וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליל כל הקדושים: חג כל הדלעות

31.10.2011 / 20:36

ליל כל הקדושים המצויין בליל ה-31 באוקטובר, מביא עמו מסורות אוכל שונות ומשונות מפירה עם הפתעות ועד לקפה בטעם דלעת

הלואין (Halloween) ליל כל הקדושים, הוא חג המוקדש לזכר כל הקדושים באמונה הנוצרית. מקורותיו מצויים במסורות שונות, פגאניות בחלקן, הבאות לציין את זכר המתים. החג מצויין בליל ה?31 באוקטובר ומאופיין במנהגים ידועים כמו תחפושות, איסוף ממתקים מבית לבית על ידי ילדים ועיטור הבית בדלעות מגולפות.

מקורותיו של ההלואין נעוצים בחג קלטי עתיק המכונה samhain - פסטיבל שחוגג את סוף הקיץ ועונת הקציר ואת תחילתו של חורף צפון אירופאי ארוך. הקלטים האמינו שבמהלך הלילה שבין ה-31 באוקטובר ל-1 בנובמבר (בלילה שבין סוף הקיץ ותחילת החורף), יוצאות גופות המתים מקבריהן ומבקרות בעולם החיים. מקורות החג הקלטי מגיעים מאירלנד, בה התעצבו מספר מסורות הקשורות לאוכל. כיום מזוהה החג בעיקר עם ארצות הברית וקנדה.

ליל כל הקדושים. Artoday
ליל כל הקדושים/Artoday

תבשיל ה-Colcannon שנהוג להכין בערב החג, משלב פירה תפוחי אדמה, כרוב ובצל טרי. כחלק מהמסורת מטמינים בתפוחי האדמה מטבעות בנייר אפייה והילדים שנותנים ביס במקום הנכון, זוכים במטבע הנכסף.

מנה אופיינית נוספת לארוחת החג האירית, היא פנקייק המורכב מבלילת תפוחי אדמה מגוררים, שעורבבו עם אבקת אפיה, מלח חלב וביצה. לאחר הטיגון נבזקת מעל הפנקייק אבקת סוכר.

לקראת הלילה נאפה גם לחם פירות המזכיר עוגה הנקרא "barnbrack". לפי המסורת מחביאים בלחם לפני אפייתו חפצים קטנים עטופים בבד. ביס בטבעת למשל מסמל חתונה קרובה, ומי שנתקל במטבע סימן שתהיה לו שנת שפע.

מסורת נוספת סביב החג קשורה ב-soul cakes, עוגות נשמה, שלפי המסורת אמורות להסיר את ההשפעה הרעה של הלילה המועד לפורענות. עוגות הונחו על קברי המתים לפני הטיול שלהם על פני האדמה, כיוון שהאמונה גורסת כי רוחות שבעות לא ייפגעו בחיים. בגרמניה עוגות הנשמה היו במשך שנים בצבע שחור, בהקשר למוות שהן מסמלות. בכדי להפסיק את מנהג השארת האוכל ויין בחוץ החליטה הכנסיה באנגליה במהלך הזמן, לעודד מתן מנות עוגות נשמה לעניים חיים, ולבקש מהם בתמורה להתפלל למען קרוביהם המתים של מכיני העוגה. המנהג הזה בגלגול מאוחר יותר סלל את הדרך לילדים שעוברים מבית לבית ואוספים עוגות מהשכנים, כשהם מחופשים.

פאי דלעת. מור סגל,
פאי דלעת/מור סגל

בארצות הברית, לעומת זאת, אין התמקדות במתכון ספציפי, אלא יותר באוכל סביב אפקט ההפחדה. תפקיד מרכזי משחקות הדלעות המגולפות מזן Jack O'lanterns שמוצבות בחלונות, אך הן נאכלות לעתים רחוקות. גרעיניהן נאכלים לאחר ייבוש, המלחה וקלייה. עוד אופיינית הוא פשטידת דלעת העשויה מדלעות מזנים אחרים, מתוקים יותר המשמשים להכנת פאי. במסגרת טרפת הדלעת שמתגברת בחג, אפשר למצוא גם דלעת בטעמי גלידות, ממתקים, צ'יפס ואפילו קפה דלעת המוגש בסטארבקס (אם כי למעשה טעמו לא מזכיר כלל דלעת, אלא בעיקר מתיקות יתר המון קינמון וקצפת).

במסיבות ההלואין אפשר למצוא עוד אוכל מפחיד, כמו עוגות מעוטרות במכשפות, זומבים ורוחות רפאים, דמויות גומי מרתיעות שמושתלות בקערת הפונץ'.

הילדים שאוספים ממתקים מבית לבית, מקבלים בין היתר גם סוכריות שניתן גם להכין בבית, ובראשן הקנדי קורן (candy corn), סוכריות מבלילה של סוכר, סירופ תירס, דבש ומעט מלח. העיצוב שלהן הוא בצורת משולש המדמה גרעין תירס ומסמל את עונת הקציר. בנוסף, העוגיות והעוגות המוצעות בחנויות מגיעות בצבעי כתום ושחור, הצבעים המסורתיים של החג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קפה דלעת של סטארבקס/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • דלעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully