וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בין מטורף להתאבדותי": המנה המ-ס-ו-כ-נ-ת ששוברת את הרשת

עודכן לאחרונה: 23.4.2021 / 6:38

חוקרים ושפים מזהירים מפני טרנד הטיקטוק המסוכן בו אנשים מטגנים מים בשמן עמוק. השף ג'ונתן מרקוס הזהיר בעבר: "זה מיותר, אין לזה טעם וזה גם עלול להתפוצץ לכם בפנים" - או בקיצור - אל תנסו את זה בבית!

ככה מטגנים מים בשמן עמוק - אל תנסו את זה בבית/@trendychef_

טרנד אוכל חדש (סוג של) נפוץ בטיקטוק בשבועות האחרונים ועל אף שכולנו מודים שזה מצטלם יופי - מומחים מזהירים שהוא מאוד מסוכן' ושפים מוסיפים שהוא גם חסר טעם (תרתי משמע - הוא גם לא טעים וגם מיותר).

תראו, ימי הקורונה הכניסו את כולנו למטבח וכבר נגמרו הרעיונות למתכונים שווים, אז אנשים התחילו לטגן מים. למעשה עוד בשנת 2016 השף וכוכב היוטיוב ג'ונתן מרקוס טיגן כדורי מים בשמן עמוק לאירוע האקתון שנקרא "דברים מטופשים שאף אחד לא צריך ורעיונות נוראיים". מרקוס לא חשב שזה רעיון טוב אבל השתעשע בו וזה אכן עבד לו. אולם כבר אז הוא טען שמדובר במתכון מסוכן - מאחר שהוא עלול לגרום לפיצוצים של שמן רותח.

כך מכינים את זה (אבל פליז - אל!)

עברו כמה שנים טובות מאז, ובטיקטוק נזכרו שזה מצטלם יפה אז החלו לאמץ את המתכון - על אף הסכנות הכרוכות בהכנתו. ה"מתכון" כולל שילוב של מים עם סידן אלגינט ליצירת כדור מים, ציפוי הכדור בקמח, ביצה ופירורי לחם וטיגונו בשמן עמוק.

הכדורים השקופים והקריספיים למראה נראים טוב בסרטוני הטיקטוק, היוטיוב והאינסטגרם שהופצו לאחרונה, אולם אם קרום הסידן של כדורי המים יתפרק, המים ידלפו אל תוך השמן החם וזה עלול להביא לתוצאות נפיצות ומסוכנות.

עוד ב-2016 מרקוס הזהיר שלא לנסות את זה בבית. "זה עלול להיות מסוכן מאוד", הוא כתב בערוץ היוטיוב שלו, "אם מים דולפים החוצה בזמן שהכדור מטוגן בשמן החם, הם עלולים להתפוצץ ולהעיף שמן רותח לכל עבר. אל תנסו את זה ללא אמצעי בטיחות נדרשים. אל תצרכו את זה עד שיתקרר, אחרת אתם עלולים להיכוות. כמו כן הם לא טעימים במיוחד".

וזה מה שיכול לקרות לכם אם תשימו מים בשמן רותח:

ד"ר כריסטופר קרמר, עמית באגודה האמריקאית לכימיה, כינה את הטרנד "משהו בין מטורף לאובדני" והוסיף בפני הדיילי מייל: "בשורה התחתונה - אלוהים ישמור, אל תעשו את זה!".

"הדרך שבה טיגון עמוק עובד, כמובן, היא ש'המעדן' טובל בשמן חם - בדרך כלל בטמפרטורה של כ-200 מעלות צלזיוס או יותר. פירורי הלחם החשופים מטוגנים במהירות למרקם פריך, בעוד שהחום עושה את דרכו פנימה למרכז הקריר יותר, ומעלה את הטמפרטורה בפנים לאט יותר", הוא הסביר.

לדבריו הבעיה העיקרית כאן - מלבד העובדה שזה ממש מטומטם - היא שהשמן בטיגון העמוק חם משמעותית מנקודת הרתיחה של המים. ד"ר קרמר מסביר: "מים רותחים (והופכים לגז שאנו מכנים אדים) בטמפרטורה של 100 מעלות צלזיוס. וכשזה קורה, הם מתרחבים בנפח בכ-1,500 פעמים. זה יקרה די במהירות, כיוון שהחלק הראשון שרותח ישבור את הגוש, והחשיפה כתוצאה מכך של כל נפח המים שנותרו בפנים לשמן החם תהפוך אותם לאדים באופן מיידי. אז זה למעשה כמו פיצוץ בבור של שמן רותח - ואלוהים יעזור לכם כשהשמן הזה יתחיל לטפטף על להבת הגז או הפלטה החשמלית החמה".

השורה התחתונה היא שלא שווה לכם לחשוב אפילו לנסות את זה, כי אתם עלולים לפגוע בעצמכם, להרוס את המטבח שלכם, או במקרה הטוב - בסופו של דבר סתם תרגישו מטופשים להפליא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully