וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כפרה, הבלגן חוזר: כל מה שצריך לדעת על המסעדה החדשה של אסף גרניט בפריז

עודכן לאחרונה: 21.11.2023 / 14:19

דווקא עכשיו, בגלל עכשיו, במיוחד עכשיו

מסעדת כפרה של אסף גרניט וקבוצת מחניודה, פריז/השועלים

חודש וחצי במילואים, והמילה הראשונה שעולה לאסף גרניט בראש, ובפה, היא "וואוו". וואוו טוב כזה, חיובי, וואוו ישראלי. "האדמה בוערת לכולם מתחת לרגליים ואתה מאבד אמון בכל מערכת אפשרית", תיאר את מה שכולם הרגישו אחרי אותה שבת שחורה, "אבל פתאום אתה מגיע לשם, ורואה את כל האנשים האלה, וזה הכי כיף שיש".

"הייתי בשוק. אין דרך אחרת לתאר את זה": מסלול הכוכב של אסף גרניט
"דווקא במקום שמשפחתי נאלצה לעזוב": המסעדה הברלינאית של אסף גרניט
אהבה של סבתא, אוכל של בית: בובל'ה של אסף גרניט

האנשים האלה הרעידו אצלו את כל תפיסות העולם, גם הצבאיות. "אני שירתתי בתקופה שאם היית משאיר בה רב-סרן קשור לעץ ליד הש.ג, היית יכול לחזור אחרי כמה שנים ולקבל סגן-אלוף. במקום זה, אני מגיע ורואה מפקדים ומפקדות חכמים, מבריקים, מדברים בכזאת אחריות ועם כאלה יכולות מדהימות. אתה שומע אותם ומבין מי אנחנו ומה אנחנו באמת".

וואוו, כאמור. ואחרי הוואוו, כפרה.

מלחמת חרבות ברזל: השף אסף גרניט גויס למילואים כמדריך חובשים. באדיבות המצולמים
מי אנחנו באמת. גרניט במילואים/באדיבות המצולמים
מלחמת חרבות ברזל: השף אסף גרניט גויס למילואים כמדריך חובשים. באדיבות המצולמים
יכולות מדהימות. גרניט במילואים/באדיבות המצולמים
"אני מלא תקווה שזה מראה לאנשים שאנחנו, כישראלים, לא משחקים ולא פוחדים - פותחים בפריז מסעדה ישראלית עם צוות ישראלי ואוכל ישראלי ומוזיקה ישראלית"

המסעדה החדשה של גרניט וקבוצת מחניודה בפריז נפתחת דווקא עכשיו, בגלל כל מה שקורה עכשיו, ובמיוחד עכשיו. הוא מכנה אותה "הרנסנס של 'בלגן'", המסעדה הקודמת שלהם באותו חלל, שנסגרה בעקבות סכסוך עם השותפים המקומיים של הקבוצה. במידה רבה, זוהי גם תחילת הרנסנס של ישראל כולה.

"אני שמח על הפתיחה כמובן, אבל הסיבה העיקרית לשמחה הזאת היא העיתוי", הסביר, "אני מלא תקווה שזה מראה לאנשים שאנחנו, כישראלים, לא משחקים ולא פוחדים - פותחים בפריז מסעדה ישראלית עם צוות ישראלי ואוכל ישראלי ומוזיקה ישראלית".

וכן, יש גם "אצבע קטנה בעין" מבחינתו, בעיקר בעיניהם של מי שהקדים להספיד ולשמוח לאיד על הסגירה ההיא. "הסברתי שזה זמני, הסברתי את הסכסוך, הבטחתי שנחזור, אבל אנשים אוהבים לקרוא כותרות. אז עכשיו שיקראו את הכותרת הזאת".

חרבות ברזל, סכיני פלדה

אייל שני, אסף גרניט ועולם האוכל הישראלי

לכתבה המלאה
מסעדת כפרה של אסף גרניט וקבוצת מחניודה, פריז. השועלים,
חור הצצה למה שיכול להיות. כפרה/השועלים
מסעדת כפרה של אסף גרניט וקבוצת מחניודה, פריז. השועלים,
החזרה לחיים. כפרה/השועלים

כך, משחקת כפרה היטב על ביטוי החיבה הישראלי, אך גם על המשמעויות המילוליות שמאייתות את הדרך לכפרה (Atonement) וגאולה (Redemption). אצבע עסיסית בעין של השמחים לאיד, אך גם עמידה איתנה נגד רבים בעולם בימים אלה.

"כולנו רוצים לחפש עכשיו את הטוב של האנושות, אחרי שראינו כאלה מפלצות בפעולה והבנו באיזה עולם אנחנו חיים", הסביר גרניט, "אנשים מכחישים מה שקרה ומפגינים באוניברסיטאות Ivy League בארצות הברית, כביכול מלומדים ומשכילים, לא יודעים בכלל על מה הם מפגינים. בקונטקסט הזה, ובמציאות הכואבת הזאת, אנחנו שואפים לספק חור הצצה למה שיכול להיות, שאנשים יראו שיש עוד דברים יפים בעולם, שיש עוד רגש, ובעיקר שנחזור - נחזור ליהנות, נחזור לשמוח ונחזור לנצח".

זוהר ששון עם דן יושע, מסעדת כפרה, פריז. השועלים,
קפיצת ראש למים העמוקים. ששון ויושע/השועלים

הקונספט, כפי שהיטיבו לנסח אנשי הקבוצה עצמם, יגביר למקסימום את כל מה שעשה אותה - את הרמקולים ואת התשוקה, את הזהות ואת אהבת האוכל והמסעדנות. "החלטנו לקחת רגע להתאוורר, לחפש את עצמנו, לשפץ את עצמנו, לחדד את עצמנו. אנחנו מוכנים לחזור", הצהירו, "ומוכנים לאהוב אתכם עמוק יותר".

בהודעה הרשמית הם הביעו תודה גדולה לקהל ("אנחנו חייבים לכם את זה. קיבלתם אותנו, מילאתם אותנו השראה ויחד הגדרנו מחדש את המילה מסעדנות גם מעבר לחלומותינו פורצי הגבולות") והדגישו עד כמה מדובר בשלב הבא שלהם. "חידדנו הכול - סכינים, סינרים, עיצוב ואווירה. אנחנו נלהבים, מתרגשים ואפילו לא קצת חוששים. אנחנו יודעים שמבט אחד זה כל מה שאנחנו צריכים כדי לחזור ולהעיף לכם את הפרפרים בבטן".

מסעדת כפרה של אסף גרניט וקבוצת מחניודה, פריז. השועלים,
חייבים לקהל. כפרה/השועלים
מסעדת כפרה של אסף גרניט וקבוצת מחניודה, פריז. השועלים,
עם פרפרים בבטן. כפרה/השועלים

את המטבח של "כפרה" מוביל גרניט ומנהלת השפית זוהר ששון, אחת מחברות הנבחרת שלו ב"משחקי השף". הוא כולל, בין היתר, סלט תמנון עם עשבים, רימונים, סחוג, צזיקי ואשכולית שרופה בג'וספר, וגם גירסה משלהם לקובה סלק, על בסיס רביולי כרישה בציר סגלגל מצומצם, וסשימי אינטיאס עם סלסת תאנים, פטל שחור, שמן זית מעושן ולאבנה.

"זוהר קפצה ראש למים העמוקים", תיאר גרניט בגאווה, "ודן יושע שלנו חונך אותה". התוצאה, כפי שתיאר מגזין טיים-אאוט הפריזאי, היא "חלל שנולד מחדש בלי להזדקן ביום אחד, תוך שהוא שומר על כל מה שעשה אותו להיט, חוץ מהשם. le nom. Le Balagan est mort, vive Kapara! (הבלגן מת, לונג ליב כפרה!).

הוא יודע מה זה אומר. "כשכותבים 'יזראלי סטאר שף' זה לא חשוב כמיתוג, אלא כהבנה של כמה אנשים הולכים לקרוא את זה, כולל המילה 'ישראלי', ולהבין שלא התקפלנו. גם זאת המשימה שלנו".

זוהר ששון עם אסף גרניט, מסעדת כפרה, פריז. השועלים,
זאת המשימה. ששון וגרניט/השועלים

את השבועות הקרובים הוא יעביר, להערכתו בדילוגים אינטנסיביים אף יותר מהרגיל. עוד כמה ימי צילומים לגרסת הצו 8 הנהדרת של "אוטו אוכל" עם רותי רוסו ("באים בבוקר, מתארגנים עשר דקות ומתחילים - הכי דוקומנטרי והכי אותנטי. אי אפשר אחרת, וגם מי מסוגל עכשיו?"), קפיצות ללונדון ולפריז (לרבות למסעדת בובל'ה העדיין-חדשה-לגמרי שלו), וחזרה מתוכננת לאותם מילואים.

"זה מעצים בקטע אחר", תיאר, "בהתחלה ביקשו קצת סלפי ושאלו כל מיני שאלות באופן טבעי, אבל מהר מאוד כולם נהיים רציניים. עשיתי שם כל מיני משימות מורכבות ומעניינות, על חלקן אי אפשר לדבר, אבל התחושה הכללית מדהימה. אתה נוטה לזלזל בהתחלה בגלל שזכרת מערכת מסואבת ומושחתת, אבל זה לא המצב עכשיו. איזה פער אדיר, איפה החיילים ואיפה ההנהגה שלהם?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully