וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יראון: סיפורה של סדרה

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 30.11.2022 / 16:11

יין הדגל של האדום של יקב הרי גליל מוכר היטב לכל השותים והשותות. לפני כשנתיים הצטרפו אליו ארבעה יינות נוספים. אורית גרינבוים-לירון מביאה את סיפורה של אחת מסדרות היין הכי מקומיות שיש

יקב הרי גליל השוכן סמוך לקיבוץ יראון כבר בן 22. אמנם, כבר לא צעיר במונחים של יקב ישראלי ונראה שאינו מוותר על עקרונות הבסיס שלשמו הוקם, אך עם זאת הוא מקפיד להישאר מעודכן ולפנות לקהל רב גילאי. עם ייצור של מעל מיליון ומאתיים אלף בקבוקים בשנה היקב הגלילי נושא דגל קיימות ומקפיד על הפקת יינות אזוריים במחירים נגישים.

יקב הרי גליל. יח"צ,
כנסו, כנסו. יקב הרי גליל/יח"צ

איכות, אזוריות, נגישות

הרעיון שעמד מאחורי הקמת יקב הרי גליל נשמע לנו היום בסיסי ופשוט: לייצר יינות איכותיים ועקביים, במחירים נגישים, המבטאים באופן מובהק את אזור הגליל העליון. בתחילת שנות ה-2000 כשיקבי הבוטיק רק החלו לצוץ והשחקנים הגדולים ניסו להבין את תנועת השוק, יקב הרי גליל נחשב לפרויקט אמיץ, חדשני ושאפתני שכלל תוכנית עסקית ארוכת טווח, השקעה גדולה בנטיעת כרמים חדשים ובנית יקב מודרני עם מרכז מבקרים יפיפה שלא נראה כמותו בארץ.

תחת ניצוחו של היינן הראשי גבי סדן, כיום הבעלים והיינן של יקב "כרם שבו", שעבד ביקב מרגע הווסדו עד שנת 2006, גובשה ביקב תפיסה ייננית אזורית, שהכתיבה את עשיית היין ואת הצורך להנגיש אותו לקהל הרחב. פיתוח תרבות יין ותיירות יין מקומית היו חלק מאבני היסוד של היקב.

יקב הרי גליל כרמים. יח"צ,
בכרמים של יקב הרי גליל/יח"צ

כרוניקה של אבולוציה

מימד הזמן הוא מרכיב חשוב בכל הנוגע ליין. כמו יין שזקוק למדדים מסוימים שיאפשרו לו להתפתח ולהתבגר בחן, כך גם יקב זקוק לחזון ארוך טווח על מנת לצלוח טרנדים חולפים ודרך ברורה שתאפשר לו לשרוד מעבר לחמש דקות של תהילה.

כצרכנית יין סקרנית אני שמחה לחיות בתקופה שבה ניתן לבחון יקבים ישראלים במבט לאחור. פרספקטיבת הזמן מאפשרת הסתכלות מפוקחת הכוללת בתוכה הקשרים רב תרבותיים שהשפיעו במרוצת השנים על התפתחותו של יקב, חפה מהתרגשות שאפפה את המיזם החדשני בימיו הראשונים.

למרות חילופים פרסונלים ועולם יין משתנה בקצב משוגע, יקב הרי גליל ריבע את כמות הייצור ושמר עם השנים על חזון טרואריסטי שהוכיח את עצמו במבחן הזמן. לראיה יין הדגל "יראון" שמלווה את היקב מיומו הראשון ומכיל כמעט את אותו הרכב ענבים, איכותו עקבית, התווית זהה והמחיר נשאר שפוי.

יקב הרי גליל. יח"צ,
חזון טרואריסטי שהוכיח את עצמו/יח"צ

קיימות סביבתית, חברתית וכלכלית

לפני כשמונה שנים, כאשר "התחממות גלובלית" הייתה סיסמה השמורה לארגונים אקולוגים ו"יין טבעי" היה מושג זר לקהל הישראלי, החליטה הנהלת היקב להתחיל תהליך ארוך במהלכו יהפכו הכרמים והיקב עצמו לגופים ברי קיימא. משאבים רבים הושקעו ושיתופי פעולה מקומיים ובינלאומיים החלו לקרום עור וגידים במטרה להיטיב עם האדמה, לטפח את החי והצומח בסביבת הכרמים, לחסוך במים, לעבור לאנרגיה מתחדשת ולצמצם זיהום.

היינן הראשי מיכה ועדיה שמנווט יקב הרי גליל כבר 16 שנה מוביל את הגישה המקיימת שבאה לידי ביטוי בכל תחום: קפה ממוחזר של חברת נספרסו הופך לחלק מקומפוסט אורגני המדשן את הכרמים, משטר השקייה נוקשה גורם לגפן להעמיק שורשים בחיפוש אחר מי תהום והופך אותה עמידה יותר, גג ירוק ופאנלים סולארים מפחיתים את צריכת החשמל ופחי מיחזור פזורים ביקב.

כלכלה מעגלית ותמיכה בעסקים מקומיים גם הם חלק מתפיסת הקיימות של הרי גליל והרצאות לעובדים בנושא עוזרות להם לממש את עקרונות היקב גם מחוץ לשעות העבודה.

מרכז המבקרים, יקב הרי גליל. בטן מלאה,
מרכז המבקרים, יקב הרי גליל/בטן מלאה

יין שהפך לסדרה

יין הדגל האדום של הרי גליל מוכר היטב לכל שותי ושותות הארץ ויש ביניהם אף שטועים לחשוב ששם היקב "יראון". הבלנד הבורדולזי האהוב גדל למותג מצליח ועצמאי וככזה התפתחו סביבו אגדות, שנות בציר מועדפות ובקבוקים מתיישנים ונדירים נמכרים בין אספנים.

לפני כשנתיים הוחלט ליצור ארבעה יינות נוספים שיישאו את השם, ו"יראון" הפך לסדרת הדגל של יקב הרי גליל המונה כחמישה יינות אותם נסקור בכתבות הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully