מסגרו את עצמכם

קבוצות תמיכה יכולות להרתיע אבל דיאטנית הבית משוכנעת ששווה להוציא עליהן כסף ולהיכנס למסגרת אם רוצים לרזות

יעל דרור

כמעט כל אדם שני שתפגשו ברחוב יספר לכם על דיאטה מדהימה ששמע או קרא אודותיה או אחת חדישה שאיזה חבר שלו ניסה. מגוון הדיאטות לירידה במשקל הוא רב וחדשות לבקרים שומעים על רעיונות חדשים ומפתיעים, שמטרתם להקל על המאבק המתמשך עם המשקל העודף. כמו כל דבר גם הדיאטות הם עניין של טרנד, אבל למרות שהמידע בתחום עובר מפה לאוזן וגם מציף את העיתונים, המגזינים והאינטרנט, לא כולם מצליחים לעשות דיאטה, חשבתם פעם למה?

טוב לדעת (תוכן מקודם)

איסטנבול פתוחה - זה הזמן לפתרון טבעי וקבוע להתקרחות גברית

חברת איילת גייר
לכתבה המלאה

דיאטה זה שינוי

דיאטה היא תהליך מורכב של שינוי הקשור בבחירת מזונות, שינוי סגנון אכילה, שינוי החשיבה וההתייחסות לאוכל, שינוי הדגש על פעילות גופנית ובכלל שינוי אורח החיים. העניין הוא שלא קל לשנות הרגלים ולהתמיד באורח חיים חדש לאורך זמן. לכן, אחד המרכיבים החשובים בהצלחת דיאטה לטווח הרחוק היא מסגרת. המשמעת העצמית שלנו נוטה להתעייף כשמדובר בדברים שגורמים לנו הנאה. מאד קל לוותר לעצמנו ולדחות את המשך הדיאטה ליום המחרת כשמתחשק משהו מתוק או כשאנו הולכים לאירועים עם אוכל מפתה. יש הטוענים שדווקא כשמשלמים כסף, מרגישים מחויבים יותר, ולכן הירשמות לפעילות מאורגנת היא אחת מהדרכים ליצור מסגרת מחייבת שתגרום לנו להתמיד בתהליך השינוי.

למה חלק מהאנשים צריכים שלם כדי לרזות?

ההשקעה הכספית היא רק אלמנט אחד ביצירת מסגרת. אילו היינו רק משלמים בלי להתחייב לפגישות או זמנים ידועים מראש שבהם עלינו להראות תוצאות, לא היינו מצליחים להתמיד בתהליך. אבל התשלום הוא בעצם עבור הכניסה למסגרת. כשנפגשים עם דיאטן/ית או קבוצת הרזיה מתחייבים לפגישות עם כללי התנהגות ידועים בכל פגישה. למשל, שקילה אישית או בקבוצה, התמקדות בבעיות מסוימות או שיחה על נושאים מרכזיים בתהליך ההרזיה. הצלחת הדיאטה נעוצה במחויבות שלנו כלפי "שוטר" חיצוני שמצפה מאתנו לתוצאות כעבור פרק זמן מסוים.

איך בוחרים מסגרת לדיאטה?

המסגרת נותנת תחושה שאנחנו לא לבד בקרב, אלא מצויים בתהליך מובנה המבוקר על ידי איש מקצוע. המסגרת מקלה עלינו בבחירת סגנון האכילה כיוון שהיא מספקת תכנית הרגלי אכילה מפורטת שמותאמת לכל שלב בדיאטה וגם ניתן גם לערוך בה שינויים בפגישות.
לכל אחד מתאימה מסגרת שונה, יש הזקוקים למפגשים אישיים ויש שמרגישים נוח יותר במפגשים קבוצתיים. אפשר לנסות מספר מסגרות עד שמוצאים את המתאימה ביותר, אבל הכי חשוב לא להתייאש בדרך ולהמשיך לחפש את המסגרת המתאימה.

איך שומרים על המסגרת?

אם תשמרו על כמה כללי התנהגות עקרוניים תצליחו לשמור על המסגרת של דיאטות רבות. חשוב לשים לב לכללים ולנסות לשמור עליהם גם כשמרגישים שההתקדמות היא לא בקצב המצופה או כשחשים אכזבה מכך שלא עמדנו בכל המשימות שהצבנו לעצמנו.

* מפגשים במרווחי זמן קבועים - בתחילת הדיאטה מומלץ להיפגש בתדירות גבוהה יותר. המפגשים הראשונים מעודדים כניסה טובה למסגרת ונותנים תחושת שליטה וביטחון. המפגשים מאפשרים איתור של בעיות שעולות במהלך השבוע שלא התייחסו אליהן בעת בניית התפריט הראשוני ומאפשרים שינוי והתאמה לפי מצבים משתנים כמו לחץ בעבודה, נסיעות, אירועים, חופשים ועוד. עם הזמן ניתן להיפגש בתדירות נמוכה יותר.

* אל תבטלו מפגשים בגלל פאשלה בדיאטה - קיימת נטייה לבטל מפגשים שנקבעו מראש כשלא עומדים במסגרת הדיאטה וזה שיקול מוטעה. חלק מהמטרה של המסגרת היא ללמד את המטופל להתמודד עם מצבים של חריגות מהדיאטה. לא בכל פגישה צריך לרדת במשקל. המטרה היא להיות מסוגלים להתמודד עם טעויות במהלך בדיאטה. לפעמים דווקא העלייה במשקל בשל "חטאים קטנים" יכולה להוות משוב טוב לחזרה למסגרת. ביטול פגישה מעיד למעשה על חוסר יכולת התמודדות.

* רישום אכילה יומי - אחד הכלים שעוזרים בצורה משמעותית להיכנס לדיאטה הוא רישום האכילה היומי, שהוא מעין ראי המשקף לנו את סגנון האכילה שלנו לאורך היום. כשרושמים כל מה שנכנס לפה נעשים מודעים יותר למה אוכלים ולפעמים די במודעות עצמה כדי להפחית כמויות.

* הימנעות משקילה בבית - חשוב שההישקלות תהיה רק בעת הפגישות המסודרות ולא בבית כי קצב הירידה הוא דבר אישי ומעורבים בו גורמים נוספים המשפיעים על המשקל חוץ מהדיאטה (אימון גופני, המחזור החודשי ועוד). השקילה אצל הדיאטן/ית מספקת הסברים לתוצאות, לעומת השקילה בבית שיכולה לייאש ולהוביל לשבירת הדיאטה.

* קביעה מראש של זמנים לפעילות גופנית - הצלחת הדיאטה מותנת ברוב המקרים בשילוב עם פעילות גופנית. גם קביעת המסגרת של הפעילות הגופנית יכולה לתרום רבות להצלחת הדיאטה. מכיוון שרוב האנשים עסוקים חשוב לפנות מראש את הזמן לביצוע פעילות גופנית ולא לחכות שיהיה זמן פנוי.

עצה שימושית

אם החלטת שאתם צריכים דיאטה, אל תנסו לייסר את עצמכם בדיאטות קיצוניות, הן רק מורידות את המורל ולא עוזרות לירידה במשקל בטווח הרחוק. מצאו את מסגרת הדיאטה הכי מתאימה לכם, לתקציבכם, לסדר יומכם וזכרו כי מה שנעשה בצורה נכונה ומבוקרת יאפשר שמירה על התוצאות לאורך זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully