וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי אפרתי לוגם את החדשים של יקב עמק יזרעאל

13.7.2016 / 16:27

אבי אפרתי לוגם את יינות יקב הבוטיק עמק יזרעאל ומגלה יינות ים תיכוניים משמחים במיוחד. זהו הבציר השלישי של היקב המתגלה כמוצלח ביותר עד כה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השבוע בטעימה היינות החדשים של יקב עמק יזרעאל (Jezreel), המשחרר בימים אלו את בציר השלישי שלו. הייננים יהודה נהר וארי ארל מפיקים ביקב הבוטיק הסימפטי, הפועל בקיבוץ חנתון שבעמק יזרעאל, יינות באוריינטציה ים תיכונית ברורה. הם מייצרים כ-40,000 בקבוקים בשנה, מחציתם מיועדים לייצוא.

טעימה של ששת היינות החדשים של היקב – רוזה, לבן וארבעה אדומים – מעלה ממצאים משמחים. מראשית דרכו ברור היה שקורה שם משהו טוב; שהלב והכישרון של העושים במלאכה מכוונים נכון. סבב היינות הנוכחי הוא ללא ספק המאוזן, היציב והבשל מכולם עד כה. מן הסתם גם הטוב שבהם.

רוזה חמוד ביותר ובלנד לבן טוב, שמיטיבים שניהם לדלג באלגנטיות מעל החוליים של יינות הז'טנר המקומיים. בלנד אדום בסיסי המושתת על שלוש הזנים שמגדל היקב – קריניאן, סירה וארגמן, שמספק יופי של תמורה לכסף, סירה מוצלח מאד וקריניאן מצוין. עם היין השישי ברשימה – ארגמן, מסתדר כותב שורות אלו קצת פחות. זה זן שעובד טוב יותר בבלנדים אולי. קשה קצת יותר איתו ביינות זניים. יזרעאל לקחו על עצמם לנסות ולפתח אותו. כרגע הוא עוד לא ברמה של היינות האחרים שלהם, אבל הסה"כ אופטימי ומשמח. אלו יינות טובים עד מצוינים ועוד פעימה במהפיכת היינות הים תיכוניים המבורכת המתחוללת כאן, אט אט, בשנים האחרונות.

1. עמק יזרעאל, רוזה 2015/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. עמק יזרעאל, רוזה 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 50% סירה מכרם קדש בגליל העליון, 30% קריניאן מכרם שפייה, 10% ארגמן מגבעת ניל"י בשפלת החוף ו-10% קולומבארד מכרם שפייה. צבע ורוד כהה. באף פרי אדום וארומאטיות בולטת. גוף קל-בינוני. 13.3% כוהל בנפח.

כמה? 70 שקלים

הכי מתאים ל: ראשונות, פסטות, קלמרי, עוף, פיקניק.

דבר המבקר: ארומאטי מאד באף, מעט אדמתי אפילו. פרי נעים ביותר בחיך עם יובש טוב וחמיצות מוצלחת. ממעט יינות הרוזה המקומיים הנבדלים בבירור מהמתקתק המקובל בתעשייה המקומית. יין נחמד מאד שהמקדם הגסטרונומי שלו לא רע בכלל.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בחמש מילים: רוזה מקומי מוצלח, לשם שינוי.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

2. עמק יזרעאל, LEVANIM 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: בלנד לבן יבש על בסיס 50% גוורצטרמינר מקדמת צבי, 35% סוביניון בלאן מדלתון ו-15% פרנץ' קולומבארד מזכרון יעקב. כל אחד מהזנים תסס בנפרד במיכלי נירוסטה בטרם יצירת הבלנד. צבע זהוב קש מעט שקוף, באף הדרים ופרי טרופי. גוף בינוני. 11.75% כוהל בנפח.

כמה? 70 שקלים

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, עוף, פסטות ברוטבי ירקות.

דבר המבקר: למרות 50% גוורצטרמינר היין הזה לא מרגיש כמו מה שקוראים כאן "גוורץ", בוודאי לא גוורץ ישראלי. אין בו את המתיקות וגם לא את הארומאטיות האגרסיבית ההיא. מרגישים את הפרי ואיתו גם חמיצות נעימה מאד ומידה נאה של יובש. זה קל, מאוזן היטב, מאופק ונעים מאד ללגימה.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשש מילים: בלנד לבן מקומי ראוי ולא טריווייאלי.

3. עמק יזרעאל, ADUMIM 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: בלנד על בסיס 60% סירה מעמק קדש בגליל העליון, 25% קריניאן מכרם שפייה ו-15% ארגמן מגבעת ניל"י בשפלת החוף. כל זן תסס והתיישן בנפרד 14 חודש. לאחר יצירת הבלנד התיישן היין שישה חודשים נוספים בחביות עץ אלון צרפתי (15% מהן חדשות). צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום, שחור ותבלינים. גוף בינוני. 14.8% כוהל בנפח.

כמה? 90 שקלים

הכי מתאים ל: פסטות ברוטבי בשר, המבורגר, נתחי סינטה דקים צרובים קלות במחבת, תבשילי טלה.

דבר המבקר: פרי טוב, מרוכז למדי, עקצוץ תבלינים (פלפל שחור) מוחשי ועם זאת מידה של דקות ואיפוק ברור. זה אדום ים תיכוני מובהק, תקשורתי ונגיש, שיש בו מידה של קלות. הוא אינו מעמיס על החיך כלל. מבין יינות היקב, שרבים מהם עשויים ללוגמים מנוסים יחסית, זה הידידותי ביותר לקהל רחב. יופי של תמורה לכסף. אפשר בהחלט לקרר קצת לפני הפתיחה.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בחמש מילים: בלנד ים תיכוני קל ונגיש.

4. עמק יזרעאל, כרם קדש, סירה 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% סירה מכרם קדש בגליל העליון. 22 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום כהה. באף פרי אדום שוחור, תבלינים. גוף בינוני. 15.1% כוהל בנפח.

כמה? 120 שקלים

הכי מתאים ל: מנות על בסיס בשר טלה וכבש, סטייקים.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

דבר המבקר: סירה מורכב, מפולפל ואלגנטי עם מעט "ברט" כפרי ונימה מינראלית. לגמתי אותו בצהרי יום הביל במיוחד, לצד בשר, ולמרות 15.1% כוהל בנפח הוא לא הרגיש כבד מידי. להיפך, כמו רוב יינות היקב, יש בו מידה ברורה של איפוק שמוציאה לפרונט את הזניות. יופי של סירה.

בחמש מילים: סירה גסטרונומי ראוי וטוב.

5. עמק יזרעאל, כרם שפייה, קריניאן 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% קריניאן מכרם שפייה, מגפנים בנות 45 שנים. 22 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי בנות 300 ליטר. צבע אדום כהה. באף פרי אדום, תבלינים, זיתים שחורים .גוף 14.25% כוהל בנפח.

כמה? 120 שקלים

הכי מתאים ל: סטייקים.

דבר המבקר: חצי שעת חדרור לפחות נדרשת ליין הזה בטרם יתחיל לומר את דברו. כשזה קורה מתגלה קריניאן כפרי, אדמתי, כמעט מאובק, עם פרי מקסים ותבלינים במידה. יין שיש בו קלות ודקות מה, לצד יופי של חמיצות. עונג אמיתי. מצטרף ראוי לרשימת הקריניאנים המקומיים היותר טובים. צפוי להיות טוב עוד הרבה יותר לאחר התיישנות נוספת.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת)

בארבע מילים: קריניאן מקומי משמח ביותר

6. עמק יזרעאל, כרם ניל"י, ארגמן 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ארגמן מכרם גבעת ניל"י בשפלת החוף. 22 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי בנות 300 ליטר. צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום דחוס. גוף מלא. 14.2% כוהל בנפח

כמה? 160 שקלים

הכי מתאים ל: קדירות.

דבר המבקר: זן הארגמן נוצר בישראל במכון "וולקני" כסוג של הכלאה בין קריניאן לסוזאו הפורטוגזי. מעט מאד ייצור של יינות ארגמן זניים היה עד כה בישראל. הבחירה לשים את יהבו משל היקב, ביין היקר ביותר שלו, על ארגמן, היא מהלך מאתגר ומסקרן. אינני נמנה עם חובביו של הזן הזה, בעיקר כי לא ממש טעמתי עד היום יין טוב באמת מבוסס ארגמן. היין הנוכחי שונה מקודמיו. הוא עמוס, עשיר, "רחב ועבה". אין בו את הדקיקות המאופקת המקסימה של יינות יזרעאל האחרים. לא מדובר בכוס התה הפרטית של כותב שורות אלו. עם זאת, הוא כנראה ארגמן היותר טוב שעשו עד היום בישראל.

תמורה לכסף: 2/5.

בשבע מילים: שונה לגמרי מכל יינות עמק יזרעאל האחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully