וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוהבים יין ישראלי? אתם חייבים לתפוס את הפסטיבל הזה

מירה איתן

16.3.2023 / 10:00

פסטיבל 'הגל החדש' של היין הישראלי, יתקיים השנה זו הפעם הרביעית במסעדת ברוט, ולראשונה בתולדותיו גם בלוקיישנים נוספים. מירה איתן עם הפרטים

ברוט. עידו שחם
גלים גלים. יין ישראלי בברוט/עידו שחם

פסטיבל הגל החדש, ייערך השנה זו הפעם הרביעית במסעדת 'ברוט' התל אביבית. בימי שלישי עד שישי, בחודשים פברואר עד יוני, יתארחו במסעדה ייננים ויינניות מיקבים ישראלים שונים כדי לספר את סיפורו של הטרואר המקומי, מהזווית שלהם. השנה, לראשונה בתולדותיו, יתרחב הפסטיבל למסעדות נוספות ברחבי הארץ.

השפים יאיר יוספי ועומר בן גל, חוקרים כבר כמה שנים את מוטיב המקומיות בקולינריה הישראלית מכל היבטיה. גם את הדרך שבה משתלבים בה היינות המקומיים. למה 'הגל החדש?', כי עולם היין הישראלי התפתח בגלים: מהגל הראשון של תעשיית היין המודרנית, שהחל בשנת 1882 וכלה בעשור האחרון, המתאפיין בייננים המחפשים אחר זהות מקומית ואישית.

ברוט, פסטיבל הגל החדש. יח"צ,
ברוט, פסטיבל הגל החדש/יח"צ

גולשים בזמן

הגל הראשון נוצר בסיועו של הברון רוטשילד, שהמומחים לחקלאות יין ששלח לישראל אישרו כי הארץ מתאימה לנטיעת ענבי יין. יקבי כרמל הוקמו וזנים כמו קריניאן, סמיון וזני בורדו ניטעו. בשנות השבעים של המאה העשרים, בהשפעת מהפכת האיכות שהובילו היינות האדומים מקליפורניה, השיקו יקבי כרמל שני יינות קברנה סוביניון מצטיינים ובכך סימנו את הגל השני.

את עליית הגל השלישי מסמן הקברנה סוביניון של יקב רמת הגולן, שקצר פרסים ברחבי העולם, ואת הגל הרביעי, שבא בעקבותיו, הובילו בשנות התשעים יקבים כמו: מרגלית, קסטל וצרעה, שהביאו לישראל את 'מהפכת יקבי הבוטיק'.

בשנות האלפיים, יקבים ישראליים ביניהם שאטו גולן, רקנאטי, הרי גליל, ויתקין ועוד החלו לייצר יינות מזני ענבים ים תיכוניים - סירה, גרנאש, מורבדר, ויונייה ועוד, ולחקור את החיבור בין היין לאקלים, לאוכל ולתרבות המקומית. ואז הגיע הגל החדש. גל של יוצרי יין צעירים וצעירים ברוחם שמחפשים אחר סיפור היין שלהם ואחר זהות מקומית.

עוד בוואלה!

הקשר המקומי: יין ואוכל בברוט

לכתבה המלאה
חביות היין הראשונות ביקב ראשון לציון. יח"צ,
חביות יין ראשונות ביקב כרמל ההיסטורי/יח"צ

סוד הטעם המקומי

"הגל החדש חשוב לנו כטבחים" אומרים אנשי ברוט, "מכיוון שהוא עוזר בפיענוח הטעמים המקומיים. יוצרי היינות בגל החדש מתאימים את עשייתם לטמפרטורה, לטרואר ולאוכל המקומי אם על ידי שימוש בזנים ים תיכוניים שמורגלים יותר בחום ויש בהם תיבול שמתכתב עם חומרי הגלם המקומיים, או על ידי גידול זנים שבעבודה עדינה יש בהם גוונים מרעננים.

בעינינו זהו גל מרגש שליבו בתנועות שונות של הזמן הזה בעולם, אבל רגליו נטועות היטב באדמה החמה של המזרח התיכון. ייננים שבעשייתם היום יומית חושפים את הטעמים והארומות שמתאימים למזג האוויר כאן, לאוכל המקומי ולמקומיים האוכלים".

גם השנה מנסים בברוט לשמוע מהייננים עצמם, איך כל אחד מהם מתייחס לשלב הבסיסי של יצירת היין, לחקלאות, לשילוב בין היצירתיות והרצון לביטוי עצמי לבין תנאי השטח ועוד. היצרנים שישתתפו השנה בפסטיבל הם: כרם שבו, יעקב אוריה, פלדשטיין, לוינסון, עבייה, שאטו גולן, בר מאור, חרשים, מרגלית, רזיאל, צרעה, וורטמן, עגור, נעמה סורקין, ויתקין, אנגלשטיין, תל ו-אליגוטה.

יעקב אוריה, יינן וקופירייטר. יח"צ,
יעקב אוריה, ממבשרי הגל החדש/יח"צ

יין נאמן למקום

"השנה הרחבנו את הפסטיבל, כדי להפיץ את הבשורה ולקדם את האג'נדה במקומות נוספים" מספר בן גל. "הגל האחרון שהתחיל לטעמנו בסביבות שנת 2010 עוסק בזהות ביין הישראלי. בתחילה, נראה לנו שרק ייננים צעירים, או צעירים ברוחם, העוסקים במלאכה הזו, ואז התברר שגם יקבים מהגל הקודם כבר היו על זה, כמו קסטל ומרגלית וצרעה שכבר נטעו כרמים לפי האג'נדה הזו.

אז זה שעושים הרבה יינות טובים בישראל ידוע כבר לפחות משנות האלפיים, עכשיו זהו השלב לעשות יין שיובן שהוא מפה, שמתאים למזג האוויר שלנו, לטעמים ולאוכל, עם הזנים המתאימים בכרמים הנכונים ועם הטיפול הנכון".

יקב קסטל. מוני בלך,
יקב קסטל. "גם יקבים מהגל הקודם כבר היו על זה."/מוני בלך

התופעה מתפשטת

"פנינו לחברים במסעדות ולחברים בתעשיית היין וגילינו שיש הרבה התלהבות ורצון לשתף עם זה פעולה. מסעדות כמו קאב קם, הדסון לילינבלום, הלנה בקיסריה, שולה בחיפה, בר היין ג'נגו, וחנות היין בוסר. כל אחד מהם ישתתף באיזה שבוע שיבחר, לדוגמא: בשבוע הקרוב יתארח היינן עדו לוינסון עם היינות שלו במסעדת קאב קם ובר היין ג'נגו.

קאב קם. רעות סהר, מערכת וואלה! NEWS
משתפת פעולה. מסעדת קאב קם/מערכת וואלה! NEWS, רעות סהר

"מיזם היין צ'ירס, יצר מארזים של היקבים האלה ללקוחות שלהם, שתי הרצאות יערכו על ידי מומחי היין של בית הספר Wset ויתקיים שיתוף פעולה עם מיזם 'השזרה' שמקדם את נשות היין של ישראל, בו ישתתפו חמישה ייננים ויינניות . "העיקר זה לחשוף את הקהל ואת הצוות, לטעום, להכיר וללמוד" מסכם עומר.

היכן: ברוט נחלת בנימין 36 תל אביב
לפרטים והזמנות: 03-510-2923

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully