וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שישה זיתים, והם שבעים

צפי סער

17.7.2006 / 11:26

בספרה "הדיאטה הצמחונית", רוז אליוט מציעה תזונה שקרובה לרעב. אפילו לצמחונים יש דרכים טובות יותר להפחית במשקל

אדם מבוגר אחד, שכבר שנים נאבק בקילוגרמים שמתעקשים להיערם על גופו, הודיע יום אחד לבתו כי החליט להיהפך לצמחוני. הבת, צמחונית בעצמה שהורגלה לספוג את עקיצותיו של אביה הקרניבור, הופתעה וביקשה הסבר. זה לא איחר לבוא: "אף פעם לא ראיתי צמחוני שמן", אמר לה אביה. אלא שאחרי שלושה שבועות הוא החליט לחזור אל סיר הבשר. "ראיתי צמחוני שמן", הסביר לבתו המבולבלת. "במראה".

נראה שאילו נפל לידיו של האיש הספר החדש "הדיאטה הצמחונית" מאת רוז אליוט (הוצאת מטר), הוא היה נשבר עוד קודם לכן. הספר הבריטי מציג מעין גרסה צמחונית לדיאטת אטקינס הנודעת ומציע דיאטה צמחונית דלת פחמימות. אלא שעיון בתפריטיו מצייר תמונה כאובה: ביום הרביעי של השלב הראשון בדיאטה (המכונה "ימי הניקוי מפחמימות"), למשל, אמור הצמחוני מאותגר-המשקל לאכול דייסה חמה עשירה בסובין ושייק מי גבינה או סויה בבוקר; סלט טופו ושעועית בצהריים, טופו בגריל וסלט עלי בייבי בערב, ולארוחה קלה - שישה זיתים.

זו דיאטת הרעבה, אומרת הדיאטנית עמליה אשד. "זה נראה כמו ניסיון לקחת את הגימיק של אטקינס ולרכוב על הגל". אז חסידה של אטקינס היא לא, ובוודאי לא כשמדובר בצמחונים: "דיאטה צמחונית דלת פחמימות היא נוקשה, כי עם התחליפים לצמחונים נמנות קטניות, והרבה. מזון זה, העשיר בחלבונים אך גם מכיל פחמימות, הוא תחליף טוב לחלבון מלא מהחי".

אשד מסבירה, כי לצמחונים חשוב מאוד להשלים חלבון מלא, הקיים במזונות מן החי. הדרך המומלצת לכך היא באכילה של קטניות ודגנים במשולב.

צמחונים חטובים

אשר לסברה שצמחונים אינם שמנים, מדובר באגדה. "יש הרבה צמחונים שאוכלים ג'אנק פוד", אומרת אשד. "הם לא ייגעו בבשר אבל יאכלו פיצה, דברי מאפה, עוגות. צמחונים שרוצים לרדת במשקל צריכים להפחית את צריכת השומן שלהם; להפחית בסוכרים פשוטים - ממתקים למיניהם וכדומה - וכמו בכל דיאטת הרזיה, לעסוק בספורט, להרבות בשתיית מים ובאכילת מזון עשיר בסיבים תזונתיים - תחום שצמחונים חזקים בו בדרך כלל כי לרוב הם אוכלים הרבה ירקות ופירות". בכל מקרה, היא מציינת, אין בהכרח מתאם בין צמחונות לבריאות.

צמחוני אחראי, מתברר, צריך להימנע מלבלוס בורקס כארוחת צהריים, ובמקום זה עליו לאכול למשל מג'דרה שהכין בעצמו (לא משקית מוכנה, שמכילה המון שומן, מזהירה אשד) ולצדה ירק מבושל וסלט ירקות טרי עם מעט שמן זית. ולשתות מים.

יש כמובן הבדלים בין צמחוני למשנהו, מוסיפה אשד. "טבעוני שאינו אוכל גם דגים, ביצים ומוצרי חלב חייב להשלים חסרים. בכל דיאטה נוצרים חסרים שיש לתת את הדעת עליהם, ובוודאי במקרים כאלה. אבל אפשר לאכול נכון ונהדר על כל סקאלת הצמחונות".

במסגרת הזאת, היא מדגישה, לא כדאי לוותר על פחמימות. "הן תורמות לתחושת שובע, למצב רוח טוב יותר. הסיבים שבהן חשובים מאוד לתהליכי עיכול". יתרה מזאת, "לא הוכח בשום מחקר, גם לא של אטקינס, שבטווח הארוך לדיאטה דלת פחמימות יש יתרון מובהק על דיאטה עשירה בפחמימות. אחת התופעות של הימנעות קיצונית מפחמימות היא שהגוף מפרק שומנים כדי להשיג אנרגיה. חלק מתוצרי הפירוק הם חומרים שגורמים בין השאר ריח רע מאוד מהפה. בכלל, בדיאטת חלבונים בהתחלה מרזים מהר, כי הגוף מאבד הרבה נוזלים, אבל השאלה היא מה קורה בטווח הארוך. באופן טבעי הצמחוני הממוצע לא אוכל ככה, וכמה זמן בן-אדם יכול להתמיד באכילת טופו ורבע עגבנייה?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully