וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין קשר דם

יעל דרור

30.1.2006 / 12:04

הערמונים הם לא קרובי משפחה של האגוזים ובניגוד אליהם דלים בשומן וחלבון. הדיאטנית יעל דרור בעד פינוק של 100 גר' ערמונים קלויים במחיר של 245 קלוריות בלבד

האסוציאציות שעולות לרוב האנשים כשאומרים להם ערמונים הן חורף (מושלג אם אפשר), אח, בקתת עץ, טמפרטורה מתחת לאפס ותמונה ציורית של שדרה פריזיאית ובה מוכר ערמונים, שמרכולתו מחממת את עוברי האורח. אז אמנם חורף מושלג אין כאן, במקום אח בוערת אנחנו מסתפקים בתנור ספירלה ואת השדרה מחליפה הפיצוציה הקרובה – אבל בכל זאת אנחנו נהנים מערמונים חמים ומתפצחים שמפיצים ריח של חורף חם.

שמם הבוטני של הערמונים הראויים למאכל הוא Satica Castanea, הם יחסית קטנים בהשוואה לזנים בלתי אכילים אחרים של ערמונים וצבעם כהה יותר. הצרפתים למשל מדברים על סוג נוסף של ערמונים הידוע בשם: מארונס – הנחשבים לגדולים יותר ומשמשים חומר גלם טוב להכנת מאכלים ומאפים.

ערך תזונתי

במבט ראשון נראים הערמונים כשייכים למשפחת האגוזים, אך מבחינה תזונתית הם אינם מכילים את אותם המאפיינים התזונתיים של אגוזים. הם דלים יחסית בשומן וחלבון ועשירים יחסית בפחמימות. ב- 100 גר' ערמונים קלויים ללא קליפה יש 245 קלוריות (לעומת בערך 600 קלוריות ב-100 גר' אגוזי מלך), 3.17 גר' חלבון, 2.2 גר' שומן, 52.96 גר' פחמימות, 29 גר' סידן, כמעט 1 מ"ג ברזל, 592 מ"ג אשלגן. אינם מכילים כולסטרול.

ערמונים ברפואה העממית

לערמונים מייחסים תכונות ריפוי רבות הקשורות לרגליים חלשות, דימום מהאף והם מועילים גם במצבים של הקאה וצואה דמית. בנוסף לכך, הערמונים נחשבים לטיפול מוצלח במצבים של דלקות כרוניות בגרון. אופן הטיפול בדלקות הגרון כולל אכילה איטית של הערמונים לאחר לעיסה מרובה (יש להקפיד על הקצב האיטי וללעוס לפחות כמות של 50 גר' ערמונים).

קלייה ביתית

הערמונים משתלבים במגוון רב של מנות, מתבשילי בשר ועד קינוחים. ניתן להכין מהם מחית המשמשת לבישולים רבים וגם להכין מהם מוס או גלידה. בבית אפשר לקלות ערמונים בקלות מעל אש חיה על ידי שימוש במחבת ברזל מחוררת או על גבי רשת המונחת קרוב לאש. כמובן שאפשר גם להכין ערמונים בתנור או בטוסטר. יש לחמם את התנור לחום גבוה ולחרוץ בערמונים צורת צלב. חשוב להשתמש בערמונים טריים ולהימנע מערמונים שקליפתם מקומטת ועייפה. מלאכת קילוף הערמונים, הנחשבת לסיזיפית ומתישה, מתבצעת כשהערמונים עוד חמים וקליפתם מתפקעת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

עצה שימושית

הערמונים שאנו קונים בשווקים בארץ מיובאים מחו"ל. במרבית המקרים מדובר על גורם מרכזי אחד שמייבא את הערמונים ולכן המחירים אמורים להיות די אחידים. כשבוחרים ערמונים יש להקפיד שהם טריים, מוצקים, שקליפתם חלקה ולא מקומטת והם אינם רקובים.
בדרך כלל בפיצוציות קונים ערמונים קלויים במשקל, זיכרו ש-100 גר' (כמות משביעה) הם 245 קלוריות ולא מכילים הרבה שומנים.


* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת
סדנאות הרזיה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully