וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרויקטים למימון חברתי הם הדבר הבא בתחום האוכל?

20.8.2014 / 14:29

סופר טבעוני, ספרי בישול - פרויקטים של מימון חברתי כבר לא שמורים רק עבור מוזיקאים או סופרים ומפלרטטים גם עם עולם הקולינריה. איך גורמים לזה להצליח והאם בקרוב תיפתח מסעדה שתמומן על ידי הסועדים?

קפה קאימאק. נטע אשרי ותום כהן,
פרויקט מימון חברתי, כל אחד יכול לתרום את חלקו/נטע אשרי ותום כהן

המצב החברתי-כלכלי בארץ מערים לא מעט קשיים על יזמים פרטיים שחושבים בגדול. דווקא לוואקום הזה נכנסו פרויקטים של מימון חברתי שהפכו בשנים האחרונות ליוזמה שהולכת ותופסת תאוצה.האתר הדסטארט היה הראשון לתת את המענה לאמנים ויזמים ישראלים. כיום קיימים בשוק מספר אתרים המבוססים על הרעיון הזה, אבל כרגע הדסטארט היא הפלטפורמה הגדולה והמצליחה בארץ בתחום.

מה שהתחיל כאתר ששימש בעיקר אומנים להוציא דיסקים או סופרים להוציא ספרים נכנס בתקופה האחרונה גם לתחום האוכל, ספרי בישול, סופר טבעוני ראשון. אז מה צריך לעשות כדי להתניע פרויקט כזה, איזה רעיונות פוטנציאליים מחפשים משקיע ואיך גורמים לזה להצליח? יזמי אוכל מספרים.

קפה קאימאק. נטע אשרי ותום כהן,
ספר הבישול של קפה קאימאק, כבר בעבודה/נטע אשרי ותום כהן

ספר המתכונים של קפה קאימאק

מסעדת "קפה קיימאק" הוקמה בשוק לוינסקי לפני חמש וחצי שנים, מחלוצי הברים והמסעדות שנפתחו במקום. מדובר במסעדה שמגישה אוכל צמחוני, וחלק ניכר מהתפריט אף טבעוני, מתמחה בתבשילים חמים ומנחמים, עם תפריט שמתשתנה מדי יום. "הסיבה שפנינו להד סטארט" מספרת שלומציון מזוז, השפית ומנהלת המסעדה, "היא כי מדובר במסעדה קטנה וצנועה, עם קהל לקוחות קבוע ונאמן, שהביקוש לספר הגיע ממנו. חשבנו שנכון לעשות את זה דרך הד-סטארט כי זה משהו שהלקוחות נורא ביקשו והביעו נכונות להשתתף בפרויקט".

הספר כבר נמצא בתהליך של הפקה. שלומציון עובדת על הספר עם שתי סטודנטיות לעיצוב. "מדובר בספר בישול אקלטקטי ומאוד לא קלאסי מבחינה עיצובית". בספר יהיו 33 מתכונים מכל השנים, חלק מהמנות כבר אינן נמצאות בתפריט. הוא יכלול מתכונים צמחוניים בלבד, כמו האוכל במקום, כש-90% מהמתכונים יהיו טבעוניים.

בין המתכונים בספר יהיה מתכון למנה הכי מפורסמת של קפה קיימאק: מרק שעועית בבישול ארוך של 8 שעות, כמו גם הקוסקוס התוניסאי שמוגש במקום בכל יום שישי, תבשיל מש עם כורכום, ג'ינג'ר חלב קוקוס ואגוזים ועוד מטעמים רבים.

איך מגייסים אנשים לקחת חלק בפרויקט?
"אנחנו מפרסמים את הפרויקט בעיקר במסעדה, רותמים את הלקוחות הנאמנים שלנו למבצע, מחלקים פליירים ומה שצריך. מפרסמים כמובן גם בעמוד הפייסבוק שלנו ועושים מה שיכולים. אני מאמינה שנצליח לגייס את הכסף בסוף. אני חייבת להאמין. בגלל זה אני כבר עובדת מבחינתי על הספר כאילו זה כבר קורה".

לפרויקט ספר המתכונים של קאימאק

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ויגאנז סופרמרקט לטבעונים. Creative Commons
סופר טבעוני של רשת Veganz/Creative Commons

הסופר הטבעוני הראשון בארץ

יקיר זפרני דיין בן 26 מתל אביב, הלך על משהו גדול יותר. הוא מנסה לגייס כסף באמצעות הדסטארט לסופר הטבעוני הראשון שיקום בארץ. "הקונספט הוא סופר על טהרת הטבעונות, לא קיים דבר כזה היום בארץ" מספר יקיר "הרעיון הוא לפתוח סופר במרכז תל אביב, בשאיפה לרחוב קינג גורג', שירכז בתוכו רק מוצרים טבעוניים, אלטרנטיבות ותחליפים, דברים שאין היום מספיק בארץ, יהיו בו גם מוצרים שמיובאים מאירופה וארה"ב, וגם מוצרים שמפוזרים כרגע ברחבי הארץ, אני רוצה לרכז הכל למקום אחד".

איך התגובות?
"מאז שהתחלתי את הפרויקט אני מקבל עשרות פניות – מישהי שמכינה עוגיות טבעוניות שרוצה למכור בסופר, יצרן המבורגרים שרוצה לפנות גם לשוק הטבעוני, אופנה טבעונית ועוד. אני מרגיש שפרצתי סכר לעולם של אלטרנטיבה טבעונית."

מה מתוכנן להיות בסופר? יושם דגש על מוצרים בריאים?
"זה לא אמור להיות מקום בריא בהגדרה, אלא הכל מהכל, החלום שלי הוא שבן אדם טבעוני לא יצטרך להיכנס לסופר ולבדוק טוב-טוב מה הוא מכניס לעגלה ולהתבאס, אלא שהוא יוכל להסתובב בסופר בחופשיות ובהנאה, ולהכניס לעגלה כל דבר שירצה. מטרת הסופר היא לא בריאותית אלא אלטרנטיבה טבעונית. אני מתכוון לייבא חטיפים טבעוניים מגניבים שיש בעולם, תחליפי גבינה איכותיים, תחליפי בשר, טונה טבעונית ועוד".

איך מתקדם גיוס הכספים?
"אני הערכתי את הפרוייקט ב-200,000 שקלים. רק ביומיים הראשונים שהעליתי אותו הצלחתי לגייס 15,000 שקלים, ואז התחילה המלחמה וזה קצת שיבש את גיוס הכספים, אבל עכשיו אני מקווה שדברים יתחילו לחזור לשגרה והכסף יגוייס".

איך מגייסים כסף לפרוייקט בסדר גודל כזה?
אני חי בתוך הקהילה הטבעונית, פעיל, מתנדב וכותב הרבה בנושא, אז אני מקדם את הרעיון בפורומים שונים של טבעונות, בפייסבוק ובכל פלטפורמה שמאפשרת. הקהילה הטבעונית מאוד חזקה ולכן אני מאמין שהכסף יגוייס. בעקבות פתיחת הפרויקט בהד-סטארט קיבל יקיר גם הרבה פניות ממשקיעים שמעוניינים לתמוך "אני מאמין שהסופר יקום בכל מקרה, אבל אני רוצה לחשוב טוב לפני שאני בוחר את המשקיע שלי. חשוב לי שזה לא יהיה מישהו שבא לעסקים נטו, אלא שהנושא יהיה חשוב לו אידיאולוגית כמו שהוא חשוב לי. עוד עניין שהפרויקט הוא חברתי ולא רק עסקי ולכן חשובה הוזלת המחירים. כיום כיוון שהביקוש למוצרים טבעוניים גדל וההיצע קטן יחסית מדובר במוצרים יקרים. הרעיון בסופר טבעוני הוא לנסות למתן את המחירים, מעבר לרעיון הטבעוני יש כאן גם רעיון חברתי. היום מדובר במוצרים נורא יקרים, ואני רוצה להפוך את זה למשהו שיקל על אנשים".

לפרויקט הסופר הטבעוני הראשון

פאל קארי. אילן רגב, מערכת וואלה! NEWS
קציצות דגים בחלב קוקוס מהמטבח הקוצ'יני פארדיסי/מערכת וואלה! NEWS, אילן רגב

לא תמיד זה מצליח: ספר בישול קוצ'יני-פארידיסי

את הפרויקט שלו "מסע בעקבות קהילה דרך מאכליה" אילן רגב סיים לצערו ללא סכום הכסף אותו ניסה לגייס. אילן נשוי לאישה מהקהילה הפארדסית מקוצ'ין שבדרום הודו. בקוצ'ין הייתה קהילה יהודית שנאספה ממקומות שונים בעולם, חלקם הגיעו בגירוש ספרד, חלקם מעירק, מתימן או מהולנד. אילן החליט לתעד בכתב את מה שאף אחד לא עשה קודם, את המתכונים וסיפורי הקהילה שהולכת ונעלמת ויחד איתה גם האוכל המסורתי שלה.

איזה אוכל מאפיין את הקהילה הזאת?
מדובר באוכל שאנחנו מכירים כמו פסטלים, קובה עשויה מבצק, כדורי בשר ברוטב עגבניות, או קציצות דג ברוטב קוקוס. אבל השילוב של האנשים ממקומות שונים בעולם יחד עם הטעמים והתבלינים של המקום יצרו מתכונים ייחודיים לקהילה זו. הספר מורכב ממתכונים שונים של משפחתה של אשתי ואנשים נוספים מהקהילה.

אילן התחיל לעבוד על הספר לפני כ-4 שנים, לפני מספר חודשים הוא החליט לפנות להד סטארט על מנת לגייס כסף עבור הפרויקט. הוא הצליח לגייס 5000 שקלים בלבד, מתוך 45,000 שקלים שהיה צריך על מנת להוציא את הספר לפועל.

למה היית צריך בעצם כל כך הרבה כסף?
תכננתי להוציא 1000 ספרים, רציתי לחלק 300 במתנה לחברי הקהילה ובני משפחותיהם ואת ה-700 הנותרים למכור.

למה אתה חושב שהפרויקט לא הצליח?
"הבעיה היא שרוב חברי הקהילה הם אנשים מבוגרים שיש להם פחות גישה לאינטרנט ופחות מבינים בדברים האלה. אנשים אמרו לי, בוא ניתן לך כסף מזומן ביד בשביל שתוציא את הספר, הם פחות מתחברים לסוג כזה של פרויקט. בכל מקרה אני מתכנן לגשת להוצאת ספרים עם הרעיון ומקווה שיוציאו לי את החלום לפועל."

ניתן ליצור קשר עם אילן במייל: regev.cci@gmail.com


עם ההתפתחויות האחרונות בתחום והצלחת פרויקטים אידיאולוגיים חברתיים כמו הבר קיימא ובית קפה חברותא, סביר להניח שנראה בקרוב מיזמים נוספים לפתיחה של מסעדה חדשה או בית קפה שממומנים בצורה הזאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully