וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרבחו ותסעדו

איתי להט

31.10.2006 / 14:35

מצד אחד יש מי שמכנה את החומוס של סעיד "עיסה דלילה וחסרת טעם", ומצד שני יש את המכורים. עכשיו לא צריך לנסוע עד עכו כדי להתווכח, הוא כאן בתל אביב

רק חודש וחצי עברו מאז נפתח סניף "חומוס סעיד" התל אביבי, וכבר מהיום שנפתחו הדלתות הוא הומה אדם כאילו עבד שם שנים.

את היבוא המוצלח הזה אנחנו חייבים לשני מהנדסים: דן קורלנדר ועומר פלג. האחד קיבוצניק מקיבוץ סער בצפון, והשני מושבניק מכפר טרומן שבמרכז. השניים, בעלי חברה לתכנון הנדסי, הכירו בעבודה משותפת על פרוייקט במפעל בצפון. במסגרת הפרוייקט ההוא, גרר קורלנדר את פלג לניגובים אצל סעיד בעכו ושם בין הגרגרים נולד הרעיון להביא את החומוס לתל אביבים.

הייבוא, קומפלט עם תוספות, מצא לו בית בדרך מנחם בגין בתל אביב. הסניף המקומי הוא רחב ידיים ושומר על עיצוב של חומוסייה על פי מיטב המסורת. במילים אחרות - אין עיצוב - שולחנות פורמייקה פשוטים, כסאות פונקציונאליים, קירות עירומים.

מנהל הסניף הנוכחי, ניב קייקוב (ההוא מכוכב נולד 3) מבטיח כי בקרוב ייתלו פה כמה תמונות על הקיר ועל השולחנות יושיבו פסלונים בסגנון מצרי. אני לא הייתי טורח, הייתי משאיר את הסניף הזה כמות שהוא - נטול עיצוב - שיסתכלו על החומוס.

מבחן המשאוושה

מה יש להגיד על חומוס סעיד שלא נאמר כבר. החומוס העכואי המפורסם הזה, עומד אצל מעריצי החומוס במרכזו של ויכוח סוער כבר מעל ל- 35 שנים. בסופו של דבר, אצל סעיד הקליינטורה מורכבת מאנשים שטעמו את החומוס פעם אחת, והתאהבו. יש אומרים שזה שווה ערך לקראק וקוקאין, פעם אחת ואתה מכור. לעומתם, מעברו השני של המתרס, יש את אלה המכנים את החומוס של סעיד "עיסה דלילה וחסרת טעם". אלה שייכים לעדת ה'טעמנו נפגענו' ולא במובן הטוב של המילה. מדובר בקליקה לא קטנה של אוהבי חומוס שלא יחזרו מבחינתם על אותה הטעות פעמיים.
כמו, אולי הרבה חומוסים אחרים, סעיד הוא חומוס של קצוות, או שאתה מאוהב או שאתה נעלב.

מבחינתי, אני שייך לקבוצה הראשונה של מעריצי החומוס. סעיד, כמו חומוסיות טובות אחרות, מסמל בשבילי את מנעד הטעמים ממנו ניתן להתענג על ציר החומוס. האנשים האלה שמייצרים חומוס כבר כמה עשורים, כולם מוכיחים שחומוס לא חייב להיות משעמם.

אצל סעיד המשאוושה (16 ¤), למשל, היא לימונית, עדינה, אנינה, עם טעמים טיפה קלויים, בתוספת טיפת ירק ובמרקם שנוטה לדלילות. המחלוטה (16 ¤) היא כבר יצירת מופת שמשדרגת את מנת הפול המוכרת למחוזות שכבר לא שייכים לחומוס המסורתי.

בעיות של שפכטל בגזרת הטחינה

יש מנה אחת שבסעיד מכינים באופן תמוה ולא טעים במיוחד, דווקא הטחינה היא היציקה הכי חומוסית שפגשתי בחיי. היא כמעט ונטולת טעם ואי שם באחורי הלשון אתה נזכר שאכן מדובר בטעמי טחינה ולא בממרח שפכטל. אני את הטחינה שלי אוהב חיה, חושנית ובמרקם של טחינה, לא של חומוס.

ובכל זאת, במה השתנה הסניף הנוכחי מהמקור? ובכן במאומה. הכוסות לקפה הן אותו הדבר, את חומרי הגלם קונים מהספק המקורי של סעיד וסוד הכנת החומוס שמור אצל קורלנדר שעשה סטאז' של חודשיים במטבח של סעיד.

אבל אתה לא יכול הרי לעבור לתל אביב מבלי לשנות לפחות טיפה את הגישה. כך גם בסעיד התל אביבי, דבר ראשון הסחורה מסופקת לא עד 14:00 כפי שנהוג בעכו, אלא עד אישון הלילה כפי שנהוג בתל אביב. וחוצמזה במקום נעדר ניחוח הדגים מהשוק שמאפיין את חוויית האכילה אצל סעיד בעכו.

כפי הנראה, החיסרון היחיד המשמעותי ביבוא של סעיד לתל אביב, נעוץ בעובדה שהוא מספק עוד סיבה טובה לא לצאת מהעיר. יותר לא נצטרך לנסוע לעכו היפה בשביל החומוס.

___________________________________________________________
חומוס סעיד, דרך בגין 120 תל-אביב; 03-6243136, א'-ה' 22:00-10:00, ו' 16:00-09:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully