וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה השווארמה הישראלית הכי טובה? זה הסוד

וואלה!NEWS בשיתוף מועצת הלול, וואלה!NEWS בשיתוף מועצת הלול

8.7.2018 / 7:52

מה מקורו של אוכל הרחוב הכי פופולרי בארץ? איך נהגו להכין אוו בעבר? ומהו ייחודה של השווארמה הישראלית שטומנת בחובה גם יתרון בריאותי. הנה כמה עובדות שאתם צריכים לדעת >>>

שווארמה. ShutterStock
ולנו יש שווארמה/ShutterStock

מאיפה הגיעה השווארמה לישראל ומה זה בכלל גירוס?

שווארמה היא אחד המאכלים הפופולריים ביותר באזורנו - רצועות דקיקות ועסיסיות של בשר מתובל צרוב ושחום שממלאים בפיתה או מגלגלים בלאפה עם המון תוספות.

מקורה של המנה בטורקיה, משם התפשטה דרומה ללבנון ובהמשך לישראל ומערבה ליוון - שם השווארמה נקראת גירוס.

שווארמה אנטריקוט זולה וטעימה
מכינים שווארמה בבית

איך השיטה עובדת?

העיקרון פשוט: על שיפוד גדול הממוקם בסמוך למקור חום, משופדים בהדרגה נתחי בשר שונים מתובלים (כל דוכן שווארמה והתבלינים הסודיים שלו), שומן כבש שמעניק את הטעם הייחודי לשווארמה ושומר על העסיסיות ולעתים גם ירקות שונים כמו בצל ועגבנייה.

בעבר צלו את השווארמה בסמוך למדפים, שהועמסו בגחלים לוהטות, אבל היום משתמשים בגז או מקורות חום חשמליים. השיפוד מסתובב להיטו, כך שרק החלק החיצוני של הבשר משחים ומזהיב ובפנים נשאר עסיסי. בכל פעם מגלפים עם סכין או מכשיר חשמלי ייחודי נתחים וחושפים את החלק הפנימי של השיפוד, שבתורו ממשיך להשחים ולהיצלות. כך כל סועד נהנה מנתחי בשר דקיקים, לוהטים ומתובלים במידה.

.

שווארמה דונר קבב. ShutterStock
שווארמה שנצלית בסמוך למדפי פחמים כמו בשיטה המסורתית/ShutterStock

למה השווארמה שלנו הכי טובה?

דוכני שווארמה רבים הוקמו ברחבי הארץ בשנות ה-70 וה-80, וצברו פופולריות רבה. בזמן שבטורקיה בשר טלה וכבש נבחרו להכנת המנה וביוון בשר חזיר, בארץ נבחר להסתובב על השיפוד בשר ההודו וליתר דיוק ירכי הודו נקבה. הדגש הוא על ירכיים ולא שוקיים, מפורקים מעצם מבשר נקבה הנחשב למעדן רך ועסיסי בהרבה מזה של הזכר המתאים לבישול ארוך.

סמי נחום, האיש מאחורי מסעדות סמי בכיכר בחדרה, מספר שמהרגע שהתחילו להגיש שווארמה הודו ההיענות הייתה עצומה. "הבשר של ירך הודו נקבה הוא רך מצד אחד ועסיסי מצד שני, ככה שגם ילדים וגם הורים מאוד אוהבים אותו", הוא מסביר את הקונצנזוס.

כדאי לדעת שהיתרון הבריאותי של השווארמה הישראלית על פני אחיותיה הזרות, היא רמת השומן הנמוכה מאוד (לעומת שווארמה מבשר עגל או כבש). למרות התוספת של שומן הכבש, מדובר באחוזים בודדים (3-4 אחוזים) של שומן מוסף, בזמן שלסוגי שווארמה אחרים מוסיפים הרבה יותר, ותכולת השומן בהם יכולה ללנוע בין 25-30 אחוזים. מבחינה תזונתית, בשר ההודו עתיר בחלבון מלא, המכיל את כל חומצות האמינו להן הגוף זקוק, וכן לוויטמינים ומינרלים חיוניים כמו למשל וויטמין B12, ברזל, סלניום ואבץ.

שילוב בשר ההודו בדוכני השווארמה בישראל הפך אותנו לצרכני ההודו הגדולים בעולם, אפילו לפני ארצות הברית, המדינה ממנה הגיע במקור ושם הוא נאכל באופן מסורתי בארוחות חג ההודיה.

תתחילו להסתובב: השאלון שיגלה עד כמה אתם מבינים בשווארמה

חושבים שיודעים להכין כריכי פסטרמה? המתכונים האלה בשבילכם

וואלה!NEWS בשיתוף מועצת הלול, וואלה!NEWS בשיתוף מועצת הלול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully