וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדש בישראל: אזור יין חוקי

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 31.1.2023 / 12:57

אל משפחת אזורי היין המעוגנים בחוק: שאבלי בצרפת, ריוחה בספרד, קינאטי באיטליה ועוד, הצטרף לאחרונה גם אזור הרי יהודה, ישראל. אורית גרינבוים-לירון עם הפרטים

אפלסיון הרי יהודה. יח"צ,
אפלסיון הרי יהודה/יח"צ

כל מדינת יין בעולם מחולקת לאזורי יין מתוך הבנה שלכל אזור גיאוגרפי יש מאפיינים ייחודיים הבאים לידי ביטוי ביין. שמות אזורי היין המוכרים בעולם כמו שאבלי, ריוחה או קיאנטי, משקפים סגנון יין אופייני לאזור גידולם, יותר מאשר את תבנית ארץ מולדתם. בזכות שם האזור המצוין על הבקבוק, יכול הצרכן להעריך את אופיו של המשקה, לדעת לעיתים אלו זני ענבים מרכיבים אותו ואפילו לקבל רמז על מחירו.

בישראל מייצרים יין איכותי כבר למעלה משלושה עשורים, אך הסכמה לגבי אזורי יין מוגדרים ומעוגנים בחוק עדיין לא התגבשה. יוזמה מקומית של יקבים מאזור יהודה בשיתוף המועצה האזורית מטה יהודה הניבה את אזור היין החוקי הראשון בישראל אזור "יהודה" ככינוי מקור (אפלסיון). צעד משמעותי בהגדרתה של ישראל כמדינת יין, בתקווה שאחריו יבואו נוספים.

בציר ביקב צרעה. אילן נחום,
כרמים באזור יהודה. יקב צרעה/אילן נחום

שיתוף פעולה מקומי

"כינוי מקור הוא שם גיאוגרפי של ארץ, אזור או מקום, הכלול בשמו של מוצר ובא ללמד שמקורו באותו אזור גיאוגרפי, ושאיכותו או תכונותיו הן, בעיקרן, פרי אותה סביבה גיאוגרפית, טבעה ואנשיה" (הגדרת כינוי מקור מתוך אתר משרד המשפטים - רשות הפטנטים).

שטחה של ישראל אמנם מצומצם אך הבדלי האקלים, סוגי קרקע והגבהים מעל או מתחת פני הים, קיצוניים ביחס לגודלה. לכן, חלוקת הארץ לאזורי יין והגדרתם, חשובה יותר מאשר חיפוש אחר אופי ישראלי אחיד לכלל היינות או מציאת זן מקומי מייצג.

בעבר היו ניסיונות לגבש מפת אזורי יין מוסכמת, אך אלו נחלו כישלון בשל אינטרסים פוליטיים ושיקולים מסחריים שונים. דווקא יוזמה מקומית של מועדון היין "יקבי יהודה" בו חברים כ-36 בעלי יקבים, בשיתוף פעולה מלא עם המועצה האזורית מטה יהודה, הצליחה היכן שרבים כשלו לפניהם.

בהובלתו של עו"ד עידן בר-אולפן, מומחה לתחום חקיקת יין ובתמיכת היקבים והמועצה, הוגשה הצעה מפורטת למשרד המשפטים-רשות הפטנטים, לקבלת היתר כינוי מקור מגובה בחוות דעת מקצועיות ובהוכחות על דבר קיומו של טרואר אחיד (פחות או יותר) ומאפיינים דומים ליין המופק ממנו.

בנוסף, פעילות אזורית ענפה של יקבי האזור ושל המועצה, המקדמת תרבות ותיירות יין, צורפו לבקשה כחלק מהדרישות להיתכנותו של אזור יין מוגדר. התהליך שהחל בשנת 2017, הסתיים באוגוסט 2020 בקבלת היתר לכינוי מקור עבור יינות שיעמדו בקריטריונים הנדרשים.

עוד בוואלה!

סנהדרינק Talk Show: יום הולדת שמח, רוברט ברנס

לכתבה המלאה
יקב פלם, כרמים בהרי יהודה. באדיבות היקב,
יקב פלם. כרמים באזור יהודה/באדיבות היקב

עם קבלת ההיתר ממשרד המשפטים, הייתה תחושה שאוטוטו אנחנו, הצרכנים, נוכל לראות את הסימון "יהודה" על גבי בקבוקי היין אך כמו הפקת המשקה עצמו, תהליכים ושינויים בעולם היין מתרחשים לאט. השנה, כמעט שש שנים מיום הגשת הבקשה, יופיעו סוף סוף יינות ראשונים הנושאים את שם אזור היין "יהודה" או שמות שני תתי האזורים המוגדרים בחוק "הרי יהודה" ו"מורדות יהודה".

מפת אזור היין יהודה. יח"צ,
מפת אזור היין יהודה/יח"צ

אפלסיון "יהודה" כמותג

ברק כץ, יועץ תיירות במועצה אזורית מטה יהודה, המלווה את תהליך היווצרות אזור היין מיומו הראשון, מספר שהשנה הוגשו בקשות סימון עבור 65 יינות מכ-18 יקבים שונים לוועדה המונה שלושה נציגים: יועץ משפטי, נציג היקבים ונציג המועצה, וזוהי רק סנונית ראשונה. הוועדה אוספת את כל הנתונים , ומגבשת מסקנות אותן היא מגישה לאישורו הסופי של ראש המועצה, המורשה להענקת כינוי המקור.

כדי לקבל את כינוי המקור על היקב להיות חבר בארגון "יקבי יהודה" ולהוכיח לוועדה שמקורם של לפחות 85% מהענבים ביין הוא באזור כינוי המקור הספציפי. לדבריו של כץ למידה והתייעלות נעשים תוך כדי תנועה והמטרה היא לעבוד בשיתוף פעולה עם היקבים ולהקל עליהם את התהליך. השנה למשל, יוכל יקב המקבל אישור לכינוי כינוי מקור, להשתמש רק במשפט "כינוי מקור יהודה" Appellation of Origin Judea על גבי תווית היין הקיימת במקום לבצע הדפסה נפרדת של הסמל האזורי שעלותה גבוהה.

אפלסיון הרי יהודה. יח"צ,
חפשו את סימון המקור: אפלסיון הרי יהודה/יח"צ

בשטח נמשכות פעילויות רבות להסברה והנגשת הסימון לצרכני היין. במסגרתן יוצב דוכן של המועצה האזורית מטה יהודה בתערוכת סומלייה הקרובה, שבו יוצגו כמה מיינות האזור, פסטיבל היין השנתי של יקבי יהודה יתקיים כבכל שנה מזה למעלה משני עשורים, נמשך שיתוף פעולה פורה עם בית הספר ליין W-Wine School, נציג בית הספר הלונדוני WSET, במסגרתו יכולים אנשי הענף ללמוד ולהתמקצע ומחקרים נוספים יוצאים לדרך במטרה להבין לעומק את הטרואר האזורי והשפעתו על זני ענבים שונים. ברק כץ חולם על היום בו אנשים ישתמשו בביטוי "יהודה" כשם גנרי ליין איכותי מהאזור ויחפשו את היינות המסומנים על המדף.

יקב ספרה. כרמים. אילן נחום,
יקב ספרה. כרמים באזור יהודה/אילן נחום

מקטן ועד גדול

סוד ההצלחה מאחורי הגדרתו החוקית של אזור יין חדש ויישומו בשטח, טמון ברוחבם ואיכותם של שיתופי הפעולה המתקיימים סביבו. היוזמה להגדרת אזור "יהודה" כאזור יין חוקי הגיעה מתוך גופים רגולטורים ועסקיים קטנים כגדולים.

אחד היקבים הבולטים שלוקחים חלק ביוזמה הוא יקב טפרברג. זהו היקב השלישי בגודלו בארץ, וככזה עצם מחויבותו למהלך מאפשרת לקהל גדול של שותי יין ללכת אחריו ולהביע תמיכה ואמון בסימון החדש. מיקומו הפיזי של יקב טפרברג בלב אזור היין "יהודה" סמוך לקיבוץ צרעה אך כיקב גדול מקור הענבים ליינותיו בכרמים מצפת ועד מצפה רמון, ואם זאת, יקב טפרברג מגיש לוועדת המועצה יינות העומדים בתקן ומבקש עבורם את כינוי המקור.

עומר לוי מנהל המותג של היקב מספר שלכינוי המקור יש ערך חברתי, סביבתי ושיווקי וטפרברג גאים לקחת חלק בתהליך התהוותו ויישומו של אזור היין. היין הראשון של היקב עליו יתנוסס ציון המקור "יהודה" יושק בקרוב ויהיה אסנס פינו גרי, ואחריו יגיעו יינות נוספים. צרכני היין הוותיקים כבר מחכים להופעת הסימון ועבור אלה שאינם מודעים למשמעותו יתקיימו פעולות הסברה ושיווק. המטרה, לדבריו, להתנהל בשקיפות בנוגע למקור הענבים שתוביל עם הזמן ליצירת זהות מקומית ביין.

טפרברג, אסנס, פינו גרי 2018. אייל קרן,
טפרברג, אסנס, פינו גרי. המקור: אזור יהודה/אייל קרן

ככל שיהיו יותר יינות הנושאים את כינוי המקור "יהודה", "הרי יהודה" ו"מורדות יהודה" נוכל אנו, הצרכנים ואנשי היין לאפיין את היינות ולצקת תוכן ומשמעות לאזור כולו. הלוואי שבעוד כמה שנים חלומו של ברק כץ יתגשם ונשמע במסעדות וחנויות יין בקשות כמו "יש לכם "יהודה" אדום?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully