וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 דברים שלא ידעתם על עגבניות

18.5.2014 / 7:55

מזג האויר מתחמם ואיתו באה עונתה היפה של העגבנייה, אדומה, עגלגלה, בוהקת ומלאה בטעם שאי אפשר בלעדיו. הנה 10 דברים שלא ידעתם עליה

עגבניות למרק אוריינטלי. נמרוד סונדרס
המלכה של המטבח. עגבניה/נמרוד סונדרס

1.היא הגיעה אלינו ממקסיקו, שם תורבתה לפני בערך 1500 שנים. היא נצר למשפחת הסולניים, מה שהופך אותה לקרובת משפחה של תפוחי האדמה, החצילים, הפלפלים והטבק.

2.מקור השם האנגלי שלה, tomato, מגיע מהמילה הספרדית tomate, שהוא בתורו מגיע מהמילה בשפת הנחואטל (שבה דיברו האצטקים ששלטו במרכז אמריקה עד שבאו הספרדים וכמעט העלימו אותם) tomatotl.

3.כשהיא הגיע לאיטליה, בראשית המאה ה-17, היא זכתה לשם תפוח הזהב (pomo d'oro). כשהבריטים שמעו את השם הם התבלבלו וחשבו שמדובר בתפוח האהבה (pomo d'amore), והשם האחרון הוא שהוביל לשמה העברי, עגבניה, משורש ע-ג-ב, משמע תשוקה, או חיזור. מי שהעניק לה את השם העברי היה הרב יחיאל מיכל פנחס.

4.הקבלה שלה לאירופה לא הייתה כל כך קלה. לצערה של העגבניה, היא הייתה מאוד דומה לצמחים רעילים שצמחו באירופה באותה תקופה, כשהבולט ביניהם נקרא בלה-דונה (belladonna ), אשר אכילת פרחיו ופירותיו עשויה לגרות להזיות קשות ומוות.

5.למרות שהשילוב של פסטה ורוטב עגבניות נשמע שהיה נצחי, לאיטליה לקח הרבה זמן להבין שיש לה את המרכיבים לקונספט מנצח. המתכון הראשון לרוטב עגבניות באיטליה מתוארך ל1692, והוא הוכן על ידי שף ספרדי שעבד בנציגות הממלכה בנאפולי. המתכון הראשון לפסטה ברוטב עגבניות מופיע לראשונה רק מאה שנים לאחר מכן, בספר L'Apicio moderno שנערך ב-1790.

6.סמל המהפכה: העגבניה, עם צבעה האדום והבוהק, הפכה לאחד מסמלי המהפכה הצרפתית. בשנת 1783 הפטריוטים הרפובליקנים נהגו לחבוש כובעים אדומים, במטרה להביע נאמנותם למולדת. בזמן שהם לא ערפו ראשי אריסטוקרטים, הם אכלו מאכלים נאמנים לצבעם, ואין מתאימה יותר לכך מהעגבניה. תוסיפו לזה את העובדה שהאצילים נמנעו מאכילת עגבניות (ראו סעיף קודם), והנה לכם מספיק סיבות למדוע הפכה למסמלת המאבק בעושר המופלג ובחוסר השוויון. בעקבות המהפכה, אגב, העגבניה נטעה שורשים עמוקים הרבה יותר בקולינריה הצרפתית.

פסטה וקטשופ. ShutterStock
קלאסיקה. ספגטי ברוטב עגבניות/ShutterStock

7.השף הצרפתי הנודע אוגוסט אסקופייה הפך את רוטב העגבניות לקלאסיקה כשמנה אותו בין חמשת רטבי האם של המטבח הצרפתי. רוטב העגבניות שלו רחוק מהרטבים האיטלקיים ומורכב מבטן חזיר מומלחת, בצל, עלי דפנה, טימין, רסק עגבניות או רביכה מעגבניות טריות, שום, מלח, סוכר ופלפל.

8.גאווה ישראלית: הזנים הראשונים של הלהיט העולמי עגבניית השרי פותחו בשנות ה-90 בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית על ידי צוות בהובלת הפרופסורים נחום קידר וחיים רבינוביץ'. הם הכליאו בין עגבניות בר לזנים מוכרים וקטנים יותר של עגבניות מתורבתות. התוצר החדש, קטן, חמוד, מתוק ומרוכז, הפך ללהיט עולמי וכיום מייצאת ישראל זרעי עגבניות בהיקפים של מיליוני ש"ח.

9.אם כבר זני עגבניות, העגבניה הקטנה בעולם גדלה בהולנד ונקראת ( tomberry). קוטרה נמדד ב-1/2 ס"מ בלבד. מהצד השני של הסקאלה נמצאת עגבניה לב השור (beefsteak ), שקוטרה יכול להגיע ל-10 ס"מ ויותר, ולשקול כמעט ½ ק"ג ליחידה. היום גדלות בעולם גם עגבניות צהובות, כתומות, ירוקות, מנומרות ואפילו סגולות.

10.ונסיים עם עוד עובדה מפתיעה: יצרנים העגבניות הגדולה בעולם היא (לא איטליה, לא מקסיקו, לא צרפת) סין, שם צומחות מדי שנה 50 מיליון טונות ממנה. כשהיא הגיעה לשם, בכלל לא חשבו שהיא ירק אלא הסתכלו עליה כפרי (כי היא באמת פרי). אחת ממנות העגבניות המפורסמות ביותר במדינה המאוכלסת ביותר בעולם היא חביתת עגבניות: ביצים מקושקשות, אליהן מוסיפים פלחי עגבניה, מלח, סוכר, ובלילה דלילה של מים ועמילן תפוחי אדמה שעוזרת להסמיך הכל ולתת למנה מרקם עשיר, מעין שקשוקה סינית, אם תרצו.

עוד קצת היסטוריה:
הסיפור של חמאת הבוטנים שלכם
איך נולדו הקטשופ והמיונז?
מה תאכלו בסעודה האחרונה שלכם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully