וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורה של סדרה: סוביניון בלאן ממשגב-עם. רגל פה, רגל שם

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 8.12.2022 / 14:46

השנה הצטרף אל סדרת 'יראון' האהובה והמוכרת של יקב 'הרי גליל', סוביניון בלאן מכרם משגב-עם. אורית גרינבוים-לירון חושבת שהוא ישמח גם את חובבי הסגנון הניו-זילנדי, וגם את אלה שמעדיפים את יינות עמק הלואר

טעים כמו פיצה מרגריטה, אהוב וחביב כמו כלב לברדור, עלייתו המטאורית של סוביניון בלאן זיכתה אותו במעמד רוק סטאר של עולם היין. אם עד תחילת שנות ה-2000 יין לבן גנרי שנמזג בכוסות בכל בר או מסעדה היה בדרך כלל שרדונה חמאתי עם טעמי עץ ברורים, הרי שהיום תפס את מקומו סוביניון בלאן יבש, רענן ופירותי.

תוך 20 שנה בלבד, זמן קצר במונחי כורמות, הוכפלו שטחי הכרמים הנטועים בסוביניון בלאן ונכון להיום הזן ממוקם במקום השמיני בטבלת הנטיעות העולמית. ניתן למצוא אותו כמעט בכל אזור יין על פני הגלובוס בשל עמידותו בתנאי אקלים שונים, קל יחסית לגדל אותו וביכולתו להניב פרי איכותי גם כאשר כמות הייבול גבוהה. מתוך עשרות זני ענבים הגדלים בישראל, סוביניון בלאן תופס את המקום התשיעי והמכובד ברשימת הזנים הנטועים בארצנו.

גור לברדור. IKO, ShutterStock
אהוב וחביב כמו לברדור/ShutterStock, IKO

שני צדדים לסוביניון בלאן

סוביניון בלאן גדל כאמור בהמון אזורי יין בעולם אך בקצוות הסקאלה עומדים שני אזורים שונים המבטאים סגנונות כמעט הפוכים. "סוביניון בלאן ניו זילנדי" הפך למותג בינלאומי עם עלייתה של ניו זילנד כמדינת יין בתחילת שנות ה-90. המותג מסמל סגנון מובהק של יין צעיר, רענן בעל ריחות וטעמים חזקים של פירות טרופיים כמו פסיפלורה, ליצ'י וגויאבה. אקלים קר ושמשי ייחודי לניו זילנד מאפשר לזן לפתח טעמים פרי בשל ובו בזמן לשמור על חומצה גבוהה מרעננת.

מול הסגנון הניו זילנדי האקספרסיבי עומד מנגד ביטוי "קר" לזן מאזור הכפרים סנסר ופואי פומה שבעמק הלואר, צרפת, גם הוא ארומטי מאוד אך מאופיין בריחות וטעמים ירוקים כמו דשא קצוץ, גוסברי ואספרגוס. בשני הסגנונות חומצה טבעית גבוהה מאזנת את עושר הפרי ובדרך כלל, מלבד בפואי פומה, היין לא יעבור תהליכי יישון בחבית על מנת לשמר טעמי פרי אופייניים רק לו.

דומיין פמילי בורז'ואה, עמק הלואר, צרפת. עמי הוכנר,
כרמים בעמק הלואר/עמי הוכנר

יקב הרי גליל, יראון, סוביניון בלאן 2021

סוביניון בלאן מכרם משגב-עם נכנס השנה לראשונה לסדרת "יראון" של יקב הרי גליל ולא בכדי. לאחר בצירים מוצלחים ותגובות אוהדות מקהל השותים, היין שהופק מבציר 2021 מפגין איזון ורוגע ובהחלט ראוי לייצג סוביניון בלאן גלילי איכותי. חובבי הסגנון הניו זילנדי ימצאו בו ריחות וטעמים אקזוטיים ואוהבי סנסר יאתרו בו מיד מינרליות מגניבה וטעמים ירוקים.

יקב הרי גליל, יראון, סוביניון בלאן. יח"צ,
סוביניון בלאן גלילי איכותי/יח"צ

זהו יין בעל צבע לימוני בהיר עם ריחות אקספרסיביים אופייניים של ליצ'י, אננס, גוסברי ופרחים לבנים בליווי אבן גיר ומעט דשא קצוץ. בטעימה אותה אינטנסיביות של פרי טרופי וירקרקות מינרלית מלווה בחומצה גבוהה וסיומת ארוכה. המחיר: 104 ש"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully