וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורדו - הרי יהודה 4:4

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 5.12.2022 / 18:12

אחד היצרנים המובילים בבורדו, התארח באחד היקבים המובילים בישראל. מירה איתן הייתה שם, טעמה וחזרה עם תקציר

"הם מהווים עבורנו השראה, תקווה וכוח, והבנה על כמה החשיבה לטווח ארוך חשובה" אומר גלעד מיקב פלם על יקבי בורדו בכלל ועל יקב 'לינץ' באז' בפרט. "להם יש כמה מאות שנים של עשייה ואנחנו פה דור ראשון של ייננים ששמו לעצמם מטרה לחקור את האדמה באזור, להבין מה קורה, ולהביא לבקבוק את הסגנון האישי של כל יינן. אנחנו מבינים שזה מסע, שדברים לוקחים זמן ואין קיצורי דרך".

בטעימה שנערכה ביקב פלם, טעמנו ארבעה יינות של יקב Lynch Bages מבורדו, וארבעה יינות 'נובל' של פלם. היה מרתק.

שאטו לינץ' באז'. יח"צ,
כמה מאות שנים של עשייה. שאטו לינץ' באז', בורדו/יח"צ

בין היינות הגדולים של פויאק

את הטעימה ליוותה קתרין, בת למשפחת קאז, דור חמישי של המשפחה בפויאק. המוניטין של האחוזה כיצרנית יין איכותית המריאו בשנת 1945, לאחר סדרה של בצירים יוצאי דופן. יינות היקב ממוקמים בין היינות הגדולים של אזור פויאק, כשהם משלבים צבע עמוק, מבנה נהדר עם עמוד שדרה טאניני, עדינות ואלגנטיות, ניחוחות נדיבים בצעירותם ומורכבויות עמוקות יותר בהתבגרם, ואיכות עקבית להפליא.

ההיסטוריה של לינץ' באז', הממוקמת באדמות Batges בכניסה לפויאק, מסמלת את אזור מדוק. למרות שיש תיעוד על טריטוריית באז' עוד במאה ה-16, ההיסטוריה של ייצור היין באזור החלה באמת במאה ה-18.

משנת 1749 עד 1824 הכרם היה בבעלות תומס לינץ', בנו של אירי מגאלווי שעבד כסוחר בבורדו. תומס לינץ' ניהל את האדמה בחוכמה ויצר יינות באיכות גבוהה תחת השם ''Cru de Lynch''. במאה ה-19 מגדלי יין בבורדו החלו לאמץ טכניקות גידול חדשות ושיטות ייצור היין שלהם התקדמו בצעדי ענק. לינץ' הבין את חשיבות הטרואר, בחר את זני הענבים הטובים ביותר, ניקז את הקרקעות והמציא כלים חדשים לטיפוח הגפנים.

שאטו לינץ' באז'. יח"צ,
מרתף חביות ביקב לינץ' באז', בורדו/יח"צ

נשאר במשפחה

לאורך השנים הנחלה עברה ידיים שונות עד לשנות ה-30 של המאה הקודמת. Jean-Charles Cazes, סבא רבא של קתרין, שגדל בפויאק, נישא לבת האופה, הפך לאופה ונכנס לענייני היין ואתו בנו. בשנת 1939 המשפחה קנתה את הכרם ומאוחר יותר נכס נוסף, אורמס דה פז בסן אסטה. במהלך השנים הוא, בנו ונכדו הפכו את לינץ באז' ליקב המצליח שהוא כיום.

בשנת 1973 החלו בני המשפחה לנסוע בעולם עם היינות שלהם וההצלחה לא אחרה לבוא. הם גם היו מהיקבים הראשונים שפתחו את שעריהם למבקרים, ובנו גם מסעדה ובית מלון במקום. ארבעת בני הדור הנוכחי עובדים כולם בייצוג היקב, כל אחד באזור אחר בעולם.

שאטו לינץ' באז'. יח"צ,
מבט מבפנים. יקב לינץ' באז', בורדו/יח"צ

יקב מודרני, ארגונומי ופונקציונאלי

'לינץ' באז' אמנם מדורג בדרגה החמישית ברשימה המפורסמת שדרגה את יינות בורדו משנת 1855, אך רבים טוענים שהיום מגיע לו להיות מדורג לפחות בדרגה השנייה. היקב נבנה מחדש, מודרני, ארגונומי ופונקציונלי, עם כל החידושים הטכנולוגיים האפשריים ומציע נוחות עבודה אופטימלית ורב תכליתית. בבעלות המשפחה יקבים נוספים באוסטרליה, פורטוגל, שאטונף דו פאף, לנגדוק ועוד.

כרמי לינץ' באז' נטועים על פני 100 דונם באזור פויאק, שנהנה מאקלים מתון, ומתאפיין בגיאולוגיה הומוגנית, התורמת לכך שהקרקעות חמימות והניקוז שלהן טבעי. בנוסף, הן קרובות לנהר המבטיח אספקת מים מיטבית לגפנים. ברוב הכרמים מגדלים זנים אדומים, בראשם קברנה סוביניון, וגם מרלו, קברנה פרנק ופטי ורדו. הגיל הממוצע של הגפנים הוא 30 שנים, כאשר חלקם בני עד 60.

שאטו לינץ' באז'. יח"צ,
עוד מבט מבפנים. יקב לינץ' באז', בורדו/יח"צ

Chateau Ormes de Pez 2015

יקב בת של לינץ' באז'. היין מורכב מענבי קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ופטי ורדו. ניחוחות הרמוניים מקסימים של פטל שחור, עשן ואדמה, טעמים מרוכזים ועשירים, טאנינים מלאים וקטיפתיים ורעננות נעימה. הסיומת ארוכה, עגולה ומתמשכת. תענוג.

שאטו אורמס דה פז, בורדו. יח"צ,
שאטו אורמס דה פז, בורדו/יח"צ

Chateau Lynch Bages Echo 2016

היין השני של היקב. מיוצר ברובו מענבי קברנה סוביניון, בתוספת ומרלו. השם Echo מתייחס לנימפה מהמיתולוגיה היוונית שנשללה ממנה יכולת הדיבור כעונש על שהסיחה את דעתה של האלה הרה, כשזאוס רצה להתמזג עם בני תמותה יפים.

וכך, למרות שהיין הוא השני ביקב הוא חולק כהד את האלגנטיות והאופי של היין הראשון. ניחוחות ארוכים ומורכבים, פירות יער כהים, עצים מחטניים ועשבי תיבול יבשים, גוף מלא עם טאנינים לעיסים ונוכחות יפה בפה, מלא אופי, מורכב ורענן, עם חמיצות נהדרת ואיזון יפה. סיומת ארוכה ומרשימה ביותר.

שאטו לינץ' באז', ECHO. יח"צ,
מורכב ורענן/יח"צ

Chateau Lynch Bages 2016 Grand Cru Classe - Pauillac

יש ביין את כל העוצמה והאלגנטיות של פויאק. אופיו הייחודי הוא זה שהקנה לו מקום בין הגדולים של האזור. הוא מורכב ברובו מענבי קברנה סוביניון, עם מרלו, קברנה פרנק ופטי ורדו. שילוב של מבנה, עדינות ואלגנטיות, ניחוחות נדיבים, עשירים, מורכבים ואקזוטיים, קסיס, דובדבנים, תותים, שוקולד, אדמה, ליקריץ ומנטה, גוף די מלא, עשיר ומרוכז, טאנינים בשלים, פלפליות עדינה וסיומת ארוכה, עסיסית וטעימה מאוד שנמשכת זמן רב.

שאטו לינץ' באז'. יח"צ,
כל העוצמה והאלגנטיות של פויאק/יח"צ

Chateau Lynch Bages 2010 Grand Cru Classe - Pauillac

מפתיע כמה היין צעיר, מדויק ובהיר. יין אלגנטי מאוד ומלא אופי, ניחוחות של פירות יער אדומים ושחורים, מינרליות, מנטה, ליקריץ, אדמה וסיגרים איכותיים. גוף מלא ועמוק ומאוד מעודן, טאנינים מוצקים אך עדינים וסיומת ארוכה ומתמשכת, טעימה ועסיסית. יין מלכותי, פויאק במיטבו, מרשים ביותר והרבה שנים עוד לפניו.

בינתיים, בצומת אשתאול

הטעימה נערכה ביקב פלם, מהרי יהודה, שמייצר 180 אלף בקבוקים בשנה. היקב עובר עם השנים תהליך של חיפוש אחר זהות והתכנסות אזורית, עם פרויקטים של כרמים מקומיים, כמו כרם אבן ספיר וכרם בגבעת ישעיהו. ביינות ניכר תהליך למידה והתבוננות ארוך, והיינות הופכים להיות יותר אלגנטיים ורגועים עם הזמן, בהתאם לסגנון האישי של היינן, המחפש כל הזמן להבין מה קורה מעל ומתחת לאדמה ולא מוכן לפשרות לא בגידול, לא בבציר ולא בייצור היין.

"כחלק מהתהליך בחרנו לא לגדול מבחינת כמויות, כי חשוב לגולן (היינן) להימצא פיזית בכל החלקות שלנו והוא זה שמחליט מתי בדיוק לבצור. להיות כל הזמן עם הידיים על הבציר" מסביר גלעד פלם. "מפה באה ההחלטה שלנו להישאר עם 180 אלף בקבוקים ולא לגדול מדי, כדי לשמור על העצמאות של זמן הבציר. אנחנו בשלב חיפוש הזהות שלנו, אתה נהנה מהתהליך, לא רוצה להיות צרפתי בורדולזי או מהלואר. התהליך שלנו הוא באזור שלנו ואתה משלים עם זה ומתנהג בהתאם".

טעימת היינות, מהוותיק לצעיר שביניהם, נתנה פרספקטיבה של ארבעה בצירים, שיקפה את מה שקרה עם היקב ועם גולן, היינן, בעשור האחרון, והראתה בצירים שונים שמתנהגים קצת אחרת אחד מרעהו. אבולוציה של יינות בתעשייה צעירה, התפתחות של יקב, שממנה אפשר ללמוד גם על האבולוציה שעובר ענף היין הישראלי כולו.

יקב פלם, כרמים בהרי יהודה. באדיבות היקב,
כרמים בהרי יהודה. יקב פלם/באדיבות היקב

פלם, נובל 2013

שנה מאוד טובה מבחינת תנאי חורף יצרה יין שיודע להתיישן היטב. בלנד מכרם דישון הגלילי ברובו, מורכב מקברנה סוביניון, וגם מרלו, סירה ופטי ורדו. ניחוחות עשירים ומבושמים, פרי אדום, תיבול נעים, שוקולד וקלייה עדינה. גוף בינוני מלא, מתובל ורענן עם טאנינים חלקים וחמיצות נעימה. סיומת ארוכה, מורכבת ומשיית.

פלם, נובל 2016

"ביין הזה הבנו שהסירה נותן הרבה ליין והאחוז שלו עלה". אומרים ביקב. היין מבוסס על קברנה סוביניון, עם סירה ופטי ורדו. יין שלם והרמוני, ניחוחות עשירים ומבושמים, פרי אדום רענן, תיבול אלגנטי ושוקולד. בפה טאנינים קטיפתיים וחמיצות נעימה, והסיומת ארוכה, מלטפת ומלאה ברבדים שונים. יופי של יין.

יקב פלם, פלם נובל. יח"צ,
יקב פלם, פלם נובל/יח"צ

פלם, נובל 2018

קיץ מתון ומשקעים נמוכים הביאו בציר טוב ויין באיכות גבוהה. יין צעיר שמפגין יכולת התיישנות מרשימה. ניחוחות אלגנטיים, פרי עשיר ובישום נעים, תיבול עדין ורענן, מורכבות ורב ממדיות, בפה פרי רענן, תיבול אלגנטי, טאנינים משיים וחמיצות טובה. הסיומת ארוכה, מרשימה ומורכבת. יין נהדר.

פלם נובל 2019

היין הזה, שעדיין לא יצא לשוק, הוא בסגנון האלגנטי והרגוע ביותר שבין ארבעת היינות. "התהליך של היינות מקביל לתהליך התבגרות של בני אדם. כשאתה צעיר אתה רוצה לצעוק ולהתבלט וכשאתה מתבגר אתה רוצה לעשות דברים יותר רגועים" מסביר גלעד.

בציר יחסית קריר וגשום העביר את היין תהליך מקסים של רוגע ומתינות. יין אלגנטי ועשיר, לא מוחצן, קריר ומרשים ביותר, מורכב ורב ממדי. שווה לחכות כמה שנים ולראות את ההתפתחות שלו עם הזמן שעובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully