וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי כתום שיש

סמדר ולטר

31.1.2006 / 8:19

עקרת בית למופת לא תגיש לעולם ארוחה שלמה של כתומים, אבל אתם יכולים להשתמש במתכונים של סמדר ולטר איך שבא לכם – מרק גזר, לביבות בטטה ועוגת משמשים מיובשים

פעם קראתי מאמר מגזיר עיתון ישן, שהסביר לעקרת הבית של פעם כמה חשוב לגוון בצבעי הארוחה. לא אשכח את הנוסח: "אל תגישי מאכלים בצבע דומה באותה ארוחה, אחרת היא לא תהיה מעוררת תיאבון כלל וכלל. לדוגמה, מרק סלרי למנה ראשונה, דג אפוי למנה עיקרית, אורז לבן וסלט כרוב לבן במיונז כתוספות, וקציפת בננות חיוורת לקינוח". ניסוח מיושן, אבל כל כך נכון.

אוכל וצבע הולכים יד-ביד ומשפיעים זה על זה. אם נשחק רגע במשחק אסוציאציות, אני בטוחה שרובכם תיזכרו באוכל כשאומר צבע מסוים: אדום- תותים עסיסיים או עגבניות בשלות, לבן- קצפת מבהיקה, ירוק- תפוחים, חום- עוגת שוקולד ועוד. אולי בגלל זה, יש לצבעים שמות, שכאילו נולדו במיוחד כמחווה לצבעי המזון: ירוק תפוח, סגול חציל, חום שוקולד, צבע שמנת ועוד.

וכתום? בוודאי אתם זוכרים מה היה הכתום לפני כמה חודשים. מצבע של תפוזים וגזר, בטטות ושמש, הוא הפך לצבע של מאבק. בלי קשר לפוליטיקה, אני מודה, שהכתום בכל מקום גרם לי לסלידה - ברחוב, בכביש, בחדשות, כל היום רק ראו ושמעו כתום. בסוף כבר לא יכולתי. לא קניתי בגדים כתומים, לא אוכל כתום, כלום.

בזמן האחרון זה עבר לי וחזרתי בשמחה לפירות וירקות כתומים. הרי אין עוד צבע שמח ומתוק כמו הכתום, במיוחד כשהוא צובע את שולחן האוכל ולכן הבאתי היום 3 מנות כתומות, שמכילות את הירקות והפירות הכי כתומים שיש - גזר, בטטה ומשמשים בתוך מרק גזר ועשבי תיבול, לביבות בטטה ועוגה כתומה. אם להתנהג כמו עקרות בית טובות ולא להגיש את כל המנות באותה ארוחה, זו כבר ההחלטה שלכם.

מרק גזר ועשבי תיבול

שילוב הטעמים נהדר ומפתיע, ולא מסגיר את העובדה שההכנה לקחה 5 דקות ושהמרק שעשוי מ"כלום" (והוא אכן בושל כשלא היה לי כלום בבית). יש אפשרות להפוך אותו לתבשיל עשיר. כל האפשרויות בסוף.

חומרים:
6-7 גזרים
1 בצל גדול
5-6 שיני שום
כליטר וחצי מים
1 כף אבקת מרק בטעם עוף או ירקות או בצל- לא חובה
1 כף מלח (או לפי הטעם)
1 כפית פלפל שחור
2 כפיות פטרוזיליה טרייה קצוצה
2 כפיות כוסברה טרייה קצוצה
2 כפיות שמיר טרי קצוץ

* הערה לגבי עשבי התיבול: אפשר להחליף באחרים או לשחק עם הכמויות- לשים יותר מאחד ופחות מהשני. אפשר להשתמש בקוביות עשבי תיבול קפואות.

הכנה:
1. שופכים לסיר גדול מים ושמים על האש. קולפים את הבצל וחותכים לרבעים. קולפים וחוצים את שיני השום. קולפים את הגזר וחותכים לפרוסות עבות. שמים את כל הירקות בסיר.

2. מוסיפים את כל שאר החומרים, מכסים את הסיר ומבשלים עד שהגזר רך.

3. אפשר להגיש ככה ואפשר גם:
* לטחון את המרק בבלנדר, למרקם חלק.
* להוסיף אטריות דקיקות שהופכות את המרק לעשיר ומשביע. כמות: 1 כוס למרק סמיך מאוד, או פחות, למרק סמיך פחות. מוסיפים לקראת סוף הבישול ומבשלים כמה דקות. האטריות סופחות המון מים, אז אם רוצים, אפשר להוסיף מים רותחים לפי מידת סמיכות המרק הרצויה, ולתקן תיבול לפי הטעם והצורך.

לביבות בטטה

זוכרים שאני לא אוהבת לטגן? ובכן, את הלביבות האלה אופים בתנור, והן יוצאות אחלה.

חומרים:
1 ק"ג בטטות
5 שיני שום
1 ביצה
1 כף רוטב סויה
1 כף ג'ינג'ר טרי מגורר
1 כף רוטב צ'ילי מתוק-חריף
4 כפות פירורי לחם

הכנה:
1. מחממים תנור ל-175 מעלות. מרפדים תבנית/רשת תנור בנייר אפייה.

2. קולפים את הבטטות ומגררים דק- במעבד מזון או פומפייה. כותשים את שיני השום.

3. מערבבים יחד את כל החומרים. יוצרים מהתערובת 20-22 לביבות ומסדרים אותן על הנייר.

4. מכניסים לתנור ואופים 20-30 דקות, או עד שהלביבות זהובות-שחומות ורכות. רצוי לטעום לביבה אחת ולראות שהבטטה התרככה. מגישים חם או מצננים ושומרים במקרר. רצוי לחמם לפני ההגשה.

עוגה כתומה

חומרים:
125 גרם חמאה/מרגרינה רגילה/בטעם חמאה, רכה
1 כוס (240 גרם) סוכר חום, רצוי כהה
3 ביצים
1/2 כוס (70 גרם) קמח רגיל
1/2 כוס (70 גרם) קמח מלא
1 שקית אבקת אפייה
קורט מלח
1 כוס (1 שקית- 100 גרם) קוקוס
1 גביע (250 גרם) גבינה לבנה רגילה, אפשר קצת אחרי שפג תוקפה
200 גרם משמשים מיובשים

* 2 תבניות אינגליש קייק באורך כ-30 ס"מ

הכנה:
1. מחממים תנור ל-175 מעלות. משמנים את התבניות או מרפדים בנייר אפייה. חותכים כל משמש לארבעה חלקים.

2. מקציפים יחד חמאה וסוכר חום במיקסר (אפשר במיקסר יד), עד שהתערובת אחידה וחלקה. מוסיפים את הביצים, אחת-אחת, ומקציפים היטב אחרי כל הוספה.

3. מנפים לקערה אחרת את 2 סוגי הקמח ואבקת האפייה. מוסיפים קוקוס וקורט מלח ומערבבים.

4. תוך הקצפה במהירות נמוכה, מוסיפים לתערובת ביצים ולסירוגין את תערובת הקמח ואת הגבינה הלבנה. מקציפים רק עד שהתערובת אחידה. מוסיפים משמשים ומערבבים מעט, רק שיתפזרו בתערובת.

5. מחלקים את התערובת בין התבניות. ממלאים כל תבנית רק עד האמצע, כי העוגה תופחת מאוד (אם התבניות שלכם קטנות ונשארה תערובת, מלאו תבנית שלישית).

6. מכניסים לתנור ואופים 25-30 דקות, או עד שהעוגה יציבה וקיסם המוחדר למרכזה יוצא כמעט יבש, עם פירורים (העוגות לא מתייבשות לגמרי). מצננים ושומרים בכלי אטום, במקרר או בחוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully