וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרנאש א-טרואה

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 20.9.2022 / 11:48

אורית גרינבוים-לירון יוצאת מהארון כחובבת יינות גרנאש, וממליצה על שלושה בקבוקים שיהפכו את שולחן החג שלכם ליותר ורוד והרבה יותר שמח

הוא נמצא כמעט בכל בלנד ים-תיכוני ומשחק תפקיד משמעותי ביינות אדומים משאטונף דו פאפ בצרפת ועד ריוחה ופריורט בספרד. בפרובנס הוא הזן המוביל ולרוב יהיה הבסיס ליינות הרוזה הנחשקים של האזור. עד תחילת שנות ה-90 הוא היה זן הענבים האדום השני הנטוע בעולם ועד היום נמצא בעשיריה הראשונה אך עם זאת רוב צרכני היין לא יעדו על עצמם כחובבי גרנאש אולי מפני ששמו נקשר ביינות אדומים פשוטים, חסרי מורכבות ורוויי אלכוהול. אמנם גרנאש סבל לאורך ההיסטוריה מדימוי נמוך אבל נראה שהאנדרדוג של עולם היין מרים את ראשו לאט ובזהירות בזכות יינות זניים נהדרים.

מקור הגרנאש שנוי במחלוקת. תושבי האי האיטלקי סרדיניה, שם נקרא קאנונאו, בטוחים שזהו מקום הולדתו. הספרדים לעומתם עומדים על זכות הבכורה וטוענים בבטחה שהגארנאצ'ה, כך קרוי בספרד, מקורו בממלכה הצפונית אראגון אך כולם מסכימים שמשם נפוץ הזן לאזור קטלוניה ודרום צרפת.

הכפר אוזיירי בסרדיניה. ShutterStock
סרדיניה, מולדת הגרנאש. או שלא/ShutterStock

סך הכל, משפחה טובה

משפחת הגרנאש היא מורכבת ורב גונית. היא מונה גרנאש אדום, לבן, אפור ואפילו בן משפחה בעל עלים שעירים (Garnacha Peluda). כולם אוהבים שמש וחום, לא זקוקים להרבה מים ולכן מתאימים לגידול באזורי יין חמים ויבשים. מצד שני הם זקוקים להמון תשומת לב בכרם ולא קל להפיק מהם פרי איכותי שמתאים ליינות זניים.

למשפחת הגרנאש יש נטייה לייצר יבולים גבוהים בעלי אחוזי סוכר גבוהים, מדוללי צבע וטעם. לכן כאשר מעוניינים לייצר יינות איכות נדרשים לשם כך ענבים מרוכזים מגפנים בוגרות המפיקות באופן טבעי מעט אשכולות בעלי ריכוז גבוה יותר של צבע, ריחות וטעמים. ואם לא די בכך הגרנאש הוא גם זן קפריזי. בשיא עונת ההבשלה יש לו נטייה להעלות סוכר באופן פתאומי ועל כן דורש מעקב צמוד בכרם כדי לא להגיע לענבים עם רמות סוכר גבוהות מידי שיניבו יינות חסרי חומצה ואחוזי אלכוהול גבוהים. זן מפונק.

דווקא בשל מגרעותיו, הגרנאש האדום מתאים כל כך לייצור יינות רוזה. הוא אחד הזנים היחידים שניתן לבצור מוקדם, כשהחומצה בענב עדיין גבוהה ובמקביל רמות הסוכר הטבעי בו, מאפשרות לייצר יין עם אחוזי אלכוהול טובים (סביב 13%). לא בכדי הוא מככב באזורי הרוזה המפורסמים בעולם ובכל אחד מהם מקבל ביטוי שונה - בפרובנס יינות רוזה מבוססי גרנאש הם בדרך כלל בהירים וקלי גוף, בכפר טאבל שבדרום ענק הרון מפיקים יינות רוזה גדולים, מלאים וכהים ובנאוורה שבספרד יינות עמוקים ומעט מתוקים.

עוד בוואלה!

מתאים לנו: התווית העממית

לכתבה המלאה

אוהבת גרנאש

כצרכנית יין לקח לי זמן לצאת מהארון ולהצהיר בפני עצמי ובפני כל מי שרק רוצה לשמוע: אני אוהבת גרנאש. הקליק הראשון היה עם גרנאש מגפנים בוגרות של היקב האוסטרלי יאנגארה (Yangarra) מאזור מקלארן ואל והמשיך עם גרנאשים זניים מפריורט ודרום מזרח ריוחה. נהייתי רודפת גרנאש וכאחת שכזו אני שמה לב שמדי שנה מופיעים עוד ועוד מהם על מדפי היין וזה מאוד משמח. לא כולם מוצלחים, הרבה מהם רוויי אלכוהול עם טעמי פרי בשל מדי. אבל גרנאש זני איכותי, בין אם הוא אדום, לבן או רוזה מעניק חווית שתייה הדוניסטית שיכולה להשכיח את כל היינות הפחות מוצלחים שהגיעו לפניו.

הגרנאש של יקב בנימינה

אחד היתרונות הבולטים עבור ייננים.ות שעובדים ביקב גדול הוא גישה למנעד הרחב של כלי עבודה. ענבי יין מזנים שונים ואזורי גידול מגוונים, מכלים מכל הסוגים והגדלים, חדרי קירור ועוד. עבור יונתן שוטס, היינן הראשי והיצירתי של בנימינה היקב הוא מגרש משחקים. יחד עם הייננית חגית אלמלח הם בוחרים את חומרי הגלם, מערבבים, בודקים ומתנסים בטכניקות שונות והתוצאות לא מאחרות לבוא.

יונתן מספר שמקור הגרנאש בשני כרמים - אחד ממבוא חמה בדרום רמת הגולן והשני מחלקה אחת ברמת סירין בדרום מזרח הגליל העליון. הכרמים נטעו ב 2010 (עדיין צעירים במונחי גרנאש) בנטיעה צפופה והפרי בשרני, ארומטי וקליל - מושלם לרוזה. השנה, כמו בכל רחבי הארץ, הבציר היה אינטנסיבי ומוצלח עם כמות גדולה של ענבים איכותיים. טעמתי שלושה יינות רוזה מבוססי גרנאש, כל אחד מהם שונה בסגנונו וכולם טעימים להפליא.

חגית אלמליח, יקב בנימינה. יח"צ,
חגית אלמלח, ייננית, יקב בנימינה/יח"צ

יקב בנימינה, המושבה, גרנאש רוזה 2021

נעשה מענבי גרנאש, מכרמים במבוא חמה ורמת סירין. לאחר השרייה קצרה על הקליפות ותסיסה אלכוהולית מלאה הוסף מעט תירוש שמעניק ליין מתיקות עדינה (8 גרם סוכר שיורי לליטר). התוצאה היא
יין בעל צבע ורוד בוהק, עם ארומות חזקות של ורדים אדומים, פטל ואוכמניות. בפה מורגשת מעט מתקתקות עדינה, מאוזנת על ידי מרירות קלה שמוסיפה עניין. אותה פירחוניות ופירות אדומים מתבטאת גם בטעימה והיין קליל ונחמד במחיר קליל ונחמד. המחיר: 35 שקלים.

יקב בנימינה גרנאש המושבה. יח"צ,
קליל ונחמד/יח"צ

יקב בנימינה, יוגב, גרנאש סירה 2021

תשעים אחוז גרנאש ועשרה אחוז סירה מכרם במבוא חמה. לאחר השרייה קצרה על הקליפות הגרנאש נסחט והותסס, מעט סירה נלקח ממיכלי תסיסה של יין אדום והותסס בנפרד. בסיום התסיסה האלכוהולית הורכב הבלנד ובוקבק.צבעו סלמון עמוק עם ריחות אפרסק, פריחת הדרים, אבן גיר ופלפל לבן. יין יבש עם חומצה טובה לצד פרי אדום, קליפת תפוז ופרחים לבנים, על החך מעט טאנינים שמוסיפים עניין ומשקל. יין טעים, קצת יותר מורכב ומלא ולדעתי תמורה מעולה למחיר. המחיר: 45 ₪

יקב בנימינה גרנאש היוגב. יח"צ,
תמורה מעולה למחיר/יח"צ

יקב בנימינה, פרפום דה בנימינה 2020

המבנים העתיקים של יקב בנימינה היו בתחילת המאה ה-20 מפעל לייצור תמציות בושם והיין "פרפום דה בנימינה" יצא כמחווה למפעל שהוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של היקב והמושבה. שמונים וחמישה אחוז ענבי גרנאש ושניים עשר אחוז ברברה מחלקת הכרם ברמת סירין נבצרו והותססו בנפרד, וכעשרה אחוזים מהיין התיישנו במשך כמה חודשים בחביות עץ ישנות.

פרפום דה בנימינה, יקב בנימינה. יקב בנימינה,
אפיל של בושם/יקב בנימינה

יין עם אפיל של בושם - החל מהאריזה, הבקבוק האלגנטי ועד היין עצמו. צבעו ורוד עם מעט כתום מרוכז ובאף ניחוחות פריחת יסמין ונר הלילה, פטל רענן ורמיזות וניל. בטעימה היין יבש עם חומצה מאוזנת, אבן רטובה, תפוז ואותו וניל ברקע. רוזה מלא ועשיר שמדבר בשפה אחידה עם האריזה והבקבוק. מתנה מושלמת. המחיר: 95 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully