וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלכה לעולמה שרה שטרן, הבעלים המיתולוגית של קפה תמר

9.9.2015 / 12:48

3 חודשים לאחר שנאלצה משפחתה לסגור את קפה תמר, בית הקפה המיתולוגי שהיה כה מזוהה איתה, הלכה הבוקר לעולמה שרה שטרן, בגיל 90

קפה תמר. ראובן קסטרו
שרה שטרן/ראובן קסטרו

3 חודשים לאחר שנאלצה משפחתה לסגור את קפה תמר, בית הקפה המיתולוגי שהיה כה מזוהה איתה, הלכה הבוקר לעולמה שרה שטרן. שטרן, בת 90 במותה, ניהלה את בית הקפה התל אביבי, שזכה לככב בשירו של יאיר לפיד "גרה בשנקין, שותה בקפה תמר", במשך 40 שנה, וזכתה לכינוי "הקיסרית האחרונה" ו"השריף של שנקין".

את בית הקפה המיתולוגי סגרה שטרן בחודש יוני האחרון בלב כבד. בפוסט שהעלתה נכדתה איילת ורבין ביום הסגירה בעמוד הפייסבוק שלה היא כתבה "קפה תמר הוא ביתה הראשון והשני של משפחתנו - הפרטית והמורחבת. משך 60 שנה, בגשם ובשמש, פתחה שרה את בית הקפה והוא היה מקום בו הייתה השליטה הבלעדית והברורה. רחוב שינקין לא היה נהפך לרחוב מעניין אלמלא השילוב של עיתונאים מעיתון "דבר" הסמוך, פוליטיקאים שבאים לנהל ענייניהם ואנשי תרבות ואמנות שקבעו בבית הקפה את ביתם.
הקירות המיוחדים של בית הקפה, אילו יכלו לדבר, היו מספרים את סיפור גלגולה של העיר תל אביב מעיר בחולות למרכז התרבות הישראלית. היום הראשון בו בית הקפה לא יפתח יהיה קשה מאוד עבור משפחתנו, אך הוא הדבר הנכון.
נתגעגע מאוד לבית הקפה וליושביו".

קפה תמר. ראובן קסטרו
קפה תמר המיתולוגי, ביתה הראשון והשני/ראובן קסטרו

בשנת 1956, לאחר חתונתם ושחרורם מהצבא הבריטי של שרה ואברהם שטרן נכנסו כשותפים בשני בתי קפה צמודים ברחוב שינקין: קפה תמר (שהוקם בשנת 1941) וקפה תכלת. בשנת 1965 השותפות פורקה והזוג קיבל לידיהם את מפתחות קפה תמר. אברהם, נפטר שנה מאוחר יותר, ומאז, היה המקום בניהולה של שרה, שהעניקה לו את אופיו הבוהמייני. הוא התהווה כמוסד תרבותי בעיקר בזכות הדחיפה הברנז'אית שקיבל על ידי חברי מערכת דבר, שנהגו להעתיק את ישיבות המערכת שלהם מהבניין הסמוך אל בית הקפה.

המקום היה מלא בסלבס ומפורסמים כמעט בכל רגע נתון של שנות פעילותו. בין הלקוחות הידועים שפקדו את המקום נמצאו שמות כמו מאיר פיצ'חדזה, נתן אלתרמן, נחום גוטמן, נתן זך, יוסי הראל (מפקד אקסודוס), רפאל קלצ'קין, דודו בוסי, רוני סומק, יורם קניוק, יצחק קלפטר, גדעון לוי, עינת ויצמן ועוד רבים וטובים.

הלווייתה של שרה שטרן תתקיים מחר ב-15:30, בבית העלמין קריית שאול בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully