וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגדי הקוניאק החדשים

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 2.11.2021 / 12:33

מהדורה חדשה ומוגבלת של קוניאק הנסי הושקה בישראל. הזדמנות מצוינת להיזכר בסיפורו של הבית הוותיק ולקבל ממירה איתן כמה מתכונים לקוקטיילים על בסיס קוניאק

במשך מאות שנים קוניאק היה תמיד משקה מכובד, מבוגר ויציב, ששותים בסוף ארוחה דשנה ליד האח המבוערת. אך בעשור האחרון הבינו יצרני הקוניאק שאם לא יצעירו את המשקה המכירות שלהם תצנחנה לאור שפע המשקאות החדשים ששוטף את עולמנו ושינו את הגישה השיווקית והפרסומית שלהם. וראה זה פלא, המשקה עשה קפיצה היישר למרכז חיי הלילה העולמיים. קמפיינים שפנו לקהל בליינים צעיר החלו להופיע, ופתאום שותים אותו בתוספת של קרח, ג'ינג'ר אייל, טוניק או מיץ חמוציות, מעשה שבעבר היה גורר אחריו תגובות נזעמות מצד היצרנים והמוזגים. על הדרך, הפך הקוניאק למשקה של גדולי הראפרים, שהוסיפו אותו לשאר סמלי הסטטוס המפוארים שלהם ולשיריהם. חלקם אף שיתפו פעולה עם מותגי קוניאק ותיקים ומיוחסים וסייעו להפצתם בעולמם של הצעירים. אך כל זה לא היה קורה ללא הסיפור המרתק של קוניאק הנסי שהחל לפני כ-300 שנים. דווקא באירלנד.

אירלנד נתפסת כמעצמה עולמית בשני תחומים, ויסקי ובירה (גינס בראש כמובן). אך פרט שרבים לא יודעים הוא כי לעולם הקוניאק חוב גדול דווקא לבחור אירי אחד, שהודות לו נולדה שיטת דירוג הקוניאק, ובזכותו קיים מותג הקוניאק הנמכר ביותר בעולם, הנסי.

עסק משפחתי

בשנת 1720 ריצ'רד הנסי, קצין צעיר בצבא האירי, שירת בגדוד שנשלח לצרפת כחלק ממשלחת צבאית שהגנה על המלך לואי ה-15. הגדוד הוצב על גדותיו של נהר השראנט, הזורם בחבל קוניאק. הנסי, שהיה חובב ויסקי כמו כל אירי הראוי לשם מולדתו, ניסה למצוא באזור מזקקת ויסקי כדי לצייד את עצמו בכמה בקבוקים. די מהר הוא הבין כי ויסקי לא ימצא, אך הוא מצא משקה מקומי אחר, קוניאק. הוא טעם. והתאהב עד כדי כך, שהחליט לעזוב את עיר הולדתו קורק, שינה שמו לרישאר והשתקע בקוניאק.

בשנת 1765 הקים ריצ'רד מזקקת קוניאק משלו שזכתה להצלחה בקרב הצרפתים. באותה תקופה הבריטים חיפשו משקה שיחליף את הג'ין העממי שכולם שתו, ומאחר וריצ'רד הנסי נחשב לאחד מהם הם אימצו באהבה את הקוניאק שלו.

מאוחר יותר, בשנת 1794 היה הנסי, הקוניאק הראשון ששווק גם בארה"ב. בשנת 1800 נפטר הנסי האב ומזקקת הקוניאק זכתה לבעלים חדש, בנו ג'יימס, שנקרא בצרפת ז'אס. בשנת 1813 קרא ז'אס לבית הקוניאק על שם המשפחה, הנסי.

הנסי קוניאק בעיצוב חדש. יח"ץ,
מבתי המלוכה לחיי הלילה. קוניאק הנסי/יח"ץ

הולדת ה- VSOP

המהפך ההיסטורי הגדול בעולם הקוניאק התרחש בשנת 1817. באותה שנה, צרכן קוניאק מובהק, נסיך וויילס, מלכה העתידי של אנגליה, ג'ורג' הרביעי, שלח מכתב לז'אס ובו ביקש בקבוק של קוניאק "מיוחד מאוד, ישן וחיוור "(Very Superior Old & Pale). הכוונה הייתה לצבעו העדין של הקוניאק. ז'אס, שהיה איש עסקים ושיווק מעולה החליט לדרג את הקוניאק שלו על פי ראשי התיבות של בקשת המלך. כל קוניאק שיושן מעל ארבע שנים ייקרא V.S.O.P, וכל קוניאק שיושן רק שנתיים ייקרא V.S. זמן לא רב לאחר מכן השתמשו בדירוג החדש כבר כל יצרניות הקוניאק.

בשנת 1818 פנתה הקיסרית מריה פדרובנה לבית הנסי וביקשה לייצר קוניאק איכותי ביותר ליום הולדתו של בנה, הצאר אלכסנד הראשון. זה הפך את הקוניאק לפופולרי גם ברוסיה. ובשנת 1859, הודות לטעמו הטוב של השגריר הצרפתי, החלו להגיע משלוחים ראשונה של הנסי גם לסין.

זה לא הספיק לראש הגדול והפתוח של ז'אס, ובשנת 1865, בעודו בוהה מבעד לחלון החוצה, שם לב לידית בצורת כוכב שקישטה את מסגרת החלון. ההחלטה גמלה בליבו והוא יצר חלוקה של הקוניאק לשלוש קטיגוריות איכות: קוניאק שיושן שנתיים יסומן בשלושה כוכבים, קוניאק שיושן ארבע שנים יסומן בחמישה כוכבים, וקוניאק שיושן לא פחות משש שנים יסומן בשבעה כוכבים. עד היום ישנם מותגי קוניאק המסומנים גם בכוכבים, אם כי הרוב שומרים דווקא על שיטת האותיות. בשנת 1870 הומצאה עוד קטגוריה, על יד הנכד מוריס הנסי, שנקראה XO - Extra Old - לקוניאק בדרגת יישון של למעלה משש שנים. דרגה זו הפכה במהלך השנים לשם נרדף לקוניאק מיושן ויוקרתי במיוחד.

עוד בוואלה! סנהדרינק

הסודות של פיטלוכרי: סינגל מאלט סקוטי מתחת לרדאר

לכתבה המלאה

הוועדה המסדרת

לאורך השנים יצרו במזקקת הנסי מהדורות ייחודיות, חלקן נדירות, כמו מהדורת ר'יצרד הנסי שנוצרה בשנת 1996 על ידי המאסטר דיסטילר של הנסי לקראת חגיגות ה-250 שנים למותג. יצירת פאר המבוקבקת בבקבוקי קריסטל ממוספרים שנופחו ידנית בידי אמן זכוכית. קרוב יותר לימינו, בשנת 2011 הושקה מהדורת Paradis Imperial, המכילה או דה וי שהתיישן במחסני בית הנסי עוד מהמאה ה-19, קוניאק אלגנטי ומעודן בצורה יוצאת דופן.

כיום, נפגשת במזקקה כל יום ועדה מיוחדת, בשעה 11:00,שטועמת את מה שמייצרים או מישנים במזקקה ומחליטה מה יעלה בגורלו של כל תזקיק, איך ועם איזה תזקיק אחר יעורבב, איך תיווצר מורכבות מיוחדת ותישמר האחידות. לצד זה החברה מחפשת כל הזמן אחר חדשנות, וכיצד ליצור אהבה נוספת למוצר הקלאסי שלה גם בעולמם של הצעירים. הכוונה היא ליצור דואליות ולמכור מוצר מסורתי עם חדשנות ייחודית.

קוניאק הנסי. שבירו,
בגדי הקוניאק החדשים/שבירו

ואתם רוקדים

כחלק ממהלך הנגשת המותג לקהל צעיר יותר, המותג משיק מידי שנה, החל משנת 2011, מהדורה מוגבלת של בקבוקי קוניאק בדרגת VS (Very Special) בעיצובם של אמנים מרחבי העולם. בימים אלה מוצגת בישראל מהדורה מוגבלת של הקוניאק, המהדורה ה-11 בסדרה, בקבוק הנסי VS בעיצובם של צמד הרקדנים Les Twins.

Les Twins, לורן ולארי ניקולה בורז'ואה', הם תאומים זהים, רקדני היפ הופ, כוריאוגרפים, מפיקים, דוגמנים, שחקני קולנוע ומעצבים צרפתים, שכבשו את במות העולם לצד ביונסה, מייסי אליוט ועוד שמות גדולים בתעשיית הבידור. והשנה המהדורה יוצאת בשתי גרסאות שעוצבו על ידי כל אחד מהתאומים בצמד בהתאמה לאלקטרודות על גופם שהתחברו לתנועתיות שלהם ויצרו תנועה על הבקבוקים.

Hennessy V.S- הוא המותג הבסיסי של הנסי וספינת הדגל של המזקקה. בלנד של מספר סוגי קוניאק משנים שונות, כשהצעיר בהם יושן שנתיים בחביות עץ אלון והבוגר יכול להגיע גם לשמונה שנים. נחשב לקוניאק הפופולרי בעולם. צבעו ענברי נוצץ, הארומה שלו פירותית וקלויה, הטעם קטיפתי ועשיר, עם רמזים לווניל, אגוזים, פירות יבשים ולחם קלוי. מומלץ לשתות נקי, על קרח או בערבובים וקוקטיילים. 40% אלכוהול. את המהדורה המיוחדת ניתן להשיג בחנויות האלכוהול המתמחות. מחיר מומלץ: 139 שקלים.

SideCar

מה צריך:
45 מ"ל הנסי VS
15 מ"ל גרנד מרנייר
30 מ"ל מיץ לימון

מה עושים:
מוזגים את כל המרכיבים לשייקר/כלי עם מכסה. מוסיפים קרח עד הסוף. מנערים היטב, מסננים לכוס לואובול (נמוכה) עם קרח ומקשטים עם טוויסט תפוז.

Champagne Cocktail

מה צריך:
30 מ"ל הנסי VS
קוביית סוכר חום
ארומאטיק ביטרס
שמפנייה לסגירה

מה עושים:
מוזגים את הקוניאק לכוס יין, מוסיפים את קוביית הסוכר, ספוגה בארומאטיק ביטרס, מערבבים היטב עד שהסוכר נמס, מוסיפים קרח עד הסוף וסוגרים בשמפניה.

Sazerac

מה צריך:
דש אבסנט/פסטיס
60 מ"ל הנסי VS
10 מ"ל מי סוכר
3 דשים פיישואד ביטרס

מה עושים:
מוזגים מעט אבסנט או פסטיס לכוס לואובול כדי להוסיף ניחוח לכוס (נפטרים מהעודף), מוזגים את שאר המרכיבים לכוס, מוסיפים קרח עד הסוף ומערבבים היטב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully