וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוציאים לכם את הקישקע

אורן גולדפינגר

3.2.2010 / 14:14

הוא יכול להגיע בתור יציקה כבדה לשבת או ברוח בריאותית עם קטניות ודגנים. אורן גולדפינגר מכין חמין צמחוני

תמיד כשנהיה מעונן והטמפרטורות יורדות אני נתקף צורך עז להכין ולאכול חמין. יש משהו מנחם בתבשיל הכבד והמהביל הזה, מפנק ומרגיע. משהו שמזכיר בית ומשפחה: את אמא קמה באמצע הלילה כדי לבדוק מה עם החמין ואם יש מספיק מים (אני, למשל, אקום באמצע הלילה רק אם עשן יעלה מהתנור), ואת כל המשפחה יושבת סביב השולחן בשבת בצהריים.

בתור ילד שנאתי את היציקה הזאת שהיתה סותמת אותי למשך כל השבת. תמיד הרגשתי עייף וכבד אחרי הארוחה, וגם כשסבא דוד ז"ל היה לוקח אותי לטיול אחרי הארוחה כדי "להוריד את החמין" זה לא עזר. לכן תמיד הסתפקתי בתפוחי האדמה בלבד. עם השנים השתנתה דעתי, אולי מטעמי נוסטלגיה, וחזרתי לאט לאט לאכול חמין, ומתישהו החלטתי אפילו לנסות להכין לבד. על החמין הראשון שהכנתי טרחתי ועמלתי ובסוף עמדתי מול סיר מלא בעיסה בלתי מזוהה ושרופה למטה, אך עם הזמן והאימונים החמין השתפר, ואולי הוא לא כמו זה של אמא, אך הוא מספק את הנחמה שאני מחפש.

לטבעונים, חמין הוא הזדמנות מצוינת לעשות היכרות עם מיני דגנים וקטניות שאנו לא אוכלים באופן קבוע, כמו גרעיני כוסמין, שיבולת שועל או חיטה מלאה, סוגי שעועית שונים, כמו שעועית חמאה (שעועית ענקית ונפלאה בעלת מרקם וטעם חמאתי הנקראת בארץ בשם המעפן בובעס), שעועית אדומה, מנומרת או שחורה, לשנות ולגוון את הרכב החמין (בטטות במקום תפו"א, גזר, דלעת, פירות יבשים) ולקבל ארוחה בריאה ומאוזנת, עם חלבון מלא שמעניק השילוב בין הדגן והקטניה ואינדקס גליקמי נמוך, המגיע מהדגנים המלאים.

ואם נשאר חמין בסיר וחבל לזרוק, אפשר לחמם טורטיה על מחבת, לרסק עגבניה ולמרוח על הטורטיה, להוסיף חמין, לזלף כמה טיפות של טבסקו, לגלגל והופ – קיבלנו טוויסט מקסיקני מרענן ונחמד למאכל כבד וגלותי.

חמין

חומרים:
3 בצלים
500 גר' שעועית אדומה
300 גר' שעועית חמאה (בובעס)
200 גר' שעועית שחורה
1 ראש שום
300 גר' גריסי פנינה (אפשר גם גרעיני שיבולת שועל, כוסמין או חיטה מלאה)
300 גר' אורז עגול מלא
5 בטטות
2 גזרים
שמן זית
מלח
פלפל
פפריקה מתוקה
חוואייג'

אופן ההכנה:
1. משרים את שלושת סוגי השעועית והגריסים במים למשך לילה, עדיף ל-24 שעות.

2. קוצצים את הבצלים ומטגנים בסיר גדול, מתבלים במלח ופלפל.

3. מפרידים את ראש השום לשיניים וקולפים.

4. שוטפים את האורז, מסננים ומכניסים לשקית בד המיועדת לאפיה (ניתן לרכוש בחנויות לצרכי אפיה) יחד עם מעט שמן זית ומלח. סוגרים את השקית.

5. מוסיפים את השעועית חמאה, השעועית האדומה והגריסים (בסדר הזה), טומנים ביניהם שיני שום, מניחים מסביב לדפנות הסיר את הבטטות והגזר. בגומה שנוצרה באמצע מניחים את השקית עם האורז.

6. ממלאים את הסיר במים רתוחים כך שיכסו את התבשיל, מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש, מתבלים במלח, פלפל, פפריקה וחוואייג', ומכסים את הסיר. מבשלים כשעה-שעה וחצי.

7. מחממים תנור ל-100 מעלות, בודקים שיש מספיק מים מכניסים בסיר ומכניסים אותו לתנור. אופים כל הלילה. בבוקר מציצים לראות מה שלום החמין וטועמים, מתקנים תיבול אם יש צורך. החמין אמור להיות שחום וריחני בלי הרבה נוזלים מלמטה.

  • עוד באותו נושא:
  • חמין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully