וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחול, לבן ומבעבע: היינות הישראלים שיעיפו לכם את הפקק

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 14.12.2022 / 14:54

שמפניה זה יופי. אבל אם מתחשק לכם לחגוג את תחילת השנה החדשה עם יינות מבעבעים מקומיים, למירה איתן יש כמה המלצות בשבילכם

2022 היא השנה בה למדנו לחיות עם הקורונה ולהמשיך בחיים. תחום האירוח והמסעדנות התחיל להתאושש, וכולם מתכוננים לחגיגות סוף השנה הנוצצות. עם זאת בתקופת הסגרים אנשים למדו לחגוג עם יין גם בבית, וחנויות היין והיקבים נהנים גם הם.

הלילה האחרון של השנה האזרחית תהיה סיבה טובה לשתות יינות מבעבעים. לקראת תחילתה של שנה אזרחית חדשה בואו נפרגן ליינות המבעבעים בשיטה המסורתית (שיטת שמפאן) שנעשו ביקבים המקומיים שלנו. לחיי שנים טובות יותר!

מסיבת שמפניה. שאטרסטוק, עיבוד תמונה
מי צריך סיבה כדי לשתות מבעבעים?/עיבוד תמונה, שאטרסטוק

לחיי השיטה המסורתית

כמעט לכל ארץ יין אירופאית יש יין מבעבע משלה. לצרפתים יש שמפניה, לאיטלקים פרוסקו ולמברוסקו, לספרדים קאווה, אבל הרבה מסכימים כי שמפניה המיוצרת בשיטה המסורתית Méthode Champenoise עדיין נחשבת לטובה ביותר.

מהי השיטה בקיצור? בציר ידני, סחיטה עדינה של אשכולות שלמים, תסיסה ראשונה במכלים גדולים, תסיסה שניה בבקבוק שיוצרת את הבועות, והתבגרות 'על השמרים'. בשיטה זו נוצרים היינות עם הניחוחות העמוקים והמורכבים ביותר.

בעולם המונחים של היינות המבעבעים רמת היובש או המתיקות, ברוט, נחלקת לשש דרגות, ממתוק דרך חצי יבש ועד ליבש ביותר, אקסטרה ברוט. רוב היינות מדורגים כברוט, יבש.

שני זני הענבים שעומדים במרכז ייצור היינות המבעבעים בשיטה המסורתית הם שרדונה, הלבן ופינו נואר, האדום. 'בלאן דה בלאן' הוא יין לבן שהופק מענבים לבנים, ו'בלאן דה נואר', יין לבן מענבים אדומים. שנת בציר תופיע על התווית רק במקרה שהיין נוצר מענבים שנבצרו בשנת בציר ספציפית (מה שמעיד על איכות היין).

ליינות המבעבעים מתאפיינים ברובם בחומציות גבוהה ורעננות, מה שמתאים אותם למזג האוויר שלנו וגם לאוכל מגוון ביותר, ממנות דגים נאים ועד לאוכל המתובל, המטוגן, השומני שאנחנו כל כך אוהבים. אז למה בעצם לא לשתות אותם לאורך כל השנה?

בציר פינו נואר בכרם הלוע של יקב רמת הגולן. יהודה מוריסון,
בציר פינו נואר בכרמי יקב רמת הגולן/יהודה מוריסון

יקב רמת הגולן

הראשון לעשות יין טוב ואיכותי בשיטה המסורתית היה יקב רמת הגולן, שמקפיד להתמיד בעשייה הזו למעלה משני עשורים. צפון רמת הגולן הוא אזור הגידול הקר ביותר בישראל, גם בזכות הגובה. השילוב של טמפרטורות נמוכות לאורך השנה, אדמת בזלת טובה וידע בייצור יינות בשיטה המסורתית הביאו לתוצאות מצוינות עם ענבי שרדונה ופינו נואר באזור. אליהם הצטרף זמן התבגרות של חמש שנים על השמרים, מה שיצר שני יינות נהדרים כמו 'ירדן בלאן דה בלאן' ו-'ירדן רוזה', אליהם הצטרף גם 'גמלא ברוט' במחיר נגיש ונוח.

רמת הגולן, ירדן, בלאן דה בלאן 2016

אחד מהיינות המבעבעים הטובים שיוצרו בארץ. יין שמתיישן נפלא, לפחות עשור או שניים משנת הבציר, ועשוי כולו מענבי שרדונה הגדלים באזור הקר שבצפון רמת הגולן. ניחוחות של לימון וליים, תפוחים, אגסים, פרחים ושמריות של בצק פריך מגרה. הבועות קטנות ועדינות, החמיצות נהדרת והסיומת ארוכה ומתמשכת. המחיר: 120 שקלים.

רמת הגולן, ירדן, בלאן דה בלאן 2010. חגית גורן,
מהטובים שיוצרו בארץ/חגית גורן

רמת הגולן, ירדן, ברוט רוזה 2016

גאווה ישראלית אלגנטית. עשוי בשיטה המסורתית עם התבגרות של חמש שנים על השמרים. מורכב מענבי שרדונה וכשליש ענבי פינו נואר מצפון רמת הגולן. ניחוחות עדינים של תותים חמצמצים ופרחוניות עדינה, מינרליות ולחם קלוי. חמיצות נהדרת ורעננה וסיומת מהנה. המחיר: 120 שקלים.

רמת הגולן, גמלא, ברוט NV

מורכב מענבי פינו נואר ושרדונה, גם הוא עשוי בשיטה המסורתית, כשכל בקבוק עבר התבגרות של שנה לפחות על משקעי השמרים. ניחוחות של לימונים, תפוחים ותותים, חמיצות מרעננת גם בסיומת. כיף של יין. המחיר: 70 שקלים.

יקב רמת הגולן, גמלא ברוט. יח"צ,
כיף של יין/יח"צ

יקב פלטר

יקב פלטר שוכן ברמת הגולן וחלק ניכר מכרמיו בצפון רמת הגולן. כבר למעלה מעשור שמייצרים ביקב שני יינות מבעבעים בשיטה המסורתית בבקבוק יפהפה. היינות עוברים את כל התהליך הארוך, המורכב והמדויק וניכר בכל בקבוק שהוא זוכה ליחס אישי ומסור.

פלטר BLANC de BLANC

מאה אחוז ענבי שרדונה מכרמים נבחרים בגליל ובמורדות הדרום מערביים של החרמון. גם פה תסיסה שנייה בבקבוק והתבגרות של כשש שנים על משקעי השמרים. ניחוחות רעננים, ליים ואשכוליות, מינרליות, חמיצות רעננה וסיומת מהנה. המחיר: 160 שקלים.

יקב פלטר בלאן דה בלאן. צילום מסך, מערכת וואלה!
שש שנים על השמרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

פלטר NOIR avec BLANC

מיוצר מענבי פינו נואר בתוספת ענבי שרדונה שנבצרו מכרמים בצפון רמת הגולן. תסיסה שנייה בבקבוק, כנדרש, והתבגרות כשש שנים על משקעי השמרים. יין מורכב ואיכותי, פרי אדום ופירות יבשים, מלווים בחמיצות תומכת ומאוזנת וסיומת רעננה. המחיר: 160 שקלים.

יקב רזיאל

ביקב רזיאל, מגרש המשחקים של אלי בן זקן, בעליו של יקב קסטל, נעשים שלושה יינות בשיטה המסורתית לפי הספר, נון וינטג' (מיוצר ממספר יינות מבצירים שונים), רוזה ברוט, והשלישי וינטג' (יין משנת בציר אחת). כולם מיוצרים מזני שמפאן, תוך הקפדה ושמירה על השיטה המסורתית ובהיקפים מצומצמים.

רזיאל מבעבע NV

הראשון מהיינות יצא לאחר למעלה משנתיים בבקבוק. יין יבש לחלוטין, ברוט נטור (ללא תוספת סוכר), מענבי שרדונה ופינו נואר מבצירים שונים, הראשון משנת 2016, בחלקות כרם של המשפחה באזור הרי יהודה. יין קלאסי ואלגנטי, עם ניחוחות של פירות הדר, פומלה, אשכולית, לימון ומאפה שמרים טרי. חמיצות טובה מאוד ומרעננת בפה ובעבוע עדין, מלטף ונעים של בועות קטנטנות. הסיומת אלגנטית, ארוכה ונעימה מאוד. המחיר: 279 שקלים.

יקב רזיאל רוזה. יח"צ,
שלא ייגמר לעולם/יח"צ

רזיאל רוזה ברוט NV

הרוזה מיוצר מענבי פינו נואר ושרדונה מבצירים שונים, החל משנת 2016. יין יבש (ברוט נטור), עם ניחוחות של פירות אדומים וקליפות הדרים, גוף בינוני, חומציות גבוהה ומרעננת מאוד, בעבוע עדין ומלטף וסיומת ארוכה ונעימה שלא רוצים שתיגמר לעולם. המחיר: 279 שקלים.

יקב ספרה

היינן דורון רב הון, הקים יקב המתמחה בייצור יינות לבנים מינימליסטים, מדויקים ואיכותיים. השנה, לאחר שנים של חלום על ייצור יין מבעבע, יצא ביקב לראשונה גם יין מבעבע בשיטה המסורתית, 'בלאן דה בלאן', מענבי שרדונה, בהיקף מצומצם, שנמכר רק ביקב.

סימה ודורון רב-הון. יקב ספרה. אילן נחום,
סימה ודורון רב-הון. יקב ספרה/אילן נחום

ספרה LIA Blanc de Blanc 2018

היין נקרא על שם בתם הבכורה של סימה ודורון רב הון. יין יבש קלאסי ואלגנטי, שופע ניחוחות וטעמים של תפוחים חמצמצים, לימון ומינרלים. חמיצות מאוזנת מאוד המקנה רעננות המתגלגלת על הלשון בנעימות וסיומת עדינה ונעימה מאוד. תענוג של יין. המחיר: 250 שקלים.

יעקב אוריה

במותג הפרטי שלו, בו הוא מתנסה בכשלושים יינות שונים מייצר היינן יעקב אוריה ניסיון ראשון של יינות מבעבעים. 'ניצוץ באפלה' הוא זירו דוסאז' שנוצר מענבים כהים, ו'ניצוץ בדממה' בשתי גרסאות, אקסטרה ברוט וזירו דוסאז'. המלאי מוגבל.

יעקב אוריה, ניצוץ באפלה 2017

יין מבעבע שהיין 'אור מאופל' משמש לו כבסיס. ענבי גרנאש, סינסו, מורבדר וטמפרניו. לאחר תסיסה בבקבוק ושכיבה על השמרים כארבע שנים נוצר היין המבעבע בסגנון בלאן דה נואר (יין לבן מענבים כהים).

יעקב אוריה, ניצוץ באפלה. אורי גרון,
כארבע שנים על השמרים/אורי גרון

ניחוחות פריכים של תפוחים ירוקים והדרים, מינרליות, חמיצות תומכת ובעבוע נעים על החך, וסיומת ארוכה ומסקרנת. המחיר: 240 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully