וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורה של סדרה: היין המושלם לחורף* הישראלי

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 18.1.2023 / 10:42

*גם כן חורף. אורית גרינבוים-לירון מתגעגעת לימים קרים יותר, ומוצאת נחמה ביין שהכי מתאים לתקופה

מזג אוויר חורפי בתל אביב. דצמבר 2022. ראובן קסטרו
פעם היה כאן חורף. זוכרים?/ראובן קסטרו

קשה להודות, אבל כולם כבר מרגישים שהחורף הישראלי הולך ונעלם. עונת החורף בין דצמבר לפברואר בה נהגנו פעם ללבוש סוודר, מעיל ומגפיים, פינתה את מקומה לסוג של סתיו בלתי צפוי, מלא ימים נעימים שטופי שמש "שקרנית". מצב ביניים שכזה - לא חם, לא קר. אז איזה יין שותים כשנעים בחוץ?

ימים של סירה

כשמזג האוויר מוגדר וברור, מלאכת בחירת היין פשוטה. כשבחוץ חם הבחירה המיידית תהיה יין לבן או רוזה צונן קליל ומרענן. כשבחוץ קר ורטוב, הלב והכבד ילכו אחר יין מלא, אלכוהולי ומחמם. בימים אלה, כשאמור להיות קר אבל בפועל לא ממש אני מוצאת את עצמי בוהה דקות ארוכות במבחר היינות הפרטי שלי ותוהה: מה הכי מתאים לשתות?

לכאורה שאלה שולית ובלתי חשובה אבל לבחירת יין תואם מזג אויר ואווירה יש השפעה על מצב הרוח בעת שתייתו וזה לא מעט במציאות חיינו. במצבים כאלה אני נוטה לבחור יינות אדומים מלאים אבל לא מידי, רכים ומלטפים המשלבים ריכוז גבוה של פרי בשל לצד חומצה נוכחת שתאזן אלכוהול גבוה. הזן סירה, המוכר גם כ"שיראז", אחד הזנים הוורסטיליים והפופלריים בארץ ובעולם מאפשר להפיק ממנו יינות כאלה בדיוק.

יין. ShutterStock, ShutterStock
אדומים, מלאים ורכים/ShutterStock, ShutterStock

מתאים לנו סירה

בפברואר 2017 התקיים לראשונה בישראל פסטיבל "חורף של סירה", אותו יזמה אשת היין והסומליירית מור ברנשטיין, שבוע שלם במהלכו מספר מרשים של מסעדות מזגו לכוסות מבחר גדול של יינות סירה מהארץ ומהעולם. המטרה הייתה להנגיש ולחשוף את הסועדים לביטויו השונים של הזן ולמצוא בו עניין וערך מוסף על פני יינות קברנה סוביניון צפויים.

בשנים בהן התקיים הפסטיבל הייתה זו הזדמנות עבור שותי יין רבים לטעום סגנונות שונים והיום נראה שהזן חדר עמוק למיינסטרים הישראלי עם המון יינות מקומיים ויינות יבוא המעטרים כל חנות, מסעדה ובר יין. למרות מקורו הצרפתי, סירה אולי יותר מכל זן בינלאומי אחר, התקבל כאן בזרועות פתוחות על ידי המגדלים, היקבים וקהל הצרכנים. בשנים האחרונות יותר ויותר יקבים נטשו את היינות הגדולים ובוחרים לייצר יינות אדומים מאופקים וסירה, כשבוצרים אותו מוקדם באקלים חם כמו שלנו יודע לשמור על חומצה גבוהה לצד פרי בשל, מתובל ורענן.

שימוש באשכולות שלמים והוספת שזרות לתהליך התסיסה, טכניקה ישנה שמטרתה להעניק ליין ממד פירותי ורענן חזרה לאופנה והפכה לאמצעי נוסף להוריד מכובד היין. גם המספרים מעידים כי הסירה השלים תהליך עלייה ומנתוני הבציר המדווחים למועצת גפן היין בישראל, בשנת 2021 הוא תפס את המקום הרביעי והמכובד בקטגורית כמות ענבים שנבצרו.

סטייק ויין אדום. ShutterStock, ShutterStock
יין עם בשר/ShutterStock, ShutterStock

יקב הרי גליל וסירה, סיפור אהבה

ותיקי השותים בישראל אולי זוכרים את הגרסה המוקדמת של 'יראון סירה' מימיו הראשונים של יקב הרי גליל. יין שיוצר בכמויות קטנות וזכה לשבחים רבים אך עמד בצילו של יין הדגל "יראון". כנראה שתנאי השוק לא היו בשלים מספיק, אי שם בתחילת שנות ה-2000, לקבלת יין גבוה שעשוי כולו מענבי סירה.

יקב הרי גליל מייצר לא פחות מארבעה יינות סירה זניים מסדרות שונות: בר, גליל, כרם יחידני (כרם הסלע) ויראון. בנוסף לוקח הזן תפקיד מרכזי במגוון רחב של בלנדים לאורך כל סדרות היקב. יראון סירה שהושק לאחרונה, הספיק לזכות במדליית זהב בתחרות היין היוקרתית Mundus Vini שנערכה בגרמניה.

יקב הרי גליל, כרמים. יח"צ,
בכרמים של יקב הרי גליל/יח"צ

יקב הרי גליל, יראון, סירה 2019

100% ענבי סירה מכרמים בגליל העליון, היין התיישן במשך 16 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. צבעו סגול עמוק עם ניחוחות של שזיף שחור, אוכמניות, פלפל שחור וירוק ודשא קצוץ אופייניים לזן, מעט עקבות חבית כמו וניל וקלייה עדינה, אבל בסך הכל מאוד רענן ונקי.

יקב הרי גליל, יראון, סירה. יח"צ,
מושלם לחורף הישראלי/יח"צ

בטעימה מתגלים מרקם קטיפתי, טאנינים רכים וחומצה גבוהה עם סיומת ארוכה. טעמי חבית כמו עישון, טבק ווניל יותר מובחנים בפה ומלווים במרירות עדינה ונעימה. יין מושלם ל"חורף" ישראלי. המחיר: 120 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully