וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן המטבח: ספיישל חורף

3.12.2014 / 11:50

איך מבשלים דייסת שיבולת שועל? למה ערמונים מגיעים חלולים? וכל כמה זמן צריך להחליף את מזווה התבלינים בבית? מאמן המטבח במקבץ חורף

סקרנים לגבי חומר גלם? רוצים לבשל משהו אבל לא יודעים איך? יש לכם שאלה לגבי תהליך הכנה? כתבו לנו בפייסבוק או במייל

תבלינים. ShutterStock
עדיף לקנות שלמים ולטחון לפי הצורך. תבלינים/ShutterStock

מיכל שאלה: מה הדרך הכי טובה לאחסן תבלינים? כל כמה זמן צריך לחדש אותם? כשמחדשים צריך לזרוק לפח את התבלינים הישנים?

הטיפ הכי טוב שאני יכול לתת לך לגבי תבלינים הוא: לקנות אותם שלמים ולטחון לפי הצורך. הטעם האמיתי של כל תבלין, בין אם מדובר בקינמון, כמון או פפריקה, נמצא בשמנים שהוא מכיל. שמנים מתחמצנים וסופגים טעמי לוואי עם הזמן, לכן תבלינים טחונים שלא נעשה בהם שימוש לזמן רב מאבדים את הטעם שלהם.

כאשר התבלין נקנה בצורתו השלמה, כמו זרעי שומר, קימל וכוסברה, יש פחות שטח מגע עם האוויר והטעם נשמר לאורך זמן. את התבלינים אפשר לטחון במטחנת תבלינים חשמלית או במכתש ועלי פשוטים (אני מעדיף את אלו שעשויים מאבן) בכמויות קטנות רגע לפני השימוש. כדי לקבל את מלוא הטעם, כדאי לתת לתבלינים קלייה קצרה במחבת (שזה אומר: לשים את התבלינים במחבת בלי כלום, למקם את המחבת מעל להבה גבוהה ולערבב עד שעולה ריח חזק ונעים). החום משחרר את אותם שמנים ארומטיים מהתבלין וגורם לנו להרגיש אותם בצורה הרבה יותר אינטנסיבית.

לגבי חידוש התבלינים, אין משוואה קבועה – זה תלוי באופן האחסון וגם ברמת הטריות של התבלין בעת רכישתו: קחי לדוגמה פפריקה – פלפל מיובש טחון לאבקה. אם קנית פפריקה שנטחנה לא מזמן ואחסנת אותה בצנצנת קטנה עם מעט חשיפה לאוויר ושמש, אז היא תחזיק יפה שלושה חודשים ויותר. מצד שני, את יכולה ליפול על פפריקה ישנה שתוך חודש תהיה כמו אבקה נטולת ריח בצבע אדום ופחות כמו תבלין ארומטי.

איך יודעים? בוחנים ומריחים את התבלינים לפני הקנייה (יש חנויות רבות שמבצעות את הטחינה במקום). אחרי שקנית, כאמור, חשוב לאחסן במקום מוצל ויבש בקופסה אטומה. אם קנית כמות גדולה של תבלינים, אפשר לשמור עליהם בהקפאה, הם נשמרים שם מצוין.

ובנוגע לשאלתך האחרונה: ישן מפני חדש תוציאו. אם התבלין שלך כבר איבד מהטעם והאופי אז הגיע הזמן להגיד לישן שלום ולהמשיך הלאה.

ריזוטו ערמונים של אורלי פלאי. נמרוד סונדרס
חשוב לברור טוב לפני שקונים. ערמונים/נמרוד סונדרס

ירון שאל: קניתי ערמונים והכנתי אותם והם יצאו חלולים ולא טעימים. מה הייתה הבעייה?

נראה שנפלת על ערמונים ישנים ומקולקלים. בניגוד לאגוזים אחרים, שיכולים להישמר באחסון נכון שנים על גבי שנים, בערמונים יש תכולת מים גבוהה, שהופכת אותם לפגיעים במיוחד למיקרובים ועובש. לכן, חשוב לברור אותם היטב לפני שקונים, ולקחת רק ערמונים שמרגישים כבדים יחסית לגודלם, בעלי קליפה מבריקה וכאלו שלא נמחצים כשלוחצים עליהם. בדיקה נוספת לטיבם של הערמונים אפשר לעשות בבית: לשים את הערמונים בקערה עם מים, אלו שטובים ישקעו ואלו שלא טובים יצופו.


אייל שאל: כמה זמן צריך לבשל שיבולת שועל לדייסה עד שהיא מוכנה?

תלוי באיזה שיבולת שועל אתה משתמש – שיבולת שועל אינסטנט לא באמת צריכה בישול ומספיק שתשפוך עליה מספיק מים רותחים כדי שהיא תהיה אכילה. מצד שני, שבולת שועל אינסטנט מעולם לא תגיע למרקם ולאיכות של דייסה משיבולת שועל עם גרגרים גסים (זאת של הגרנולה). היא צריכה 2 כוסות מים על כל כוס שבולת, ובערך 15-20 דקות של בישול על להבה נמוכה עד שהיא נהיית סמיכה, מחממת וטעימה מאוד.


לכל הטורים של מאמן המטבח
מתכון לניוקי ערמונים
מתכוני דייסות בריאות עם טוויסט
לבלוג של עז תלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully