וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קינוח תמרים בן למעלה מ-3000 שנה

התמר הוא אולי הפרי המיובש הכי ישראלי שיש, ולכבוד חג האילנות החלטנו להכין ממנו קינוח מתוק וטבעוני על פי מתכון מלפני לא פחות מ-3000 שנים. איך יצא לנו?

צילום: יוסי ציפקיס, עריכה: מאיה בן ניסן

התמר, אחד הפירות המזוהים ביותר עם ארצנו ואחד מהפירות המיובשים היחידים המיוצרים כחול-לבן, שימש כממתק האולטימטיבי כבר לפני יותר מ-3000 שנה. בניגוד לפירות מיובשים רבים אחרים, התמר גדל ומטופל בארץ, מאילת ועד מושב גמלא ברמת הגולן, כאשר הוא אינו עובר שום תהליכים תעשייתים כאלה או אחרים המשפיעים על צורתו.

על מנת לחלוק כבוד לפרי הישראלי, הצלחנו לשים את ידינו על מתכון פופלארי מתקופת העת העתיקה שהתגלה בחפירות ארכיאולוגיות במצרים על פיסת חרס, המתוארך לסביבות 1600 לפני הספירה. שמו של המתכון המקורי תורגם לאנגלית כממתקי טייגר נאטס (Tiger nuts sweets). הטייגר נאטס שמופיע במתכון המקורי הוא למעשה סוג של גומא (esculent ) שלפקעותיו טעם אגוזי. את הפקעות היו טוחנים יחד עם התמרים ומכינים מהם את הממתקים העתיקים והמפורסמים האלה. המצרים הקדמונים שהיו אוכלים באצבעוצתיהם, היו יוצרים מתערובת התמרים והאגוזים כדורים קטנים בגודל ביס. ואולי המתכון הוא מקורו של מתכון כדורי השוקולד האהוב? בכל מקרה את המתכון גם אתם יכולים להכין בבית בקלות. את פקעות הגומא נחליף באגוזי מלך ואת התמרים נעבד למשחה חלקה בעזרת מעבד מזון. מי שרוצה לשמור על האותנטיות מוזמן להשתמש במכתש ועלי.

כדורי תמרים לט"ו בשבט. יוסי ציפקיס
כדורי תמרים לט"ו בשבט/יוסי ציפקיס

חומרים לכ-25 יחידות:

20 תמרים
1 כפית קינמון
1/2 כפית הל טחון
חופן (1/2 כוס) אגוזי מלך
דבש תמרים (סילאן) לציפוי - לא חובה
שקדים גרוסים גס לציפוי


אופן ההכנה:

1. מגלענים את התמרים, כותשים ומוסיפים מעט מים עד כדי יצירת ממרח חלק. כמובן שאת התהליך ניתן לעשות בימינו מעבד מזון.

2. מוסיפים את התבלינים, וממשיכים לעבד.

3. קוצצים גס את האגוזים, מעבירים לתערובת ומאחדים.
.
3. יוצרים כדורים קטנים בגודל סוכריות, מגלגלים בסילאן ולאחר מכן בשקדים הגרוסים. מצננים במקרר להתקשות ומגישים. טיפ: מומלץ לכדרר את התערובת עם ידיים רטובות. בנוסף, ניתן לוותר על הטבילה בסילאן במידה ורוצים.

בהכנת הכתבה השתתפה ד"ר טובה דיקשטיין, אוצרת הגן הבוטני בנאות קדומים,מרצה, עורכת סדנאות ליקוט ובישול של האוכל הארץ ישראלי העתיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully