וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השור המעופף

גיא גיסר

2.12.2005 / 10:35

אתם שותים אותו בלי הכרה והוא פופולרי בטירוף אבל אין לכם מושג מי המציא אותו (בחור אוסטרי), איפה (במזרח הרחוק) ולמה (בגלל נהג ריקשה). גיא גיסר עם הכתבה הכי מקיפה ברשת על רדבול

בעשור האחרון השתנה עולם האלכוהול ועבר תהפוכות רבות. פתאום כולנו מבינים בוויסקי, משננים בעל פה מותגים של וודקות פרמיום, מורידים צ'ייסרים של ייגרמייסטר, שותים בירות איריות, צ'כיות ובלגיות וכבר כמעט לא מקפיצים טקילה. מתקפת הבריזרים אמנם עברה עלינו בשלום, אך קוקטיילי הסאוור עטו עלינו כנשרים על גופה מרקיבה. גם זה יעבור, אין מה להיבהל.

לעומת כל המשקאות המוזכרים לעיל, נדמה שמשקה אחד שולט ללא עוררין בשוק האלכוהול המקומי והעולמי ולמרבה הבושה הוא אינו מכיל ולו אחוז אחד של אלכוהול. מדובר, איך לא, במשקה האנרגיה הנמכר ביותר בעולם - רדבול.

לא משנה היכן תבלו - בר, פאב, מועדון או אפילו מסעדת פאר, תמיד יופיע הרדבול בתפריט, בדרך כלל כתוספת למשקה אלכוהולי כלשהו. כבר למעלה מעשור הוא כאן, והוא לא מתכוון ללכת בקרוב. יש שיגידו כי טוב שיישאר, ויש שיעדיפו להסיט את מבטם ולהכחיש את קיומו. מה שבטוח אי אפשר להתעלם ממנו. אז מה יש בה, בפחית האלומיניום הדקה הזו, המכילה נוזל לא-אלכוהולי, מתקתק ומוגז, ששינה את עולם האלכוהול שלנו כמעט ב-180 מעלות?

ברוב הדר, פאר ושיווק אגרסיבי

את הרדבול (Redbull) המציא בשנת 1982 דיטריך מאטשיץ, איש עסקים אוסטרי. באותה שנה טייל ברחבי המזרח הרחוק והבחין שנהגי הריקשות שותים משקה מוזר המעניק להם מרץ. לאחר בדיקה גילה שהמשקה הוא רקיחה מקומית של חומרים אנרגטיים שונים הממריצים את הגוף. מאטשיץ בירר מהו המתכון של אותו משקה והחליט לייצר בעצמו משקה אנרגיה שיוכל להימכר באופן מסחרי. הוא שינה במעט את המתכון המקורי והצליח להפיק משקה ייחודי משלו. מאטשיץ קרא למשקה החדש בשם "רדבול" על שם משקה בתאילנד שנקרא "קראטינג דאנג" krating daeng, ופירושו בתאית "שור אדום".

כשנתיים לאחר מכן, ב- 1984, חבר מאטשיץ לחברה מקומית בשם " TC Pharmaceuticals" כדי שיעזרו לו להוציא רישיון למשקה החדש ויחד הם הקימו חברה בשם Red Bull Gmbh. מאטשיץ החזיק 49% ממניות החברה, וכך, באופן רשמי, החל הרדבול להיות משווק כמשקה אנרגיה ברחבי אסיה הרחוקה. המשקה החדש הצליח מאוד, והמזומנים החלו לזרום.

ב- 1987 החליט אדון מאטשיץ שהגיע הזמן, כנראה, להביא למולדתו את בשורת הרדבול, וברוב הדר, פאר ושיווק אגרסיבי, החל למכור פחיות רדבול ברחבי אוסטריה. כמו במקרה של המזרח הרחוק - גם כאן ההצלחה הייתה מסחררת. חלק מאסטרטגיית השיווק המקורית הייתה מתן ארגז רדבול חינם לסטודנטים צעירים, תוך כדי שידולם לערוך מסיבה. במסיבה עצמה הרדבול תפס תאוצה, וכך- מפה לאוזן - החל להצמיח לעצמו כנפיים.

היסטוריה והיסטריה

כבר ב-1992 יצא המשקה מגבולות אוסטריה והגיע להונגריה, ומאותו רגע ההיסטריה החלה. בכל מדינה באירופה היה 'באז' סביב המשקה החדש. פרסומות האנימציה המלוות את פרסום המשקה גם היום, היו שונות מהפרסומות המושקעות והצבעוניות של התקופה, והרדבול החל לעשות את צעדיו הראשונים בהיסטוריה כאחד המשקאות הנמכרים ביותר בעולם.

כיום משווק הרדבול ביותר מ- 100 מדינות ברחבי העולם ומכירותיו מגיעות לכמויות בלתי נתפסות: מעל מיליארד פחיות בשנה! את הרדבול מייצרים בעיירה אוסטרית קטנטנה הסמוכה לזלצבורג, ו-1,800 עובדים אחראים לייצור משקה האנרגיה המפורסם.

דיטריך מאטשיץ, האיש וההמצאה, מופיע ברשימת המיליארדרים של המגזין פורבס, והונו מוערך בכ- 1.2 מיליארד דולר. מאטשיץ וחברת רדבול נותנים חסות למפעלים רבים, ביניהם ה'פלוגטאג' הידוע, 'פורמולה 1' ועוד המון תחרויות ספורט אקסטרים בעולם ואירועי תרבות שונים.

הסלוגן "רדבול נותן לך כנפיים" כוון, לפחות בתחילת הדרך, בעיקר לספורטאים שחפצים להתרענן לפני או אחרי תחרות. עם פריחתה של סצנת המסיבות והמועדונים נתפס הרדבול כמשקה אנרגיה שמסוגל להשאיר את הבליין על הרגליים עוד כמה שעות ולתדלק אותו באנרגיה על רחבת הריקודים. עם הזמן הגיעו למסקנה שכשמערבבים משקאות אלכוהוליים עם רדבול, טעם האלכוהול נבלע במשקה (אם כי לא לחלוטין) והשילוב בין השניים יוצר קוקטייל שמשכר את הגוף הרבה יותר מהר ממשקה אלכוהולי רגיל.

מטיס את האלכוהול בדם

למה זה קורה? תסתכלו טוב ממה עשוי המשקה הממכר הזה:
שלושת המרכיבים העיקריים ברדבול הם גלוקורונולקטון, טאורין וקפאין. הגלוקורונולקטון הוא פחמימה המופקת מגלוקוז, הטאורין היא חומצת אמינו שאינה חלבונית וחיונית לגוף והקפאין הוא בעצם חומר מעורר המונע מתאי עצב להאט את פעילותם.

כששותים אלכוהול, האלכוהול מגיע לזרם הדם ועם הזמן יוצא מהגוף. כאשר משלבים קפאין ואלכוהול, זרם הדם המהיר גורם לאלכוהול להגיע הרבה יותר מהר לכל המקומות אליהם היה מגיע מאוחר יותר, ובכך מאיץ את תהליך ההשתכרות. לכן לא מומלץ, כתרופת פלא נגד השתכרות או הנגאובר, לשתות קפה.

הרדבול, בעצם היותו עשיר מאוד בקפאין מריץ את האלכוהול לראש מהר מאוד. אם נתחשב בעובדה שחלק גדול מהלוגמים אותו לא אוהבים משקאות אלכוהוליים, נקבל משקה שעוזר לאנשים שלא אוהבים אלכוהול להשתכר, ומהר.

לומר לכם שזה המשקה המומלץ ביותר בעולם? ממש לא. לא חסרים סיפורים מכל רחבי העולם על אנשים שמתו או קיבלו התקף לב בעקבות שתיית רדבול. חלקם נכונים וחלקם כמובן אגדות אורבניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לא יותר מחצי ליטר ביום

ב-1999 מת שחקן כדורסל צעיר באירלנד לאחר ששתה 4 פחיות רדבול ולקה בדום לב, אך חקירה ממושכת לא הצביעה בוודאות על קשר ישיר בין מותו ובין המשקה האנרגטי. בשנת 2001 חקר משרד הבריאות השוודי את מרכיבי הרדבול, לאחר ש-3 אנשים שלגמו ממנו מתו. בצרפת, נורבגיה ודנמרק, אסור למכור רדבול כמשקה קל, אלא רק כמשקה אנרגיה. בקנדה מחייבים את היבואן לציין על הפחית כי השתייה אינה מומלצת לילדים, נשים בהריון ולאלרגיים לקפאין. כמו כן מצוין כי לא מומלץ לערבב רדבול עם אלכוהול ולא כדאי לשתות יותר מחצי ליטר רדבול ביום. אימא'לה!!!

האם הרדבול הוא באמת משקה מסוכן שיש להוציא אותו מחוץ לחוק? ודאי שלא. כל המקטרגים אותו, ואני בהחלט ביניהם, צריכים לעשות הפרדה בין העובדה שלא בריא לשתות יותר מדי ממנו בייחוד כשהוא מעורבב עם אלכוהול, ובין העובדה שהוא לא מסכן חיים אמיתי. גם קפה יכול להרוג, כך גם דיאט קולה. על אלכוהול, שהוא נושא הקרוב ללבי, בכלל אין מה לדבר.

מתי תעברו הלאה?

מי שרוצה לשתות רדבול עם וודקה - שיבושם לו. מי שאוהבת את הרדבול שלה עם ייגרמייסטר וקרח - לבריאות. השאלה היא לא למה אתם שותים את זה, אלא מתי תעברו הלאה?

שתייני הוודקה/ סאות'רן/ ייגר רדבול (או כל אלכוהול אחר בשילוב הזה) טוענים כי הם שותים את זה כי הטעם של האלכוהול לא טעים להם. אפשר להבין את זה, הרי מהילה של אלכוהול ברדבול גורמת לטשטוש הטעם המקורי של האלכוהול. אבל התירוץ לא מספיק טוב, כי עדיין יש הבדל בין רדבול נקי לרדבול אלכוהולי, ואם אתם ממשיכים לשתות וודקה רדבול ונהנים מזה, סימן שלאלכוהול אין באמת טעם כזה נורא. אולי יש סיכוי למצוא דרינק "נקי", איכותי וטוב שרחמנא לצלן, אולי באמת תאהבו?!

אני לא בא ממקום של זלזול, אם כי כל תרבות הרדבול באמת שיצאה לי כבר מכל החורים. למה לא לנסות לשתות משקה רגיל?
לא טעים נקי? נסו ערבוב עם משקה קל "רגיל", לא מפוצץ בקפאין וחומרים עם 14 אותיות. מה קרה למיץ תפוזים עם וודקה? איפה האשכוליות? לאן נעלם הג'ינג'ר אייל? מה גם שפחית רדבול עם אלכוהול עולה לעיתים כפול ממשקה רגיל, כך שכסף אתם לא חוסכים.

עצות למתעקשים

בכל אופן, מכיוון שאני יודע כי המהפכה לא תבוא במהרה, החלטתי בכל זאת לתת שתי עצות לשתייני הרדבול המתמידים:

1. שתו מים יחד עם הוודקה רדבול או מה שלא יהיה. העובדה שהרדבול חסר אלכוהול היא אשליה, מכיוון שכאמור, הרדבול גורם להשתכרות מהירה יותר, ולכן הגוף זקוק למים. לא תשתו מים? תמצאו עצמכם בשירותים ולא למטרות סקס חפוז.

2. טוב נו, אני לא יכול - תפסיקו עם הרדבול ותעברו לאלכוהול אמיתי. ויפה שעה אחת קודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully