פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      פשוט תקלפו

      זה נכון שאפרסמונים עלולים לגרום לבעיות במערכת העיכול, אבל הדיאטנית יעל דרור מציינת שתמיד אפשר לקלף אותם ולא לוותר מראש על כל הוויטמינים ונוגדי החמצון

      אחד הפירות הכי בולטים בחודשים האחרונים הוא האפרסמון. יש לו צבע כתום עז וצורה שמזכירה קצת עגבנייה. למרות מתיקותו הרבה, יצא לו שם רע של פרי שעושה בעיות עיכול ורצוי למעט באכילתו. אז מה עושים כדי ליהנות מהמתיקות הכתומה ולא להסתבך עם עניינים בבטן והאם זה בכלל נכון או שזה סתם מיתוס.

      האפרסמון מגיע אלינו מהמזרח הרחוק, בעיקר מסין למרות שיש גם זנים יפניים ואמריקאים. הגידול של האפרסמון בארץ נוח מאוד ומתאים לדרישות האקלים הנחוצות לאפרסמון. הזנים הנפוצים בארץ הם ה"פויו" שמקורו מהמזרח הרחוק וה"טריומפ" המגיע מאמריקה. עונת ההבשלה של האפרסמון מתחילה בחודש אוקטובר ונמתחת אל תוך החורף.

      האפרסמון עשיר מאד בפחמימות וכמעט שאינו מכיל שומן וחלבון. ב-100 גר' אפרסמון יש 127 קלוריות, 33.5 גר' פחמימות, 0.4 גר' שומן, 0.4 גר' חלבון, מינרלים וויטמינים - אשלגן, מעט סידן, ויטמין C, ויטמין A ומעט ברזל. האפרסמון גם נחשב לעשיר מאד בסיבים תזונתיים המצויים בייחוד בקליפתו.

      קשה לעיכול

      הסיבים התזונתיים בקליפה הם אלה שמוציאים לאפרסמון שם רע משום שהם קשים לעיכול. לכן, ילדים וקשישים, כאלה ששרירי מערכת העיכול שלהם חלשים ומי שסובל ממעי עצבני מומלץ שיימנעו לחלוטין מאכילת אפרסמונים עם קליפה, מחשש לחסימות מעי. אוכלוסייה בריאה, יכולה לשלב אפרסמונים בתפריט היומי אך במידה וללא הגזמה בכמויות (מספיק פרי אחד ביום, אם מקלפים אפשר יותר). אם סובלים מעצירות או כשיש חשש לבעיה במערכת העיכול, מומלץ להקפיד לקלף את הקליפה לפני האכילה ובכך להפחית בצורה דרסטית את התופעות הבעייתיות.

      בתחום הבריאותי האפרסמון משמש לטיפול בזפקת, מחלה אוטו-אימונית המתבטאת בעודף פעילות של בלוטת התריס. בנוסף לכך ברפואה העממית ממליצים על אכילת אפרסמון כמניעה וכטיפול בלחץ דם גבוה ובשיהוקים.

      פרי מבחיל

      תהליך ההבחלה הוא תהליך זירוז הבשלת הפרי. מי שאכל פעם אפרסמון ונשאר לו בפה טעם מר ותחושת יובש לא נעימה, כנראה שאכל אפרסמון לא בשל. לפעמים, אף על פי שהאפרסמון נראה כלפי חוץ בשל ועסיסי, הוא עדיין אינו ראוי למאכל. כדי לזרז את תהליכי ההבשלה של האפרסמון ניתן להכניס כמה אפרסמונים לקערה עם מים ולחכות יומיים שלושה. אם רוצים להאיץ בתהליך אף יותר ואף להוסיף טעם מיוחד, אפשר להוסיף מלח למי ההשריה (חצי כפית שטוחה לנפח של 250 מ"ל). בדרך זו התהליך יתקצר ל-24-28 שעות. לפני שמוצאים את הפירות מההשריה מומלץ לטעום פרי אחד ולבדוק אם הוא בשל. השריה ממושכת במי מלח תעניק לפירות טעם מעט פיקנטי.

      את האפרסמונים אוכלים טריים כשהם בשלים ועסיסיים. ניתן גם להקפיא את האפרסמון למשך 2-3 ימים ולהוציא אותו ממש לפני הכנת סלט. האפרסמון הטרי גם מתאים מאד בשילוב עם סלטי עלים ירוקים, פירות, פירות יבשים ואפילו אבוקדו. את האפרסמונים ניתן לשלב גם בשייקים או בעוגות פרי וכמובן בריבות ביתיות, אז מומלץ לקלף את הקליפה.

      עצה שימושית

      אם יש לכם רתיעה מאפרסמונים כי אכלתם פעם פרי לא בשל כדאי לשים אותה בצד ולתת צ'אנס לפרי הכתום והמתוק כי הוא טעים, עשיר בויטמינים וגם מכיל נוגדי חמצון. אין סיבה שהוא יעשה לכם בעיות אם אתם בריאים ולא אוכלים יותר מפרי לא מקולף אחד ביום. אם בכל זאת הקליפה שלו מעוררת בכם דאגה, פשוט קלפו אותה ואז תוכלו לאכול יותר מפרי אחד ביום