וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורה של סדרה: יפה לך ורוד

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 2.1.2023 / 11:29

כיצד הפכו יינות הרוזה משחקנים שוליים למרכיבים חיוניים ורווחיים בענף היין הישראלי? אורית גרינבוים-לירון עם כל הפרטים ועם דוגמה אחת מצוינת

אני מזמינה אתכם, שותי ושותות יין יפים, לסיבוב קצר בין מדפי היין של תחילת שנות ה-2000. כנסו לדלוריאן הפרטית שלי ובוא נצא לדרך. תופתעו לגלות סביבכם מבחר מצומצם של יינות, רובם אדומים מזני ענבים מוכרים כמו: קברנה סוביניון, מרלו ושירז, בעלי אופי מלא, בשל, אלכוהולי וטאני עם עקבות עץ ברורים. במחלקת הלבנים הקטנה שולט שרדונה ולידו עומד אחד, אמרלד ריזלינג, יין לבן מתקתק בבקבוק צר וארוך המכונה בשם קיצור מטעה ריזלינג.

רוב תוויות היין נושאות את שמות היקבים הגדולים ובגזרת היבוא "החתול השחור", להיט צ'ליאני ענק משנות ה-90, עבר בהצלחה גיור כהלכתו וגרסתו הכשרה תופסת מקום של כבוד על המדף. מעבר לכל אלה הדבר העיקרי שיתפוס את תשומת ליבכם, הוא העדר כמעט מוחלט של יינות רוזה. כן, קשה לחשוב על עולם נטול יינות רוזה אך זה המצב בתחילת המילניום. אה, גם אין אינטרנט מהיר, סמארטפון, אינסטוש או טיק-טוק אבל הם שוליים לענייננו. ואולי לא.

יקב הרי גליל כרמים בוורוד. יקב הרי גליל, צילום מסך
פריחה וורודה בכרמי יקב הרי גליל/צילום מסך, יקב הרי גליל

בחזרה לעתיד

השינויים שהתרחשו בעולם היין הגלובלי והמקומי מתחילת המילניום ועד ימינו, רבים מכדי שאמנה אותם כאן אך התהוות קטגוריית הרוזה בתקופת זמן קצרה יחסית היא ללא ספק אחת המהפכות הגדולות מכולן. מה שנראה אז, בתחילת ה-2000 כמו טרנד חולף בדמותם של יינות פרובנס בהירים וקלילים ששווקו לצעירים כחלק מאורח חיים נוצץ, פרץ את גבולות הז'אנר, התרחב והפך למגמה.

יצרני יין החלו לחקור ולהעמיק בחיפוש אחר טכניקות ייצור וביטויים מובחנים לזני ענבים, ועם הזמן הופיעו יינות ורודים עמוקים ומורכבים שעמדו בניגוד לתדמית הפרובנסית הבלתי מחייבת. כך התפתחה לה קטגוריית יין רחבה הכוללת סגנונות שונים ותפיסות עולם מגוונות בנוגע למשקה הוורוד. כמו בעולם, גם אצלנו חצו יינות הרוזה את רף הטרנד והפכו למרכיב חשוב וריווחי בענף היין המקומי.

יקב הרי גליל, יראון רוזה. יקב הרי גליל, צילום מסך
יראון רוזה וחברים/צילום מסך, יקב הרי גליל

קשת בוורוד

יקב הרי גליל משקף את התפתחות קטגוריית הרוזה בארץ ומציג השנה לא פחות מארבעה יינות רוזה מסדרות שונות. רוזה מסדרת הבסיס "בר", רוזה "אביב" עם תווית יפיפייה שעשוי 100% סירה, ו-בלאן דה נואר מסדרת "אור" 100% גרנאש, שהפך ללהיט. לאחרונה הושק רוזה מסדרת הדגל "יראון" - רוזה מוקפד ומורכב. כל אחד מהם מעניק חווית שתייה שונה ומאפשר טווח בחירה רחב בין סגנונות ורמות מחיר, בדומה (כמעט) למגוון הקיים ביינות אדומים ולבנים. מבט חטוף בעמוד האינסטגרם הפעיל של היקב מעיד כי ארבעת יינות הרוזה גם מצטלמים נהדר ומככבים בשלל אירועי יין.

יראון רוזה, יקב הרי גליל. יקב הרי גליל, צילום מסך
רוזה מוקפד ומורכב/צילום מסך, יקב הרי גליל

יקב הרי גליל, יראון, רוזה 2021

60% סירה, 38% גרנאש, 2% ויונייה, תסיסה אלכוהולית עם שמרי בר ובסיומה היין שהה על משקעי השמרים במשך חמישה חודשים. ציבעו ורוד סלמון, באף מריחים פטל רענן ואפרסק לבן עם מעט מינרליות נעימה. בטעימה היין יבש לגמרי עם חומצה חדה, דובדבן לבן, פרחים לבנים ומליחות קלה. יש בו איזון בין טעמי פרי רענן לבין מינרליות גירית נהדרת. יין חד וטעים מאוד. המחיר: 95 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully