אוכלים ולא משמינים

כשאומרים דיאטה מתכוונים בדרך כלל לירידה במשקל, אבל הדיאטנית יעל דרור מציינת שיש כאלה הזקוקים דווקא לדיאטת השמנה – מי הם האנשים האלה ומה כדאי להם לאכול?

יעל דרור

המושג "דיאטה" נתפס אצל מרבית האנשים כתהליך תזונתי שמטרתו היחידה היא ירידה במשקל. ההגדרה המקצועית ל "דיאטה" היא שינוי הרגלי אכילה להשגת מטרה תזונתית ספציפית. מכאן שדיאטה יכולה להיות למטרות שונות כמו ירידה במשקל, איזון רמות כולסטרול, הימנעות ממזון המכיל גלוטן (צליאק), איזון רמות סוכר וגם למטרת לעלייה במשקל.

טוב לדעת (מקודם)

הלחצן שיכול להציל את חייכם באירוע לבבי או מוחי

בשיתוף שחל
לכתבה המלאה

מה זו דיאטת השמנה?

כאשר מדברים על "דיאטת שמנה" מתכוונים לדיאטה שמטרתה להעשיר את התפריט בקלוריות, תוך שמירה על האיזון הנכון בין אבות המזון ואספקה נאותה של מינרלים וויטמינים החיוניים לגוף. אין הכוונה לאכילה בלתי מבוקרת של מזון עתיר שומן ו/או התבססות בלעדית על ג'אנק-פוד, ממתקים, גלידות ועוגות. המטרה היא לשלב כמה שיותר מזונות עשירים בקלוריות עם דגש לא רק על מה אוכלים, אלא גם על "מתי" אוכלים.

מי צריך את זה בכלל?

בכל גיל ישנה מטרה שונה לדיאטת השמנה. אמנם הכוונה הראשונית היא להוסיף משקל, אך האמצעים והמטרות משתנים עם הגיל ועם הדרישה המקצועית.

גיל הילדות
בגילאים אלו, הקושי לעלות במשקל בקרב תינוקות ופעוטות הוא בעיה שעלולה להפריע להתפתחות התקינה של הילד בהמשך חייו. המעקב התזונתי לאורך השנים הראשונות צמוד והדוק וההעשרה הקלורית נעשית בהתאם למגבלות סוגי המזון שהילד מסוגל לצרוך (פורמולות מועשרות, מזון טחון עם תוספות, מזון מוצק מועשר ועוד).

גילאי בית הספר
בגיל זה ההתייחסות מתרכזת יותר בהמלצות להרגלי תזונה נכונה עם תוספת של מזונות עשירים יותר בקלוריות המתאימים לסדר יומו של הילד בבית ספר ובחוגי ספורט. לפעמים אנו לא שמים לב לעומס בו נתונים הילדים ולתשישות שעלולה להוביל לחוסר תיאבון. לאורך זמן מצב כזה עלול גרום לעיכוב בצמיחה לגובה ולפגיעה ברמת הריכוז.

גילאי התיכון
העשרה קלורית ועלייה במשקל בגילאים אלה היא בדרך כלל בצמוד לגיוס לצה"ל. הקריטריונים של צה"ל מתייחסים למשקל מסוים בהתאם לגובה (BMI) וישנם נערים ונערות הפונים לעזרת דיאטנים על מנת להגיע למשקל הרצוי לפני הגיוס.

עלייה במשקל למטרות ספורטיביות
בחלק מענפי הספורט קטגוריות המשקל הן גורם מרכזי שדורש התאמה מדויקת. בחלק מהמקרים הספורטאים מנסים לרדת במשקל כדי להתאים לקטגוריות המשקל שנקבעו. במקרים אחרים על הספורטאים לעלות במשקל עם התבגרותם ולכן רבים מהם נעזרים בדיאטת השמנה מסודרת אותן בונה דיאטן ספורט בהתאם לדרישות הספורטיביות של כל מקצוע. גם בקרב המתאמנים החובבים בחדרי הכושר ישנה מגמה של רצון לעלות במשקל על מנת לקבל משוב חיובי לאימון (בניית שרירים).

עלייה במשקל בגיל המבוגר
בגילאים המבוגרים עלולה להיווצר ירידה במשקל בשל גורמים כמו חוסר תיאבון, בעיות ספיגה ובעיות בריאותיות. חשיבות התמיכה התזונתית בגיל המבוגר רבה במיוחד כדי לשמור על מצב בריאותי תקין. במקרים אלה חשוב להתאים את סוג המזון למגבלות האכילה, לבעיות הבריאותיות ולצרכים התזונתיים.

תוספת משקל לאחר מחלה ו/או טיפולים רפואיים
בעיות בריאותיות שונות עלולות בכל גיל להוביל לירידה במשקל. חלק מתהליך ההחלמה כולל הוספת משקל אך לא רק בעת ההחלמה אלא גם במהלכה כדי לסייע למערכת החיסון להתמודד עם הגורם הבעייתי. אנשים המקבלים טיפולים רפואיים לאורך תקופת זמן ארוכה (כמו במקרים של סרטן) יכולים להיעזר בדיאטה מועשרת במרווחים שבין הטיפולים.

חשיבות הרגלי האכילה בעת דיאטת השמנה

כשמדברים על הרגלי אכילה, מתייחסים לסדר יום הכולל ארוחות מסודרות והפרשי זמנים בין ארוחה לארוחה. הכוונה היא ליצור מסגרת של 3 ארוחות מרכזיות ועוד 2-3 ארוחות ביניים. חשוב לזכור כי לאחר 3 שעות מערכת העיכול מתרוקנת מקלוריות זמינות לפעילות הגוף, ואצל אנשים שחילוף החומרים שלהם גבוה - הגוף משתמש במצב כזה במקורות אנרגיה חלופיים. בשלב ראשון נעשה שימוש בחלבונים ולאחר מכן במאגרי השומן (שממילא אינם גדולים במיוחד בקרב אוכלוסייה זו). מכאן שההמלצה המרכזית מתייחסת לאכילה של ארוחות מסודרות כל 3 שעות במטרה למנוע פירוק שרירים ולהגדיל את מאגרי השומן לערך שנחשב בריא ולא למטרות השמנה.

הרכב וגודל ארוחות הביניים יהיה תלוי בסוג האוכלוסייה, למשל ספורטאים שמעוניינים לבנות שרירים שמים דגש רב על אספקת חלבונים, אצל אוכלוסיות אחרות הדגש יהיה יותר בכיוון הפחמימות והשומן. בחלק מהמקרים תינתן גם המלצה ל"ארוחת לילה" שתפקידה לספק אנרגיה לגוף לפני הצום הארוך של הלילה.

מזון עתיר קלוריות

אחת הבעיות בדיאטת השמנה היא הכמויות הגדולות של קלוריות שצריך להכניס לגוף. מרבית האנשים הנמצאים בדיאטה זו לא מסוגלים לאכול כמויות גדולות בשל סיבות רבות כמו חוסר תיאבון או נקודת שובע מהירה. במקרים אלה חשוב למצוא מזון המכיל ריכוז גבוה של קלוריות בנפח יחסית קטן.

דוגמאות:
ממרחים - טחינה, שקדיה (ממרח שקדים), גבינות 9-30% שומן (לא מתאים אם יש בעיות כולסטרול), חמאת בוטנים, חומוס ועוד.

חטיפים - חטיפי שומשום, חטיפי בוטנים, חלבה, חטיפי פירות יבשים עם אגוזים.

אגוזים ופיצוחים - אגוזי מלך, שקדים, קשיו, בוטנים, פיסטוקים, אגוזי מקדמיה. ניתן להוסיף אותם למאכלים רבים כאשר הם שלמים או טחונים (זהירות עם פיצוחים שלמים לפני גיל 5).

פירות יבשים - היתרון בפירות יבשים הוא שהם קטנים, קלים לעיכול, לא יוצרים תחושת מלאות וניתן להוסיף אותם למאכלים רבים כמו יוגורט, קורנפלקס, מאפים ועוד.

מאפים ולחמים - פיתות מכילות יחסית כמות גבוהה של קלוריות ויוצרות תחושת מלאות יחסית נמוכה. בנוסף לכך, כמות המילוי שניתן להכניס לפיתה גדולה בהרבה לעומת הכמות בסנדוויץ' רגיל. ניתן להכין מאפים, עוגות ועוגיות עם פירות יבשים, גרנולה, אגוזים ושקדים טחונים שיעלו את הערך הקלורי של המאפה מבלי לפגוע בערכו התזונתי.

משקאות בבלנדר - על מנת להקל על הצריכה הקלורית ניתן להכין משקה עתיר קלוריות המבוסס על חלב/גלידה, פירות ואגוזים. ניתן להכין מגוון רב של שייקים בטעמים שונים. הערך הקלורי של שייק מועשר על בסיס חלב, פירות ואגוזים יכול להגיע עד 600-700 קלוריות!

תוספת שמן בצורה מבוקרת - השמן מכיל כמות גבוהה יחסית של קלוריות. מומלץ לשלב בתפריט בעיקר שמן זית, קנולה וסויה. את תוספת השמן ניתן להוסיף לסלטים, מרקים, מאפים ועוד. פחות מומלץ להוסיף שמן לתפריט באמצעות טיגון בשל ההיבט הבריאותי.

עצה שימושית

אם אתם סבורים שאתם זקוקים לדיאטת השמנה מומלץ לפנות לגורם מקצועי שיבנה לכם תפריט מותאם אישית ויפקח על ביצועו. המלצה כללית לדיאטת השמנה היא שילוב מזון בריא ועתיר קלוריות ואכילה כל 3 שעות, ממש כמו ההנחיות הניתנות להאכלת תינוקות בשלבי הגדילה המואצים.


* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת סדנאות הרזייה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully