וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על המר והמתוק: טעימת יינות טומאסי

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 14:02

היקב, שמציין 120 שנים להיווסדו, הציג לאחרונה בישראל, כמה יינות מאזור ולפוליצ'ילה, שבצפון איטליה. ביניהם גם את הגדולים מכולם: יינות אמרונה

יקב טומאסי, ולפוליצ'לה, איטליה. יח"צ,
כרמים באזור ולפוליצ'לה, איטליה/יח"צ

ולפוליצ'לה שבצפון איטליה, הוא אזור חקלאי המשופע בכרמי גפנים וזיתים, שבו מייצרים יין כבר מאות שנים. האזור, הממוקם צפונית לעיר ורונה בחבל ונטו, מוזכר עוד בימי הרומאים, ומשמעות שמו שנגזר מלטינית היא: עמק מרובה מרתפים.

בולפוליצ'ילה מייצרים יינות בשיטות עתיקות ומודרניות, אך היין היוקרתי והידוע ביותר של האזור הוא ללא ספק 'אמרונה דה לה ולפוליצ'לה'. יקב טומאסי הוותיק, שמציין 120 שנים להיווסדו, הציג לאחרונה בישראל, כמה יינות מהאזור, ביניהם גם את הגדולים מכולם: יינות אמרונה.

יקב טומאסי, ולפוליצ'לה, איטליה. יח"צ,
יקב טומאסי. 120 שנה של יין/יח"צ

המר הגדול

משמעות השם אמרונה באיטלקית הוא: 'המר הגדול', למרות שכאשר טועמים אותו מרגישים מתיקות לא מבוטלת. תהליך הייצור הייחודי שלו שנקרא אפיסמנטו, מתחיל בסוף ספטמבר ותחילת אוקטובר, בבציר של ארבעת זני הענבים האזוריים: קורבינה, רונדינלה, מולינרה וקורבינונה. לאחר הבציר מעבירים את הענבים לאולמות פתוחים בחלקם, משופעים במדפי עץ, שעליהם מניחים את האשכולות, כשהם חשופים לרוחות הסתיו ותחילת החורף, עד פברואר. בתהליך זה הענבים מאבדים אמנם קרוב למחצית ממשקלם, רמת הסוכר שבהם עולה משמעותית ורמת החמיצות יורדת במידת מה.

לאחר שהענבים המצומקים נמעכים ותוססים, היין מתבגר שנתיים או שלוש לפחות בחביות עץ אלון וממשיך להתיישן בבקבוק. כתוצאה מכך מתקבלים יינות מורכבים ומעניינים, עוצמתיים, לעתים בשרניים ושריריים, בעלי אחוז אלכוהול גבוה, ויחד עם זאת אלגנטיים, פירותיים ומתקתקים במקצת. כולם בעלי יכולת התיישנות ארוכה במיוחד. עקב הכמות הגדולה של הענבים הנדרשת לייצור בקבוק יין אחד, מחירם של יינות אמרונה יהיה לרוב גבוה יחסית ליינות איכות אחרים.

עוד בוואלה!

אוהבים יין ישראלי? אתם חייבים לתפוס את הפסטיבל הזה

לכתבה המלאה
יקב טומאסי, ולפוליצ'לה, איטליה. יח"צ,
חביות ביקב טומאסי, ולפוליצ'לה/יח"צ

לא רק אמרונה

טומאסי הוא יקב משפחתי שנוסד בשנת 1902 על ידי ג'אקומו טומאסי בלב אזור היין ההיסטורי של ואלפוליצ'לה קלאסיקו. עם השנים הפך היקב לאחד היצרנים הבולטים והאיכותיים באזור. כיום, בבעלותו של היקב, למעלה מ- 1,350 דונם כרמים איכותיים הנטועים בכרמים הטובים ביותר ברחבי ואלפוליצ'לה. היקב מייצר יינות האופייניים לאזור ובראשם אמרונה וריפאסו. בנוסף לזה, גם יינות פרוסקו וגראפה.

יקב טומאסי, ולפוליצ'לה, איטליה. יח"צ,
יקב טומאסי, ולפוליצ'לה/יח"צ

Tommasi Prosecco

יין מבעבע מענבי גלרה, שנעשה בשיטת שארמה, בה מתבצעת תסיסה שנייה במכלים סגורים לקבלת בעבוע טבעי עדין. ואכן, הבעבוע עדין ונעים והטעמים רעננים, פירותיים ואלגנטיים. המחיר: 65 שקלים.

Tommasi Pinot Grigio Le Rosse

ממאה אחוז ענבי פינו גריג'יו, נוצר יין ארומטי, רענן ופרחוני, עם ניחוחות של פרי לבן, דבש, עשב קצור ולמון גראס, טעמים מלאי חיים וסיומת נעימה. יופי של פינו גריג'יו. המחיר: 70 שקלים.

יקב טומאסי, פינו גריג'יו. יח"צ,
ארומטי, רענן ופרחוני/יח"צ

Tommasi Valpolicella Classico Superiore Rafael

היין נקרא רפאל על שם הכרם הראשון של מייסד היקב. יש לו גוף קל עד בינוני, ניחוחות עשירים של דובדבנים, תבלינים, חמצמצות נהדרת ורעננה ואחוז אלכוהול נמוך יחסית. יין אדום עשיר, שניתן יהיה ליהנות ממנו אפילו בקיץ הישראלי. המחיר: 85 שקלים.

Tommasi Ripasso Classico Superiore

תהליך הייצור של יינות ריפאסו כולל מפגש בין יינות בסיס מענבי האזור, עם קליפות ענבים ותוצרי לוואי של עשיית יינות אמרונה, תסיסה נוספת ויישון בחביות. התוצאה היא יין עגלגל ונעים, עם ניחוחות נקיים של פירות יבשים, צימוקים ותבלינים וטעמי פרי בשל ושוקולד, משולבים בחמיצות נהדרת. המחיר: 110 שקלים.

יקב טומאסי, ריפאסו. יח"צ,
עגלגל ונעים/יח"צ

Tommasi Amarone Della Valpolicella Classico 2018

אל הענבים מזני האמרונה הקלאסיים התווספו ביין הזה גם ענבי איזולטה. זהו אמרונה קלאסי עם ניחוחות עשירים ומפתים של צימוקים, פרי אדום בשל, שוקולד, פלפל ורחת לוקום. יין עוצמתי, עשיר ומורכב, בעל סיומת ארוכה ומתמשכת. כל מה שאפשר לצפות לו מאמרונה. המחיר: 250 שקלים.

יקב טומאסי, אמרונה קלאסיקו. יח"צ,
קלאסיקה איטלקית/יח"צ

Tommasi Grappa di Amarone

הגראפה המיושנת של טומאסי, שמיוצרת מגפת הענבים ששימשו לייצור האמרונה, מציגה ניחוחות עשירים של תבלינים, וניל, עץ אלון וסיומת אלגנטית. הגראפה תסיים היטב את הארוחה ונפלאה כתוספת בכוס האספרסו, מה שנקרא קפה Corretto, או בעברית: קפה מתוקן. המחיר: 235 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully