וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחוזות סוף: טעימת יין של פעם בחיים

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 28.11.2022 / 10:45

כדי ליהנות מהיינות היוקרתיים של שאטו שבאל בלאן ושאטו ד'איקם מבורדו, תצרכו להיפרד מאלפי שקלים לבקבוק. איך התמורה? יצאנו לבדוק

לפני למעלה מ-15 שנים, בנסיעה לבורדו, ביקרתי ביקבים שאטו שבאל בלאן ושאטו ד'איקם, וטעמתי יינות שהשאירו אותי המומה למשך זמן רב. מאז ועד היום אני יכולה לספור בקושי על אצבעות כף יד אחת את הפעמים בהם טעמתי שוב מהיינות היוקרתיים והיקרים האלה. והנה לאחרונה צצה בפני שוב ההזדמנות. טעימה של פעם בחיים. אולי קצת יותר.

שאטו שבאל בלאן, שאטו ד'איקם. טעימת יין. מירה איתן, מערכת וואלה!
טעימה של פעם בחיים. אולי קצת יותר/מערכת וואלה!, מירה איתן

Château Cheval Blanc

שאטו שבאל בלאן (Château Cheval Blanc) בתרגום לעברית: טירת הסוס הלבן, היא אחת מאחוזות היין המוערכות ביותר בסנט אמיליון, בורדו, צרפת. היקב נמצא בצפון האזור והטרואר שלו אופייני מאוד לסנט אמיליון. הגפנים גדלות במקום כבר מאות שנים ומענביהן מייצרים יינות באיכות יוצאת דופן שנה אחר שנה, עשור אחר עשור, מאז העת העתיקה המאוחרת. בביקור שעשיתי בעבר באחוזה המרשימה המוקפת כרמים מכל עבר, אמר לנו היינן "מה שעושה את ההבדל הגדול זו הקרקע".

הרומאים שהגיעו הנה, אהבו את סלעי הגיר והחליטו לנטוע גפנים בסנט אמיליון. במאה ה-19 גילו גם את טיבה של אדמת החרסית בפומרול. "האדמה משנה לגמרי את הטעם, לדוגמא, קברנה פרנק באדמת חרסית יהיה דומה יותר למרלו של אותה אדמה מאשר לקברנה פרנק של אדמת גיר" הסביר אותו יינן.

שאטו שבאל בלאן. יח"צ,
טרואר אופייני לסנט אמיליון/יח"צ

עדינות, איזון ואלגנטיות

הטרואר של שאטו שבאל בלאן ייחודי בסנט אמיליון ולו שלוש מעלות עיקריות: מיקומו על גבול פומרול, מיקומו בקרקע הייחודית של גראב והיותו בעל סגולות אופייניות לסנט אמיליון. בעוד שברוב האחוזות האחרות באזור יש אדמת גיר, לעתים עם חימר ולעתים עם חצץ, אדמות שבאל בלאן כוללות גם סחף ושיעור החצץ והחימר מצוי בפרופורציות שוות.

מתנת הטבע הזו חיונית בהבנת ההיסטוריה של האחוזה. ביתרון הטבעי הזה מגדלים שילוב של זני ענבים: 52% קברנה פרנק, 43% מרלו ו-5% קברנה סוביניון. כל חלקה מאופיינת בפרופיל ייחודי משלה הנקבע לפי גיל הגפנים, שטח הפנים, סוג האדמה, סוג השורש, זן הענבים ועוד. תנאים אלה מבטיחים לכל יין את הפרופיל הייחודי שלו מהחלקה ממנה נלקחו הענבים.

אדמת החרסית יוצרת יינות עוצמתיים עם טאנינים קטיפתיים, אדמת החצץ ארומטיות ואלגנטיות, והתערובת של שתיהן תביא ליין עוצמתי ועם זאת אלגנטי עם ארומטיות אקספרסיבית ומורכבות של היינות הגדולים ביותר. האופי המייחד את רוב יינות שבאל בלאן - עדינות, איזון ואלגנטיות.

רק כדי להבין את עוצמת היקב: היין הנושא את שם האחוזה הוא אחד משני היינות היחידים שקיבלו את המעמד הגבוה של Premier Grand Cru Classé (A) בדירוג היין של אזור סנט אמיליון בשנת 1955, ביחד עם שאטו אוזון. היין השני של האחוזה מכונה לה פטיט שבאל (Le Petit Cheval).

שאטו שבאל בלאן. יח"צ,
שאטו שבאן בלאן. מרתף חביות/יח"צ

Chateau d'Yquem

שאטו ד'יקאם (Chateau d'Yquem), היקב שמייצר את היין הנחשב ליין הקינוח המשובח ביותר בעולם, ממוקם בלב סוטרן שבאזור בורדו. מי שמכיר את היין ידע לספר על ייצורו בשיטת הריקבון האציל מפטריית הבוטריטיס סינריאה. היין בעל פוטנציאל התיישנות של עשרות שנים ומכונה גם 'הזהב הלבן' וגאוות היקב היא בכך שמכל גפן מגיעה לצרכן רק כוס אחת של יין.

בשנת 1855 הוגדרה האחוזה כבעלת הדרג העליון והיחידה בסיווג שנוצר לבקשת הקיסר נפוליאון השלישי. היקב עבר תקופה ארוכה של שגשוג במחצית השנייה של המאה ה-19. אנשים בכל רחבי אירופה עשו מאמצים רבים כדי לחפש את היין.

הדוכס הגדול קונסטנטין, אחיו של הצאר של רוסיה, עלה לכותרות כששילם 20,000 פרנק זהב עבור חבית של שאטו ד'איקם - מחיר שלא היה מוכר באותה תקופה. תומאס ג'פרסון, כתב על היין ביומנו ורכש 250 בקבוקים של בציר 1784, עוד 120 בקבוקים בהמשך ועוד 360 בקבוקים בשמו של ג'ורג' וושינגטון. ויש עוד לא מעט סיפורים כאלה.

טרואר יוצא מן הכלל

יינות גדולים לא נולדים במקרה. לזה צריך שיהיו תנאי אקלים וגיאולוגיה ייחודית שמשתלבים ויוצרים שיווי משקל נדיר. זה ללא ספק המקרה בשאטו ד'איקם, שבו מתרכז כל הטוב ביותר בכרמי אזור סוטרן. ב-113 דונם של גפנים, שמתוכם רק מאה מייצרים ענבים כל בציר נתון, הקרקע העליונה חמימה ויבשה, צוברת חום הודות לחלוקי נחל שטוחים וחלקים וחצץ גס.

תת הקרקע החרסית מכילה עתודות מים וישנם מעיינות רבים באחוזה. לפני זמן מה הותקנו צינורות ניקוז למניעת ריבוי מים (100 ק"מ של ניקוז מאז המאה ה-19). מגוון יוצא דופן זה של קרקעות הוא גורם מפתח באיכות ובמורכבות של יינות שאטו ד'איקם.

בוטריטיס בערפל

מיקרו האקלים שמייחד את שאטו ד'איקם תקף ברצועת אדמה של עשרים קילומטרים לאורך שני צידי עמק גרון. מהמקום הגבוה ביותר באזור סוטרן, אפשר לראות מצפון את נהר הגרון ובמערב את הסירון שמימיו קרים מאוד.

במפגש בין שני הנהרות נוצר כל בוקר ערפל, שמעורר את פטרית הבוטריטיס לפעולה. תופעת הקסם של הבוטריטיס שברירית ונתונה לגורמים מטאורולוגיים רבים. אם מזג האוויר יבש מדי לא ייווצר ריקבון אציל. ואם יורד יותר מדי גשם, הענבים לא יהיו מספיק מרוכזים. נוסף על זה, סוגים אחרים של פטריות מחכים בפינה כדי לנצל את חולשותיו של הבוטריטיס, לתפוס את מקומו ולהרוס את הענבים ללא תקנה. הסיכונים האלה מובילים בהכרח ליבולים נמוכים מאוד ולעתים אף גורמים לנטישת כל היבול.

את הגרגרים הנגועים בוצרים בידיים אחד אחד, לוקח קרוב לחודשיים לאסוף את כולם. כשיורד גשם עוצרים כדי לא לאבד סוכר, לעתים מאבדים גם עד 80% מהיבול בגלל הגשם. ביינות מסוג זה יודעים מתי מתחילים, אך לא יודעים מתי גומרים, הכל תלוי במזג האוויר. את התסיסה עוצרים ב-14 אחוז אלכוהול והיינות יושבים שלוש שנים בחבית. בסופו של דבר מקבלים יין שמחירו לפחות 450 יורו לבקבוק. היינות של היקב עוצרי נשימה בשנים הטובות וטובים מאוד בשנים הלא טובות.

הטעימה נפתחה עם יין לבן משאטו ארגאדנס Argadens) Chateau), המשיכה ביינות שאטו שבאל בלאן והסתיימה ביינות שאטו ד'איקם.

Château Argadens Bordeaux Blanc 2020

65% סוביניון ו-35% סמיון ללא עץ. יין פריך ועוצמתי עם ניחוחות הדרים ופרחוניות נעימה של ורדים. בפה יין לעיס ושופע עם חומציות מרעננת וסיומת הרמונית ומתמשכת.

Le Petit Cheval St. Emilion Grand Cru 2011

היין השני של שאטו שבאל בלאן. הכרם ממוקם בקצה פומרול. קברנה פרנק ומעט מרלו. ניחוחות עשירים ועזים של פרי אדום בשל, פטל אדום ושחור, תבלינים ופלפל שחור. מאוזן להפליא בחך, גוף מלא, עגול, עץ משולב מושלם וסיומת ארוכה עזה ורעננה ביותר. מרגיש מאוד צעיר. המחיר: 2,200 שקלים.

שאטו שבאל בלאן. יח"צ,
מיכלי בטון בשאטו שבאל בלאן/יח"צ

Château Cheval Blanc 1st Grand Cru Classé A 2017

יין מרשים, אם כי עדיין סגור. קברנה סוביניון, קברנה פרנק ומרלו. מתחיל בניחוחות אינטנסיביים ומורכבים ומתפתח לאט באף ובחך. פרי אדום ושחור, פטל ודובדבנים. כשקצת נפתח מורגשים גם ורדים, פלפל שחור, מנטה וגם בלסמי ואדמה. יין רענן ומבושם, ממלא את החך בפירות ותבלינים. סיומת ארוכה, רעננה ומקסימה. המחיר: 6,600 שקלים.

Château Cheval Blanc 1st Grand Cru Classé A 2014

יין עשיר, אלגנטי, מרשים ועוצמתי. מגוון פירות יער שחורים ואדומים, פטל, דובדבנים, דומדמניות ועוד, ליקריץ, פרחוניות מקסימה, ורדים וסיגליות. החך נקי, שופע ועוצמתי, המון פרי ומרקם מעניין ועשיר, טאנינים בשלים וסיומת רעננה אלגנטית וארוכה להפליא. המחיר: 5,200 שקלים.

שאטו שבאל בלאן. יח"צ,
בכרמים של שאטו שבאל בלאן/יח"צ

Château Cheval Blanc 1st Grand Cru Classé A 2011

יין אלגנטי מאוד ועדין, קלאסיקה מופלאה. מורכב מאוד, פרי אדום ושחור ופרחוניות מושכת ורעננה מאוד. החך מלא, עשיר וחושני, טאנינים משיים ואלגנטיים, איזון מושלם וסיומת אלגנטית, חושנית ובלתי נגמרת. סגנון הכי קלאסי שיכול להיות. מרגיש כאילו נולד לא מזמן. המחיר: 5,900 שקלים.

שאטו שבאל בלאן. יח"צ,
קלאסיקה מופלאה/יח"צ

Château d'Yquem Y 2020

כבר בשנת 1959 הבינו בשאטו ד'איקם שלא כל שנה יש בוטריטיס מלא ולכן ייצרו יין לבן יבש עם מעט מאוד מתיקות. ענבי סוביניון בלאן וסמיון. יין מינרלי ופריך, מורכב ומאוזן, עם שפע פירות, הדרים כמו לימון ואשכוליות, אפרסק, אגס, חבוש, משמש ומלון. יין מלא חיים וחומציות מרעננת, ועם זאת עדין ונעים מאוד לשתייה. זקוק לכמה דקות בשביל להיפתח בכוס ואז מתגלה המבנה הרציני שלו. המחיר: 1,100 שקלים.

שאטו ד'יקאם. יח"צ,
מינראלי, מורכב ומאוזן/יח"צ

Château d'Yquem 2011

ליינות שאטו ד'איקם יש תוחלת חיים ארוכה מאוד, עשרים, חמישים וגם מאה שנים ויותר. היינות משתנים כמובן לאורך הזמן ומתפתחים בהם ניחוחות וטעמים עדינים להפליא. ענבי סמיון וסוביניון בלאן - בוטריטיס.
פלטה ארומטית יוצאת דופן, עוצמה וטוהר. משמש, מנדרינה, פירות טרופיים, פירות יבשים, טוסט, וניל, קינמון, קוקוס, ליקריץ, קליפות הדרים.

יין חושני ומפתה, רענן מאוד, מינרלי ומאוזן להפליא. חך נדיב, משיי ומעודן, עושר בלתי רגיל ואופי חזק אך לא משתלט, אלגנטי ומקסים. והסיום ארוך עד כדי גיחוך. המחיר: 3,250 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully