וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרטיס ללומה פארק

עודד ויס

עודכן לאחרונה: 6.7.2022 / 11:36

עודד ויס יצא לשתות בפופ אפ של 'קרלסברג לומה' וחזר עם זיכרונות מהחדר בקיבוץ ומהמרפסת ביפו, ועם כל מה שחשוב לדעת על הלאגר הכשותית שאנחנו מחבבים במיוחד

על חוק אחדות הבירה של התנועה הקיבוצית שמעתם? כנראה שלא, אולי בגלל שאני ממציא אותו. אבל בכל זאת, בשנות הנעורים שלנו נדמה היה שלכל קיבוץ יש קונצנזוס משלו בנוגע למותג הבירה שממלא את מקררי המשק וזורם בברזי הפאב. כאשר הגיע הרגע המיוחל וגם אתה, בן משק צעיר ואחראי-למחצה, קיבלת את החדר/דירה/רווקיה (כל קיבוץ והכינוי שלו לסטודיו קטן שהופך למהות העצמאות של הצעירים) המהלך הראשון הוא למלא את המקרר הקטן בבקבוקי בירה מסודרים בקומות, ממגירת הירקות ועד לפריזר שכל הזמן קופא. בכל הקיבוץ, בכל מקרר - אותה בירה. ובכל קיבוץ - בירה אחרת. הבירה של הקיבוץ שלי לא הייתה קרלסברג.

אל תטעו, לגמתי קרלסברג באי-אלו הזדמנויות עוד באותן שנים וגם לאחריהן, הרבה אחרי שכבר החזרתי את המפתחות לוועדת דיור. הגוף הקליל, טעמי הדגן העדינים והחיבור התודעתי הבלתי-נפרד עם אירועי כדורגל בינלאומיים - כל אלה הפכו את קרלסברג לבירה שבסך הכל חביבה עליי, במיוחד מחבית, אבל בסופו של דבר לא ממש מוצאת את דרכה למקרר שלי שגדל מאז, לכבד שלי שגדל מאז וללב שלי שנשאר באותו גודל בערך.

גברים שותים בירה ומעשנים סיגריה. ShutterStock
"הבירה של הקיבוץ שלי לא הייתה קרלסברג."/ShutterStock

ואז הגיעה קרלסברג לומה

יולי 2020, העונה החמה נפתחת רשמית והמדינה שוב מתחילה להיסגר עם הגל השני של מגפת הקורונה. בתוך החוסר בוודאות ובעיקר החוסר במזגן בסלון בדירה שבה גרנו אז ביפו, קרלסברג הביאו אותה במהלך מפתיע; השקה של בירה חדשה. לא סתם בירה חדשה, בירה שהיא פרי פיתוח מקומי, כחול-לבן, היישר מהמבשלה באשקלון. והכי חשוב: לאגר כשותית. אחרי שנים של ציפייה בקרב חברי קהילת חובבי הבירה הישראלית לרעננות א-לה-IPA מצד המותגים הגדולים והנפוצים - קרלסברג הרימו את הכפפה.

לומה היא בירת לאגר בהירה שנעשית בשיטת dry-hopping, שבה מוסיפים את הכשות בשלבי התסיסה המאוחרים, לרוב ימים ספורים לפני הביקבוק, בכדי לקבל ארומות וטעמים רעננים וירוקים יותר. בשונה משיטת הבישול הנפוצה יותר, שבה מוסיפים את הכשות בשלב מוקדם של התסיסה, כך שהשמנים האתריים ממוצים באופן נרחב, והבירה הופכת מרירה.

עוד בוואלה!

זה ייגמר בדאם

לכתבה המלאה

השימוש בשיטת dry-hopping בקרלסברג לומה יוצרת בירה עם ניחוח הדרי-טרופי בכיוון של אשכולית וליצ'י, מרירות קלה ומעט עשבונית לצד שעורה קלויה בטעם, כאשר כל אלה עטופים בגוף קל ומרווה. שימוש בלא פחות משלושה זני כשות שמגיעים, עם השעורה, מחברת האם בדנמרק, נותן ללומה עוד מידה של מורכבות ממנה יכולים להנות גם השתיינים המנוסים יותר, שלרוב דווקא פוגשים טכנולוגיה כמו dry-hopping בבירות של מבשלות בוטיק.

בקבוקי קרלסברג לומה היו דרך מהנה למדי להוריד את טמפרטורת הגוף ואת מפלס התסכול שאפיין את ימי הסגרים. אבל עם שבירת השרב הראשונה בואך חגי תשרי, נדמה היה שהמומנטום דועך והבירה קצת נעלמה מהרדאר. תחילת הקיץ הזה, הביאה איתה סדרת אירועים שאותתו על שינוי מגמה.

קרלסברג לומה. באומן בר ריבנאי,
פיתוח מקומי, כחול לבן, היישר מהמבשלה באשקלון/באומן בר ריבנאי

קרלסברג לומה. יומן אירועים

האירוע הראשון התרחש בערב שהיה אמור להיות אביבי והתגלה כשרבי שבו הזדמנתי לנפחייה. אל תשאלו, זה סיפור בפני עצמו. למי מכם שמעולם לא היה בנפחייה, דמיינו את עצמכם מוקפים בכבשנים בוערים, אש גלויה, וברזל לוהט - כשבחוץ 35 מעלות. עם זאת, לנפחים יש אתיקה מקצועית ובמהרה נשלפו בקבוקי בירה לצינון האורחים. את התווית על הבקבוקים זיהיתי עוד מרחוק. לא עברו כמה שבועות ובצוהרי יום שישי שמנו את פעמינו אל מעיין הבירה בחיפה, למה שניתן להגדיר כביקורת שגרתית. תפריט הבירות נפתח לשם הטקסיות בלבד, אבל מי חיכתה שם טרייה מהחבית? כן כן. כמה ימים מאורח יותר קרלסברג לומה הודיע על השקה חגיגית עם פופ-אפ בדיזנגוף סנטר. סימנים יותר ברורים מאלה לא יכולים להיות

קוסטיצה במעיין הבירה. אפיק גבאי
מעיין הבירה, חיפה. יש לומה מהחבית/אפיק גבאי

12 שקלים לשליש? מסתבר שזה אפשרי

פקקי הערב של מרכז תל-אביב לא הפחידו אותנו בדרכנו לבדוק מה נשמע בפופ-אפ, שהתמקם בקומה התחתונה של אחד מבנייני הסנטר. בכניסה למתחם, שהוצב בשטח פתוח בינות לחנויות, הוקם בר מעוצב שהגיש במהלך היום את הבירה ישר מהחבית. מכיוון שהחוק, כפי הנראה, אוסר לקחת את הבירה איתך לסיבוב במבוך האינסופי שהוא הסנטר, מוקמו ליד הבר שולחנות לרווחת השתיינים, בייגלה הוגש כיד המלך ואפילו הותקנה טלוויזיה ששידרה משחקי כדורגל.

המתחם היה גדול מספיק כדי להושיב כמות יפה של אורחים אבל גם קטן מספיק כדי לשמור על מעט אקסקלוסיביות. אבל מעבר לכל אלה, מחיר לשליש קרלסברג לומה מהחבית עמד על 12 שקלים בלבד. נכון, מדובר על קידום מכירות והמחיר היה למשך ימי הפופ-אפ בלבד. אבל צריך לתת מילה טובה למי שמעמיד בר עם בירה מצוינת מהחבית ב-12 שקלים לשליש בסנטר, תרתי-משמע, של אחת הערים היקרות בעולם.

קרלסברג לומה פופ אפ. אמיר יעקובי,
מה נשמע בפופ אפ?/אמיר יעקובי

תענוגות של קיץ ישראלי

מלבד הבר, הפופ-אפ של קרלסברג לומה כלל גם חוויית טעימה מודרכת בחדר חושך. החושך, שמנטרל את חוש הראייה, מאפשר מיקוד מוגבר בחושי הריח והטעם בעת טעימת הבירה. צריך לומר, ליצור חדר חושך ממשי באמצע הדיזנגוף סנטר ההומה והמואר באורות ניאון מכאן ועד הודעה חדשה זו משימה קשה עד בלתי אפשרית. ואכן, כמה קרני אור הצליחו בכל זאת לחדור לחדר החושך בו נערך בכל פעם שולחן עם טעימות בירה, כאשר קבוצה קטנה של אנשים מוכנסת בכל פעם להדרכה. ברמקולים עולה קולו העמוק על גבול ה-ASMR של עופר חבקין, סומלייה הבירה של קרלסברג, ששלב אחרי שלב מסביר כיצד להריח ולטעום את הבירה כמו גם במה למקד את תשומת הלב.

ההסבר לא כלל יותר מדי פירוט טכני ולא דרש ידע מוקדם, מה שהפך את חדר החושך של קרלסברג לומה לחוויה שיש בה כדי לקרב גם את הקהל הלא-מקצועי לתרבות שתייה מודעת וסקרנית יותר. בדיזנגוף סנטר קשה יותר למצוא את הדרך החוצה אחרי כמה בירות. בחוץ הכו בי שוב החום והלחות והייתי קרוב להסתובב אחורה ולצלוח שוב את המבוך בשביל עוד כוס אחת של קרלסברג לומה. אבל החושך כבר החל לרדת על תל-אביב וההרים גבוהים יותר בדרך חזרה. בפינת בוגרשוב פתאום הגיע משב של רוח מהים. יש לפעמים תענוגות בקיץ הישראלי, נדירים כמו בריזה וקצרים כמו בקבוק בירה. אז בדרך הביתה עצרנו לקנות שתי שישיות. שיהיה במקרר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully