וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורה של סדרה: כשאומרים שרדונה

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 19.12.2022 / 11:18

על מה אנחנו חושבים כאשר אנחנו מדברים על הזן ממנו מופקים כמה מהיינות המפורסמים והיקרים בעולם? לאורית גרינבוים-לירון יש מחשבות בנושא

לפני כשלוש שנים, כאשר ביקב הרי גליל הוחלט להפוך את יין הדגל יראון לסדרה, היה זה ברור שנדרשת קונטרה לבנה לגרסת המקור האדומה. היין הנבחר נקרא "יראון לבן" ובשונה מ-"יראון" האדום, בלנד מזני ענבים בורדולזים מכרמים גליליים שונים, הוא מופק כולו מענבי שרדונה מכרם יחידני במשגב עם.

הזן שרדונה, ממנו מופקים כמה מהיינות הכי מפורסמים ויקרים בעולם, מוכר לכל צרכן יין ולכן בחירת השם "יראון לבן" ולא "יראון שרדונה" עוררה בי תהיות. ברגע של שכרות קלה (מודה) נזכרתי בשיר הילדים "כשאומרים" של יונתן גפן ובהשראתו עשיתי לעצמי תרגיל אסוציאציות עם שמות זני ענבים, אזורים ומושגים מעולם היין. ובכן, מה האסוציאציה הראשונה שעולה לכם בראש כשאומרים "שרדונה"?

פריז. ShutterStock
נזכרים בפריז?/ShutterStock

מאפה שמרים בכוס יין

כשאומרים "שרדונה" נזכרים בפריז. כשאומרים "שרדונה" טועמים מאפה שמרים וניל חם. לכן, כשאומרים "שרדונה" מתעוררות מחלוקות רבות מפני שישנם אנשים, כמוני למשל, שיעדיפו לאכול מאפה שמרים טרי וריחני על גדות נהר הסן מאשר לשתות אותו בכוס יין.

בשונה מריזלינג או סוביניון בלאן, שניהם זנים ארומטיים עם אופי מובהק וטעמים אופייניים, שרדונה הוא בסך הכל זן ענבים ניטרלי ומאוד ורסטילי. עושים ממנו כל סוג יין שעולה על הדעת: מבעבע, שקט, עם עץ, בלי עץ, דק וחומצי, עמוס ומלא, יבש, חצי יבש, מתוק, בהיר, עמוק, אפילו מחוזק. למרות שטעמתי בימי חיי כמעט כל ביטוי אפשרי לזן אני עדיין נופלת במבחן האסוציאציות לאותו סטריאוטיפ נדוש: וניל, שמרים, חמאה.

מאפי שמרים במילוי פיסטוק ושוקלד לבן. אלון מסיקה
טועמים מאפה שמרים?/אלון מסיקה

קליפורניקיישן

הדימוי דבק בו בזכות או בגלל יינות שרדונה מתוצרת קליפורניה, שהגיעו לשיא תפארתם בשנות ה-90 ותחילת ה- 2000, יינות גדולים, בומבסטיים, עמוסי חבית (וניל), תסיסה מלולקטית (חמאה) והשרייה ארוכה על השמרים (לחם) עם מעט סוכר שיורי כי ככה האמריקאים אוהבים את השרדונה שלהם.

כמו בארה"ב, היו זמנים בישראל בהם יצרנים העמיסו על כתפי הזן את אותן טכניקות יינניות ולרוב קיבלנו יינות שרדונה סטריאוטיפים אך לשמחתי הזמנים השתנו, החך הלאומי התבגר והתעדכן וחובבי הזן יכולים למצוא ביטוי מקומי מגוון ואיכותי.

רכבת היין עמק נאפה ואלי. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
קליפורניה, מולדת יינות השרדונה הבומבסטיים/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

יקב הרי גליל, יראון לבן 2021

100% שרדונה מכרם משגב עם. לאחר תסיסה אלכוהולית ומלולקטית היין התיישן במשך חמישה חודשים בחביות עץ על שמריו. צבע בהיר וניחוחות תפוח צהוב, אגס בשל, מעט פרחים צהובים, קלייה ובריוש.

יקב הרי גליל, יראון לבן. יח"צ,
יקב הרי גליל, יראון לבן/יח"צ

בטעימה היין יבש עם חומצה טובה אינטגרלית, טקסטורה מלאה וסיומת בינונית. ממש צעיר ויכול להשתבח בבקבוק. שרדונה קלאסי. המחיר: 104 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully