וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחים קבעו: היינות הישראלים הטובים ביותר עד 79 שקלים

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 10.4.2022 / 11:40

152 יינות נטעמו בתחרות Best Value המתקיימת השנה בפעם הארבע עשרה. איך נערכו הטעימות? האם התוצאות הם דברי אלוהים חיים? מי הזוכה הגדול? כל התשובות כאן

חגי ישראל הם עניין של שמחה בדרך כלל, אבל לפעמים יכולים להיות עניין של תסכול גדול, גם אם העניין הוא רק "בחירת יין לחג". תחרויות יין בארץ ובעולם הן לא רק דרך ליקבים לדעת כיצד הם ממוצבים בהשוואה לאחרים, אלא דרך ללקוחות, כלומר אנחנו השתיינים, לעשות אלימינציה מסוימת בבחירת היינות. הגם שאין הדבר מחייב לשתות דווקא יינות שקיבלו ציון או מדליה גבוהים, אלו יכולים לתת קריאת כיוון מסוימת. הישענות על תחרויות יין ישראליות המתקיימות תחת תנאי בסיסי של טעימה "עיוורת" יכולה לסייע לנו גם בחג הקרוב שבא עלינו לטובה.

טועמים יין בתחרות best value. רום תייר,
טועמים יין בתחרות best value/רום תייר
טועמים יין בתחרות best value. רום תייר,
טועמים יין בתחרות best value/רום תייר

האתגר: איך נדע שהיין אכן ראוי למחירו

אחד האתגרים מתחיל כשאנחנו נכנסים לחנות יין, הדבר הראשון שמכה בנו הוא ההלם ממבחר הבקבוקים הגדול. בליל צבעים, גדלים, מחירים, מדינות ותוויות מציף את עינינו בעודף מידע שלרובינו לא אומר דבר.

אחרי ההלם הראשוני, העין נמשכת למדפים וסוקרת אותם. פוטנציאל המשיכה של כל בקבוק רב ותלוי באישיותו של הבוחר, אך לא פחות ב"אישיותו" של הבקבוק, כלומר מראהו, מחירו והמידע המועט שיש לנו על תוכנו. בשלב מסוים סביר להניח שנבחר בבקבוק יין בקטגוריית המחיר שרצינו, או בזו שמוכר היין רצה שנרצה. אבל איך נדע שאכן מדובר ביין טעים וראוי למחירו? בעיה.

אתגר נוסף ומוכר לא פחות הוא בגדר מהמורה שמופיעה לפני החגים פסח או ראש השנה. חבילות השי שאנחנו מקבלים ופעמים רבות מכילות בקבוק יין. האם היין ראוי? כנראה שכן. האם זהו יין שנרצה לשתות? אולי. האם זהו יין שנוכל להעביר כשי משל היה הבונבוניירה של פעם שעברה דורות במשפחתנו? נקווה שכן.

טועמים יין בתחרות best value. רום תייר,
טועמים יין בתחרות best value/רום תייר

הפתרון: תחרות Best Value

לאתגרים הללו נוצר פתרון בדמות תחרות Best Value (התמורה המיטבית למחיר) של יינות ישראל. זוהי לא תחרות אבסולוטית, ובוודאי שלא חייבים להסכים עם כל מה שנקבע בה. דברי אלוהים חיים זה לא. אבל עם עובדות אי אפשר להתווכח: התחרות מתקיימת מזה 14 שנים ואת היינות שופטים בצורה עיוורת (השופטים אינם יודעים את היין של איזה יקב טעמו) אנשי מקצוע שיין הוא כל עולמם וכל עיסוקם. אין ספק כי זו תחרות שהתבססה ככזו הקובעת מגמות ובכך יכולה לשמש יד מכוונת למי שמתמצאים פחות ועומדים פעורי פה מול ההיצע הגדול.

בתחרות השנה נטעמו 152 יינות שיוצרו בישראל ומחיריהם עד 79 ₪. יהיו שירימו גבה ויאמרו "זה זול מדי מכדי להיות טוב". אם כך אני רוצה להזכיר את כל אלו שמתלוננים על כך שבחו"ל אפשר ליהנות מיין ב-7 אירו כמו שבישראל מיין ששוויו 100 ₪. המחירים בישראל גבוהים מסיבות שונות, אך אין זה אומר שיין זול הוא יין נחות, נהפוך הוא. עוד צריך לזכור שרוב היין המיוצר בישראל, וודאי באמצעות היקבים הגדולים-מסחריים דוגמת ברקן, וכרמל, הוא היין שרובינו שותים סביב שולחנות החג.

טועמים יין בתחרות best value. רום תייר,
טועמים יין בתחרות best value/רום תייר

המשימה הקשה ביותר עבור הייננים

המאמץ להכין יין טוב - מעולה ובעיקר טעים במחירים נמוכים זו המשימה הקשה ביותר עבור יינן היקב. יינות במחירים אלו הם ה"לחם והחמאה" של היקב, ומיוצרים בכמות הגדולה ביותר ובהחלט יכולים לקבוע האם האדם מן השורה הטועם אותם ימשיך בשתיית יין או יקבע ש"הוא לא בעניין של יין". יקבים מסחריים אינם יכולים מבחינה כלכלית לבסס את עצמם רק על סדרות עילית, או כמו שאוהבים לומר כאן פרימיום או אולטרה פרימיום. יינות בקטגוריות אלו עולים מאות שקלים ואין ידו של כל אחד משגת, הגם שהם לא יהיו בהכרח לטעמו של כל אחד רק בגלל סיווגם זה. גאוותו האמיתית של יקב מסחרי טמונה ביינות בסדרות הבסיסיות או הבינוניות שלו והמחיר הזה שנקבע כגבול התחרות הוא בדיוק סביב הנושא הזה.

טועמים יין בתחרות best value. רום תייר,
טועמים יין בתחרות best value/רום תייר

יקב ברקן. הזוכה הגדול בתחרות

יקב ברקן כדוגמא, הוא אחד היקבים הבולטים שהפך עם השנים גם ליקב הגדול ביותר בישראל וגם ליקב המעוטר ביותר. היקב מקפיד להגיש את יינותיו לתחרויות שונות בארץ ובעולם ואינו מפחד מתוצאות השיפוט - לא של הציבור הרחב ולא של המומחים. גם השנה בתחרות Best Value הוא בלט מעל לשאר ועל כך מגיע לו שאפו. בהיותו יקב מסחרי, רוב יינותיו עונים בדיוק לקטגוריה עליה כתבתי, קטגוריה של מחירים נגישים ויינות טובים. לא בכדי זכה היקב השנה בתחרות ב-17 מדליות מקטגוריות שונות. גם בתחרויות אחרות הוא בולט ואני יכול לומר באופן אישי שהוא מציג באופן תדיר יינות נגישים במחירים הוגנים.

טועמים יין בתחרות best value. רום תייר,
טועמים יין בתחרות best value/רום תייר

היינות הזוכים של יקב ברקן

מדלית זהב
ברקן, רזרב, שרדונה 2020
ברקן, ספיישל רזרב, מרלו 2019
ברקן, קלאסיק, רוזה 2021

מדלית כסף
ברקן, קלאסיק, שרדונה 2020
ברקן בטא, שרדונה 2020
ברקן, ספיישל רזרב, שרדונה 2019
ברקן, קלאסיק, סוביניון בלאן 2021
ברקן, רזרב, קברנה סוביניון 2019
ברקן, גולד אדישן, קברנה סוביניון רזרב 2019
ברקן, ספיישל רזרב, קברנה סוביניון 2018
ברקן, רזרב, מרלו 2020
ברקן, קלאסיק, ארגמן 2020

מדלית ארד
ברקן, קלאסיק, מרלו 2020
ברקן, קלאסיק, גוורצטרמינר 2020
ברקן, בטא, ריזלינג 2020
ברקן, אסמבלאז', עלמון 2020
ברקן, קלאסיק, שירז 2020

לרשימת הזוכים המלאה באתר סומלייה

טועמים יין בתחרות best value. רום תייר,
טועמים יין בתחרות best value/רום תייר

שירות חינם לציבור

נכון, אנחנו הישראלים לא אוהבים שאומרים לנו מה לעשות, איך לנהוג ובטח לא מה לשתות. אבל אנחנו עם שמאוד אוהב להתייעץ. אז קחו את תוצאות תחרות Best Value והשתמשו בה כבמקור התייעצות כי היא לא פחות משירות חינם לציבור, ההופכת את נושא בחירת היין לממוקדת ומהירה יותר, בטח בפתחו של חג הפסח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully