת "אלייד דומק" העולמית, שבבעלותה מותגים בכירים ומפורסמים כגון בלנטיינס, ביפיטר, קלואה וסטוליצ'ניה, לקנות את חברת סאוזה, והיא שולטת בחברה כיום ומשווקת אותה ביתר שאת למדינות רבות בעולם ביניהן גם ישראל.

סאוזה מייצרת מס' מותגים מעניינים ומוצלחים:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מותגים

סאוזה סילבר - Sauza Silver
המותג הפשוט של סאוזה. מדובר בדרגת הבלאנקו, כלומר טקילה שלא עברה כל יישון, וזוהי הטקילה השנייה במכירות בתוך מקסיקו. מיוצרת מ-51% אגבה כחולה, השיכר מזוקק בזיקוק דודי כפול עד לרמה אלכוהולית של 55%, ואח"כ מדולל לרמה של 40% אלכוהול.
זוהי טקילה מצוינת לערבוב בקוקטיילים, אך בשתייה רגילה היא עלולה להיות סתמית.

סאוזה אקסטרה/גולד - Sauza Extra\Gold
המותג המתחרה בקווארבו גולד. מדובר בדרגת החובן (הידועה יותר בשמה "גולד"), דהיינו טקילה רגילה (51% אגבה כחולה) שהוסיפו לה צבע מאכל על מנת שתקבל צבע זהבהב ותקבל טעם מעט יותר חלק. טקילה שמתאימה מאוד לערבוב בקוקטיילים, אך תהיה טעימה ומתאימה גם לשתייה "נקי", בכוס שוט. 40% אלכוהול.

סאוזה הורניטוס - Sauza Hornitos
מותג טקילה מפתיע ואחד ההאהובים עליי ביותר. ההורניטוס ("תנור קטן" בספרדית, רמז לתנורים שבהם מבשלים את פקעות האגבה) היא טקילה בדרגת רפוסדו, זאת אומרת עוברת יישון קצר של 3 חודשים במכלי עץ. הייחוד של הורניטוס הוא בכך שלמרות שהוא בדרגת רפוסדו (המקביל האמיתי לקווארבו גולד), הוא מיוצר מ- 100% אגבה כחולה, מה שהופך אותו לאיכותי פי כמה ממותגי רפוסדו רגילים, ולטעים מאוד. טעם מלא, לא צורב ולא חריף מדי - בדיוק כמו שטקילה צריכה להיות. להורניטוס לא מוסיפים צבעי מאכל, כך שצבעו שקוף כמעט לחלוטין (יש מין צבע צהבהב קל, אך לא יותר).
ההורניטוס נועד לשתייה נקיה, ואמנם ישדרג קוקטיילים כגון מרגריטה בכמה רמות, אבל את האמת? חבל על כל טיפה. תיהנו ממנו כמו שהוא. 40% אלכוהול.

סאוזה גלארדון - Sauza Galardon
הגלארדון הוא המותג הכי פחות מוכר של סאוזה, ולמרות שהוא לא מיובא לישראל, כדאי להכיר אותו. זהו מותג חדש יחסית (יצא ב-1998), ששווק לאור ההצלחה הגדולה של טקילות פרמיום משובחות. הגלארדון הוא המותג הראשון של תת-דרגה חדשה שסאוזה המציאו: "גראנד רפוסדו", דהיינו טקילה רפוסדו איכותית, אך עדיין לא בדרגת אנייחו. הוא מיושן 11 חודשים בחביות עץ אלון, עשוי מ-100% אגבה כחולה בתוספת צבע מאכל. התוצאה היא טקילה מעולה, הכי קרוב לאנייחו שאפשר, כהה וחלקה.40% אלכוהול

סאוזה קונממורטיבו - Sauza Conmemorativo
הקונממורטיבו ("מנציח" בספרדית) היא הטקילה בדרגת האנייחו של סאוזה. זוהי טקילה קצת משונה, מכיוון שלמרות דרגת האנייחו, הקונממורטיבו אינה מיוצרת מ-100% אגבה כחולה כמו רוב הטקילות בדרגה זו, אלא מ- 82% אגבה כחולה. למרות האחוז הנמוך (יחסית) של האגבה, מדובר בטקילה מצוינת - יישון של שנה בחבית זה לא דבר של מה בכך- אך עדיין פחות טובה מטקילה אנייחו אחרת. 40% אלכוהול.

סאוזה טרס חנרסיונס- Tres Generaciones
סדרה מיוחדת של סאוזה, המוקדשת ל-3 הדורות שהביאו את טקילה סאוזה עד הלום. הטרס חנרסיונס ("3 הדורות" בספרדית) מיוצרת ב-2 דרגות בלבד, כאשר כל אחת מהן מזוקקת 3 פעמים במזקקת סיר מסורתית (לעומת בדרך כלל זיקוק כפול בטקילות):

פלאטה (Plata)- דרגת הבלאנקו. טקילה מעולה שמיוצרת מ-100% אגבה כחולה (בדומה ל-1800 בלאנקו), ולא צבועה בשום צבע מאכל.

אנייחו (Añejo)- דרגת האנייחו של הטרס חנרסיונס. לעומת טקילות ברמת אנייחו אחרות, שמיושנות כשנה בחביות, זוהי טקילה המיושנת לא פחות מ-3 שנים תמימות! העובדה הזו הופכת אותה לטקילה מהמשובחות שיש בעולם, ולמתחרה רצינית ל"רזרבה דה לה פמילייה" של חברת קווארבו. 2 המותגים- הפלאטה והאנייחו- 40% אלכוהול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully