וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הויכוח נפתר: שוקולד - שומרים במקרר או על המדף?

22.4.2023 / 0:06

מומחה לקירור שם קץ לוויכוח עתיק היומין האם השוקולד צריך להיות בארון או במקרר והסביר שאחת מהשיטות אחת יכולה לשנות את הטעם המתוק וגם: מה לעשות כשאין לכם בדיוק ברירה אחרת?

5 עובדות על שוקולד/מערכת "אסור לפספס"

אחד הויכוחים הישנים בעולם האוכל הוא על הדרך הנכונה לאחסן שוקולד - האם מתאים יותר לשמור אותו במקרר או על מדף באחד מהארונות במטבח? למזלנו, מומחה לקירור ואחסון חשף את המקום הרצוי שבו יש לשים את החטיף המתוק. ניק סמול מ-AO.COM חשף בדיילי מירור את התשובה - ואישר שמקומו של השוקולד אינו במקרר. (לפני שנמשיך נזכיר שהוא גר לו בבריטניה הקרירה ואם אתם רוצים לדעת מה התשובה בישראל - נגיע לכך בהמשך).

"במשך שנים רבות, אנשים דנו האם צריך לשים את השוקולד במקרר או האם טמפרטורות פושרות יותר משפרות את החוויה", אמר סמול, "אנחנו יכולים לאשר ששוקולד לא צריך להיות במקרר, והוא הרבה יותר טעים ועם מרקם עדיף כשהוא נשמר על המדף. באופן אידיאלי, השוקולד צריך להיות מאוחסן בטמפרטורה של 20 מעלות צלזיוס להנאה מירבית. חמאת קקאו אוספת טעמים וריחות, וזה אומר שאם שומרים שוקולד במקרר - פריטים אחרי ישפיעו על הטעם שלו, כשטמפרטורה נמוכה עוצרת את התפתחות הטעם של חמאת הקקאו".

צעירה אוכלת שוקולד. Giphy
אז איפה לאחסן את השוקולד שלכם כשהוא לא בבטן שלכם?/Giphy

סמול המשיך ואמר: "שוקולד מקורר יכול לחוות את מה שקרוי בפי המומחים "פריחת סוכר", דבר שמתרחש שהוא נחשף לטמפרטורות לטמפרטורות משתנות". הוא אמר והסביר שאם שומרים שוקולד במקרר, זה יכול גם להפחית את המתיקות שלו. העיבוי על פני השטח של החפסיה יכול להמיס את הסוכר ולגרום לו להתגבש - מה שישפיע לרעה על המרקם הכללי של השוקולוד ויהפוך אותו לגרגרי.

עוד בוואלה!

חוקרים מצאו: זו הסיבה האמיתית שהשוקולד מלבין במקרר - וכך תמנעו זאת

לכתבה המלאה

אז מה לעשות אם אתם חייבים לשמור את השוקולד במקרר? הוא יעץ: "אם אתה חייב לאחסן את השוקולד שלך במקרר, רצוי לאחסן אותו בכלי אטום, כדי למנוע גישה לטעמים אחרים שישנו את טעמו.ייתכן שתצטרכו גם 'לחמם' את השוקולד לפני אכילתו, להוציא אותו מהמקרר למשך כ-30 דקות עד שעה כדי שיגיע לטמפרטורת החדר. רק אל תשאירו אותו חשוף לאור השמש" הוא הזהיר.

עוד סודות של שוקולד
אחרי שתראו איך נראים פולי קקאו מבפנים - לעולם לא תאכלו יותר שוקולד

חשיפה: לא תאמינו מה יש בתוך הקיט-קט שהופך אותו לכזה טעים



אבל מה עושים בחמסינים של ישראל?

במחלבות "שטראוס" טוענים שבישראל החמה שלנו, החל מאפריל ועד אוקטובר דווקא כדאי לשמור את השוקולד במקרר וממליצים להוציא החוצה את הכמות שמיועדת לצריכה ואת היתר להחזיר למקרר. אבל אלה חרפק, שוקולטיירית ומנחת סדנאות שוקולד דווקא תומכת בגרסא שגם בישראל לא שמים שוקולד במקרר והסבירה באתר שלה ש"לשוקולד יש ארבעה 'אויבים' עיקריים: חום, חשיפה חזקה לאור, לחות וריחות חזקים והוסיפה שאם אתם רוצים 'להלחם' באויבים אלה, היא ממליצה לכם לעקוב אחר הטיפים הבאים:

אחסון במקום קריר - חשוב לשמור את השוקולד בטמפרטורה של בין 16 ל-18 מעלות. אם השוקולד שלכם קיבל מעטה לבן, משמעות הדבר היא שהאחסון שלו אינו מוצלח. המעטה הלבן הוא למעשה חמאת קקאו שנמסה ועלתה על פני השטח, מה שיוצר מראה פחות אטרקטיבי, ולעיתים גם מרקם פחות מוצלח של השוקולד, אך חשוב לדעת שהשוקולד אינו 'מקולקל' ובהחלט ניתן לאכול ממנו. אפשר כמובן גם להשתמש בו לאפייה, כך לא תחושו כלל את השינוי שחל בשוקולד.

אחסון במקום שאינו קריר מספיק, יגרום גם לפגיעה הדרגתית בטעם ובארומה של השוקולד, וכמובן גם במראה שלו. גם אחסון שוקולד במקום קריר מדי עלול לפגוע במבנה של השוקולד ולהשפיע על המרקם ולגרום לאותה 'תפרחת' לבנה. יצרני השוקולד מקפידים על הטמעה מושלמת של חמאת הקקאו ומוצקי הקקאו, אך טמפרטורות קיצוניות משבשות זאת. בכל מקרה, הבעייתיות היא בעיקר במקרה של אחסון במקום חם מדי, ולא קר מדי.

אחסון במקום יבש - שוקולד לא אוהב לחות ומומלץ לשמור אותו במקום שבו הלחות נמוכה מחמישים אחוז. הלחות עלולה לגרום לשוקולד למעין 'התעבות', אשר תגרום לסוכר שבשוקולד לעלות על פני השטח. במקרה כזה, השוקולד לא יתקלקל, אך המרקם של השוקולד ישתנה.

מניעת חשיפה לאור השמש - אור השמש לא רק יחמם וימיס את השוקולד, אלא גם יפגום בטעם השוקולד. לכן, חשוב לשמור שוקולד במקום חשוך.

הרחק מריחות חזקים - אל תשמרו את השוקולד שלכם במקרר, ליד הבצל והשום, או ליד כל מאכל עם ריח חזק. שוקולד נוטה לספוג ריחות, וככל שישאר חשוף במקרר לזמן ממושך יותר, כך יספח אליו יותר ריחות לא נעימים. באופן כללי, מומלץ שלא לשמור שוקולד במקרר, אך אם אין ברירה, יש לשים אותו בקופסה אטומה, הרחק מריחות חזקים.

אחסון באריזה אטומה - האחסון האידאלי של שוקולד הוא בתוך שקית אטומה. הוציאו את האוויר מהשקית ואטמו אותה. את השקית הכניסו לצידנית או לקופסה שמבודדת חום וקור.

מקרר יין - הפתרון האידאלי לאחסון שוקולד הוא מקרר יין. היתרון הגדול הוא בטמפרטורה המושלמת עבור השוקולד וכן אחוזי הלחות המתאימים, החסרון הוא במחיר, שכן מקרר יין הוא לא ממש זול.

בכל מקרה, היא ממליצה להגיש שוקולד תמיד בטמפרטורת החדר - לא קר מדי ולא חם מדי. כך 'נפתחים' הטעמים ומתקבל שוקולד במרקם מושלם".

שוקולד מריר. ShutterStock
האחסון המומלץ ביותר לשוקולד הוא בבטן./ShutterStock

גם מומחי השוקולד של מקס ברנר מסכימים שה"חוק הכי חשוב (שאנשים לרוב מפרים) הוא שאסור לקרר שוקולד, משום שהוא עלול לספוג ריחות ממוצרים אחרים במקרר - אפילו אם כל המוצרים במקרר סגורים. כמו כן, המרקם שלו עלול להיפגע כתוצאה מהלחות במקרר, שגורמת לסוכר מהשוקולד לעלות על פני השטח של השוקולד.

אם בכל זאת הפרתם את החוק הכי חשוב, עשו טובה ולפחות תעטפו היטב את השוקולד לפני ההכנסה שלו למקרר - כדי להגן עליו מפני ריחות ותהליך עיבוי, ואם יש לכם כלי להניח אותו בתוכו אטום לאחר העטיפה - מה טוב! ואם כבר במקרר עסקינן - החלק העליון של המקרר הוא המקום הכי פחות גרוע להניח בו את השוקולד (כי שם הכי פחות קר). מעבר לזה, כשאתם מוציאים את השוקולד מהמקרר תנו לו לנוח מעט בטמפרטורת החדר לפני שתאכלו - כך שהוא יוכל לחזור לטמפרטורה בה הוא יהיה טעים לאכילה.

החוק האחרון הוא לאטום הכי טוב שאפשר, בניילון נצמד או שקית, ועל ידי כך לא לאפשר לחמצן לעשות את מה שהוא הכי טוב בו - לחמצן, מה שיגרום להתפתחות של טעמים לא טובים בשוקולד. למעשה הכי טוב לאחסן אותו בתוך ארון מוצל וקריר יחסית. גם הם ממליצים על מקרר יינות כמקום האידיאלי לאחסון שוקולד מבחינת קור מתאים ולחות יחסית נמוכה.

לסיכום, האחסון המומלץ ביותר לשוקולד הוא בבטן. ואם בכל זאת אין לכם מקום בבטן, תשמרו על החוקים החשובים מהכתבה הזו - מקום אטום, בלי אור, ועדיף לא במקרר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully