וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיר: 620 שקלים לבקבוק. ואיך היין?

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 2.10.2022 / 20:05

זו אינה טעות. מחירו של בקבוק 'רמת הגולן, ירדן קצרין 2018' הוא שש מאות ועשרים שקלים. האם הוא באמת שווה את זה? אורית גרינבוים-לירון עם התשובה

תעשיית היין הישראלי כבר לא תינוקת. עברו מעל ארבעים שנה מאז ניטעו הכרמים הראשונים ברמת הגולן ומאז הצהירו חלוצי היין על כוונתם לייצר יין ישראלי איכותי. כתעשייה שעברה תהליכי גדילה והתפתחות, מרד נעורים, שאלות זהות ויציאה לעצמאות נראה שהגיע שלב ההתבגרות. אחד הסימנים לשלב ההתבגרות של תעשיית היין הישראלי הוא היווצרותם של סמלים העומדים במרכז הקונצנזוס.

כרם יונתן של יקב רמת הגולן. יעל גיא,
מעל ארבעים שנה מנטיעת הכרמים הראשונים ברמת הגולן/יעל גיא

נוצצים כמו יהלומים

מבקר היין האמריקאי ג'יימס סאקלינג העלה לאחרונה בעמוד האיסטגרם שלו ביקורת על "ל'ארמיטה" 2020 (L'Ermita) של היינן האגדי אלברו פאלסיוס, אחד היינות הגדולים של ספרד. הוא מתאר בשפה פיוטית את מרכיביו הנפלאים ומסכם את חווית השתייה כ mind-blowing על אף גילו הצעיר. בהמשך מוסיף סאקלינג וכותב שלצערו בשל כמות מוגבלת (פחות מ-1,500 בקבוקים מבציר 2020) ומחירו הגבוה, מעט מאוד אנשים בעולם יכולים להנות ממנו, ולסיום ממליץ על אלטרנטיבות נגישות וטובות לא פחות מאותו יין שאינו בר השגה. כמובן ש"ל'ארמיטה" קיבל מסאקלינג ציון עגול ומושלם.

יינות אייקונים כמו "ל'ארמיטה" לא תמצאו על מדפי הסופר וגם לא בחנויות היין הקרובות. הם נמכרים למפיצי יין על פי הקצאות מדודות ומדויקות, מוצעים במכירות פומביות למרבה במחיר או נסחרים בבורסת היין בלונדון. חתומים עליהם גדולי היצרנים והם אפופי הילה יוקרתית שמורכבת משבחי מבקרים וחוסר נגישות בשל מחירים מרקיעי שחקים מול כמויות מזעריות. סיפור טוב על חלקת כרם קטנה והיסטוריה רצופת אירועים מטלטלים ושמות מוכרים מוסיפים להם אבק כוכבים. ראו את בית השמפנייה פול רוג'ר והרומן המתמשך שלהם עם וינסטון צ'רצ'יל המנוח.

איכותם של היינות האייקונים מוכחת ואינה עומדת בספק ומלבד פלפולי פלפולים על שנת בציר "קלאסית" או "פנומנלית" הם תמיד מצוינים מפני שבעשייתם מושקעים מיטב המשאבים. תג המחיר שלהם נקבע בעיקר על פי תנועות שוק (היצע וביקוש) ולכן מדדים מקובלים להערכת יין כמו תמורה למחיר (VFM) אינם רלוונטיים.

בעבר הרחוק יינות בעלי שם היו חלק מסמלי מעמד חברתי קבוע ומסורתי אך כיום, בעולם צרכני-מערבי-קפיטליסטי מעידים על רצון או שאיפה של השותה להיות חלק ממועדון אקסקלוסיבי ומצומצם של אניני טעם. לא פעם פגשתי בעלי מרתפי יין מפוארים שמתהדרים באוסף יינות עם שמות מפוצצים אך רוב חובבי היין (ואני ביניהם) יזכו לטעום יינות אייקונים באירועים חד פעמיים אותם יזכרו לנצח.

עוד בוואלה!

בלי לשבור קופת חיסכון: היינות הכי טובים (ומשתלמים) לראש השנה

לכתבה המלאה
ויקטור שונפלד, יינן ראשי, יקב רמת הגולן. מקסים גולובנוב,
ויקטור שונפלד, יינן ראשי, יקב רמת הגולן/מקסים גולובנוב

איכותי, עמוק, מלא ואלכוהולי

'קצרין אדום', מסדרת 'ירדן', יין הדגל של יקב רמת הגולן, יצא לראשונה בשנת 1990 ובמרוצת הזמן הפך לאייקון ישראלי. יקב רמת הגולן הצליח להפוך את השם 'קצרין' למותג חזק ומוכר אפילו יותר מהיקב עצמו, מותג שמשדר יוקרה, איכות ומעל הכל עקביות. הרכב הזנים, מקור הענבים או שנת הבציר משחקים תפקיד משני כי צרכני יין שקונים במיטב כספם בקבוק קצרין יודעים בוודאות שיקבלו יין איכותי, עמוק, מלא ואלכוהולי. אמנם אנשי יין אוהבים להספיד את הסגנון הגדול והבומבסטי אך העובדות מדברות בעד עצמן, לקצרין רמת הגולן יש קהל מעריצים רחב שמחכה בקוצר רוח שנה אחר שנה להשקת בציר חדש.

יקב רמת הגולן, ירדן, קצרין 2018. יח"צ,
יקב רמת הגולן, ירדן, קצרין 2018/יח"צ

יקב רמת הגולן, ירדן, קצרין 2018

בלנד בורדולזי קלאסי מורכב מ- 81% קברנה סוביניון, 9% מרלו, 5% מלבק, 5% פטי ורדו, כולם מכרמים ברמת הגולן. כל זן הותסס ויושן בנפרד בחביות עץ למשך 18 חודשים. לאחר הרכבת הבלנד היין יושן כשישה חודשים נוספים באותן חביות. 57 חביות בלבד (17,000 בקבוקים בערך).

ציבעו אדום עמוק וסמיך, בהסנפה ראשונה מתקבלים ניחוחות שזיף שחור בשל, קסיס לצד מחתי אורן, פלפל שחור ואקליפטוס, ברקע וניל עדין. בטעימה היין כמעט לעיס עם טאנינים נוכחים ובשלים וסיומת ארוכה. בהרחה וטעימה שנייה מתגלה רובד נוסף של קפה, שוקולד וציפורן. היין מתפתח ומשתנה בכוס ובכל טעימה נחשפים עוד ועוד טעמים. מהנה מאוד כבר עכשיו אך ריכוז הפרי, מבנה הטאנינים וחומצה מעולה יאפשרו לו לגדול ולהשתנות בבקבוק עוד שנים רבות. ללא ספק יין גדול. המחיר: 620 ש"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully