וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציונות חוזרת לאופנה

עפר עין-גל

19.5.2006 / 7:19

אחרי השקעה גדולה של האופנאי הניו יורקי אלי טהרי, בית ציוני אמריקה מוכן לנצח את הקיץ. נפתחה להרצה מסעדת 'מרתה' המבטיחה

למרות שהקיץ בתל אביב שייך למקומות שפותחים חלון לים התיכון, נראה שהגזרה החמה של הקיץ הזה עומדת לנדוד למתחם בית ציוני אמריקה ברחוב אבן גבירול.

כדי להתחקות אחר שורשי המהפך יש לנדוד על ציר הזמן כשנה אחורה, כשהאופנאי ואיש העסקים אלי טהרי רכש את הבית מעמותת ZOA, מייסודה של ההסתדרות הציונית של יהודי אמריקה, שהקימה אותו בתחילת שנות החמישים מכספי תרומות וייעדה אותו להיות מרכז תרבותי, אמנותי וחינוכי.

טהרי שיפץ את המבנה בעלות של 2.5 מיליון שקל. את הזיכיון לפטיו היוקרתי - שעד אז שימש לנשפים פרטיים של יהודי אמריקה וכפינת העישון של הסטודנטים לפרסום של בי"ס עבודי – קיבל דרור ארז.

ארז שהיה ממקימי הסנדוויץ' בר ביהודה הלוי, מסעדת הג'ויה בהרצליה והבר הקייצי הפתוח ZOA, ששכן בחצר הקדמית של הבית, הגשים חלום ופתח את 'מרתה'.

השתלמות בהרי האלפים

המעצב אורי בן דרור (סטודיו 'מו'), שהופקד על הפריזורה, נתן בעיצוב ויצר חלל מקורי, צבעוני, אמיץ ואקלקטי, שמתבטא בבחירה לא שגרתית של גוונים וריהוט. במרכז החלל פטיו גדול, עצי דקל והדר וריהוט גן, מצדו האחד של הפטיו - חלל המסעדה שמציע מגוון אופציות ישיבה (כ-140 מקומות), מספות דיינר, בר ועד ישיבה סביב שולחנות עגולים; ומצדו האחר - מטבח פתוח רחב ידיים ומואר היטב. השף הצעיר, רהב הררי, העניו והמאוד חתיך, הופקד על הביצועים בו.

הררי (30), התחיל את דרכו אצל ויקטור גלוגר ב'קלואליס', משם עבר ל'מול ים' ואז יצא לראות עולם ונפל לידיו של השף מרק ור'ה, אחד ממייסדי המטבח הצרפתי החדש, שמסעדתו באלפים הצרפתיים מתגאה בשלושה כוכבי מישלן. "זאת היתה חוויה רצינית", מספר הררי, "היינו עולים ב-4 בבוקר על ההרים ואוספים פטריות, צמחים וקליפות עצים. זה היה מטבח שנוגע במעבדה ושיעור חשוב". כשחזר לארץ נחת ב"פנגיאה" ההרצליינית והיה הסו-שף של רועי סופר.

פילה עם סוכריית חרדל

ב'מרתה' הרכיב הררי תפריט המבוסס על פרודוקטים איכותיים שמטופלים בשיטות עשייה פשוטות יחסית, אבל עם הקפדה על הפרטים הקטנים.

בטעימה על רגל אחת, סלט פירות הים, שאכלס קלאמרי, שרימפס וטרחון נא, גפרורי קולורבי וסלק, כוסברה ובזיליקום ברוטב אשכולית אדומה (42 שקלים) - הצטייר כמנה הבאה של הקיץ. כך גם החציל הקלוי, שכבר נראה שאי אפשר בלעדיו. בגרסה של הררי הוא מגיע עם קרעי מוצרלה, צ'ילי אדום, נענע ושמן זית והוא חריף מעט ובעל ניחוחות קלייה עזים (29 שקלים).

במנות הביניים ניוקי עם דלעת מזוגגת במי פרחי קינמון, עם בצל ירוק ופרמז'ן היא מנה קלאסית ומדויקת (39 שקלים). בעיקריות מי שלא הולך על פילה הבקר במחבת עם סוכריית חרדל ותפו"א עם סלסה ורדה - הוא בולבול (89 שקלים). הבשר עשוי בול וסוכריית החרדל שמתמוססת על הבשר מפתיעה ומענגת.

טיפ אחרון: לא כדאי להחמיץ את הוודקות בתיבול עצמי שרוקחים במקום. וניל והל או לימון בג'ינג'ר הן רק שתיים מהאופציות משובבות הלב.

כרגע הדובדבן שבקצפת המתחמית בתקופת הרצה, בהמשך - אחרי רמונט יסודי משל עצמו ושינוי שם - צפוי להיפתח הבר הפתוח (הפרטים עדיין חסויים). גם דלפק הקפה בקומה השנייה של הבניין עבר שדרוג קטן וכעת נושא את השם 'קפה פריש'.

להשלמת האטרקציה המקומית ב-25 ביוני עומדת להיפתח צמוד לבצ"א, בלוקיישן שבעבר שכנה בו מסעדת 'ניו יורק ניו יורק' המיתולוגית, מסעדתם האסייתית של בעלי 'אודאון'- שוקי לרר וזוהר אריאלי. למסעדה יקראו "מינה טומיי" ("שקיפות" ביפנית) ועל המטבח ינצח השף שחף שבתאי, שחולש גם על מסעדות באמסטרדם ובומביי.

'מרתה'. אבן גבירול 26. 03-6966843, פתוח כעת להרצה כל יום החל מ-18:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully