וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוסד: הקבב של שאול מוצפי

27.2.2012 / 12:38

מסעדת שאול מוצפי שהחלה את דרכה בתור עגלה בשכונת התקווה בשנות ה-50, הפכה למוסד משפחתי ותיק שמכין את אותו קבב כמו פעם

מסעדת שאול מוצפי. נמרוד סונדרס
אפי שני מימין/נמרוד סונדרס

תעודת זהות:

שנת הקמה: 1951

בעלות אז: אפרים מוצפי.

מנהל היום: נכדו של אפרים, (בנו של שאול) אפי מוצפי.

אז בתפריט: שיפוד קבב על האש שעלה כמה גרושים.

היום בתפריט: שיפוד קבב על האש עם בצל ועגבניה (17 שקלים), שיפוד לבבות עוף (17 שקלים), שקדי כבש (27 שקלים), סלט טחינה (18 שקלים), סלט חצילים (22 שקלים) ועוד.

מסעדת שאול מוצפי. נמרוד סונדרס
מסעדת שאול מוצפי/נמרוד סונדרס

מיקום ובעלות

הקבב של אפרים מוצפי הופיע לראשונה בשוק התקווה בשנת 1951, תקופה בה היו שהרבה עגלות מזון שונות שמכרו מלבי, פיתות עוד. אפרים מכר קבבים טריים בעגלה הקטנה שלו וצלה על מנגל שהורכב על גוף העגלה. לאחר כשנתיים עבר למבנה קבע סמוך לשדרת הקצבים בשוק התקווה, מבנה המשמש אותו היום.

בשנת 1974 הצטרף בנו של אפרים, שאול, לעסק המשפחתי, עד שהמקום עבר לבעלותו המלאה ואף קיבל את שמו. בנו של שאול, אפי, הצטרף אליו ב-1988. לפני כ-7 שנים, לאחר ששאול עבר אירוע מוחי עבר המקום לידי אפי באופן רשמי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מסעדת שאול מוצפי. נמרוד סונדרס
מסעדת שאול מוצפי/נמרוד סונדרס

היסטוריה

בתקופתו של אפרים הסב, נהגו כל עובדי השוק להשכים קום מדי יום ב-5 בבוקר ולהתחיל לעבוד. את יום העבודה התחילו אצל מוצפי בפרלמנט הקבוע, כאשר כולם סועדים שיפוד קבב לארוחת הבוקר. "הייתי נגנב מהם", אומר אפי בחיוך.

באותם ימי צנע אפרים עשה הכל לבדו: קנה את הבשר, נפנף, הגיש וניהל. כתוצאה מכך לא תמיד הספיק להגיע לערימת הכלים שהצטברו. מחזה שבשגרה היה שהלקוחות הקבועים שטפו את הכלים שלהם או את הכלים של כולם, ועזרו לאפרים כדי לפנות לו מקום לשאר עיסוקיו בניהול המקום.

מסעדת שאול מוצפי. נמרוד סונדרס
מסעדת שאול מוצפי/נמרוד סונדרס

ניים דרופינג

למרות או בגלל צניעותו של המקום, ידוענים רבים עולים לרגל. השחקן נירו לוי מגיע לעתים קרובות, כמו גם ג'קי מנחם מהאח הגדול, הזמרים שלומי שבת, קובי פרץ וליאור נרקיס, שחקני כדורגל כמו יוסי אבוקסיס, איציק זוהר ולירן שטראובר, הזמרים רמי קליינשטיין וריטה הגיעו בעבר לעתים קרובות, ואף הביאו פעם אחת את הוריהם עמם. פנינה רוזנבלום וח"כ כרמל שאמה גם הם מאכלני הקבב, בתקופה שקדמה לחברותו בכנסת.

מסעדת שאול מוצפי. נמרוד סונדרס
מסעדת שאול מוצפי/נמרוד סונדרס

מאז ועד היום

מן היום הראשון ועד ימי אלו, המתכון של הקבב נותר בעינו ונשען על כמה עקרונות פשוטים: קבב בקר עם תיבול בצל, מלח ופלפל בלבד ולדברי מוצפי, במידה המדויקת. אין כאן שום הקפאה, הבשר תמיד טרי מאותו יום. זו לראייתו של אפי האמת שעליה חונך וירש ממשפחתו וגדולתו של המקום שכך שומר על רמה אחידה לאורך השנים.

השינויים שחלו לאורך השנים מינוריים יחסית למקומות שצברו ותק כזה, וזה בגלל שהקבב נשאר במשפחה. החלל הקטן לא השתנה מהותית משנות ה-50, למעט העובדה שהשרפרפים עליהם ישבו סביב שולחן אחד ארוך הוחלפו בשולחנות קטנים וכיסאות צנועים האופייניים למסעדת פועלים. גם המסורת במסגרתה בעל הבית אחראי גם על המנגל, נותרה בעינה. בדיוק כמו סבו ואביו, אפי מוצפי הוא שמנפנף מעל הגריל ומכין את הקבב ללקוחות. "זה דבר שלוקחים בירושה וגם אני קיבלתי את זה", מסביר אפי.

גם בתפריט חלו שינויים מזעריים. לאחר כמה שנים הרחיב את התפריט שאול מוצפי מקבב בלבד למגוון בשרים על האש, סלטים ותוספת צ'יפס. אפי מצדו הרחיב מעט את מגוון הסלטים ותו לא. השינוי המהותי שחל הוא בשעות הפתיחה: סבא אפרים היה פותח ל בוקר ב-6 ומסיים בשעה 2 לא משנה מה. שאול מוצפי כבר נשאר לעבוד עד השעה 18:30 והנכד ממשיך עד חצות.

חלק גדול מהלקוחות של מוצפי קבועים ומכירים את רזי הקבב עוד לפני שאפי הנכד הגיע לעולם. הקבועים מגיעים כמה פעמים בשבוע כדי לקבל את המנות הקבועות שלהם. חלקם כבר דור שני ושלישי לקבב של מוצפי וחלקם חדשים לגמרי שגילו במקרה את הקבב הנסתר. "תמיד מתווספים לקוחות", אומר אפי.

מה כל כך מיוחד כאן?

לדעתו של אפי, מקור ההצלחה הוא בכך שהמקום נשאר ממוקד סביב הקבב לאורך השנים, למרות הפיתויים שבהרחבת התפריט. לטענתו, לא היה כל צורך לשנות משהו לאורך השנים בגלל אופי המוצר. "לאכול בשר ושיפודים טריים זה דבר שאנשים תמיד אהבו ויאהבו, כי ישראלים הם תמיד סביב המנגלים ", הוא מסביר.

מסעדת שאול מוצפי. נמרוד סונדרס
מסעדת שאול מוצפי/נמרוד סונדרס

הסוד לאריכות ימים

מסעדה זו עבודה קשה וסיזיפית. מוצפי אומר בחיוך: "בניגוד לתדמית הזוהרת שיש לתחום המסעדנות, בחוגים אצלי בשכונה, אם רוצים לקלל מישהו אז מאחלים לו שיפתח מסעדה, כי אם אין התמדה אין מה להיכנס בכלל לענף".

הקבב של שאול. רחוב המבשר 15, שוק התקווה, תל אביב. 03-6392344. כשר בלי תעודה.

שעות פתיחה: א'-ה' 10:30-00:00, שבת מוצ"ש-00:00



סיור מסעדות ודוכני אוכל בשוק התקווה

המוסד החומוסאי: אבו חסן
גורמה ותיק בירושלים: ארקדיה
קפה מרסנד שקיים למעלה מ-50 שנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully