וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 דברים שלא ידעתם על מלפפונים

28.9.2014 / 8:36

אחרי שצלחנו בהצלחה את ראש השנה, כדאי להקדיש קצת תשומת לב לחבר בלתי נפרד מהמקרר שלנו: המלפפון. קטן, ירוק, אבל עם הרבה אופי

מלפפונים. ShutterStock
מלפפון/ShutterStock

1. המלפפון, ביחד עם האבטיח הדלעת והקישוא כולם בני משפחה אחת – חשובה וטעימה מאין כמוה, הדלועיים. כולם מבחינה בוטנית, הם פירות. בעוד הדלעות הם פירות שהבשילו לחלוטין, המלפפון ובן דודו השעיר הפאקוס הם דלעות שנקטפו לפני שהגיעו לבגרות מלאה. בתקופת האביב ניתן למצוא בשווקים ערביים את החרוש: מלון לא בשל, שעיר ומאוד מלפפוני.

2. בטוח תסכימו איתי שאין סלט ירקות ישראלי בלי מלפפון ועגבניה. אבל כמה הוא באמת ישראלי אם העגבניה הגיעה מאמריקה והמלפפון בכלל מהודו? המלפפון בוית לראשונה בתת היבשת ההודית בערך בשנת 1,500 לפני הספירה, ודרך סוחרים וכובשים שונים הוא הגיע לכאן. העגבניה כבר קיבלה אצלנו כתבה משלה שאותה תוכלו לקרוא כאן. גם הלימון מקורו באסיה, מה שאומר שהמרכיבים היחידים שהם באמת ישראלים בסלט הזה הם הבצל, שמן הזית והפטרוזיליה, שלושתם צומחים כאן כבר אלפי שנים.

3. בעוד המלפפון הממוצע יהיה באורך של 21 ס"מ, את המלפפון הגדול בעולם גידלה הבריטית קלייר פירס (Clare Pearce ), סבתא ל-12 שטיפחה בחממה הביתית שלה מלפפון על שהגיע לאורך של מטר ו-19 ס"מ. אם כבר בריטים, בממלכה (שעדיין) מאוחדת אוהבים את המלפפונים שלהם ארוכים מאוד, תכונה שבאה לעתים קרובות על חשבון הטעם.

4. הטעם הרענן של המלפפון מגיע מתרכובות מיוחדות שהוא מכיל שנמצאות בבן משפחתו הקרוב המלון. הן נמצאות בשיאן לאחר הקטיף, וכדי לשמרן דווקא לא מומלץ לשמור על המלפפון במקרר, אלא בטמפרטורת החדר (כמובן שמחוץ למקרר הוא ישרוד הרבה פחות זמן, שאלה של מה אתם מעדיפים בחיים – טעם או חיי מדף).

מלפפונים מתובלים בנענע יבשה וגבינת טולום. אפיק גבאי
סלט מלפפונים. אפשר גם לבשל אותם, מסתבר/אפיק גבאי

5. מקור המילה מלפפון הוא מיוונית, והפירוש המילולי של שמו הוא מלון תפוח.

6. גם פרחי המלפפון אכילים – בארצות הברית הם נחשבים כגידול ייחודי שנמכר בשווקי איכרים, הם עדינים, קלילים ואפשר לאכול אותם חיים או לטגנם אותם בבלילה דקה, כמו שעושים עם פרחי קישוא. הסיבה שבגללה אתם לא רואים פרחי מלפפון אצלנו היא שקטיף הפרחים מחליש את הצמח ואינו כלכלי בעליל לחקלאי.

7. מלפפון מבושל: האנזימים שמעניקים למלפפון את טעמו הרענן והייחודי 'נכבים' כשמבשלים אותו, מה שמשאיר לכם מרקם רך שמאוד דומה לקישוא. אם כבר מדברים על קישוא, הוא והמלפפון יכולים להחליף תפקידים לעתים הרבה יותר קרובות מה שנדמה: הקישוא יכול להישאר חי בסלטים (במיוחד בצזיקי היווני, ראו מיד) והמלפפון יכול להתבשל ולהיכנס על משבצת הירק ברוטב עגבניות (מניסיון!).

8. המלפפון הוא חביבם של ברמנים ומיקסולוגים בכל העולם: מיץ המלפפון מרענן ומוסיף נופך ייחודי לקוקטיילים רבים, והוא יכול לשדרג את הבלאדי מרי, המרטיני והמוחיטו שלכם. במי מלפפון נעשה שימוש גם בתעשיית האיפור והקוסמטיקה – הם נחשבים למרעננים ומרגיעים את עור הפנים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אילוסטרציה. ShutterStock
חלק חשוב גם בצזיקי/ShutterStock

9. המלפפון הוא חלק חשוב בצזיקי – סלט יווני מפורסם של מלפפונים ויוגורט (אליהם מצטרפים גם שמן זית, עשבי תיבול כנענע או שמיר, מיץ לימון ושום) שמוגש בפני עצמו או כרוטב – למשל בכריך היווני המפורסם גירוס (או בקיצור, הטחינה של היוונים). באירופה מנצלים את הצזיקי גם כרוטב לפלאפל.

10. המלפפון מגיב מצוין לחומץ, וחמוצים הם חלק חשוב בתרבות שלנו. הם נוצרים על ידי תהליך של תסיסה, במהלכה חיידקים זוללים את המלפפון (לא את כולו, רק את החלקים שהם אוהבים) ויוצרים חומצה לקטית. אם ניסיתם להכין חמוצים בבית והם יצאו רכים או נפוחים, זה עדות לכך שהצנצנת בה שימרתם לא הייתה מספיק סטרילית, וחיידקים או שמרים אחרים זללו את המלפפון שלכם ועשו בו שמות. לכן חשוב להרתיח את הצנצנת ולוודא שהיא אטומה במהלך זמן השימור.


איך שומרים מלפפונים לאורך זמן?
3 מתכונים פשוטים עם מלפפונים
סלט מלפפונים ואטריות שעועית

  • עוד באותו נושא:
  • מלפפונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully