וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ככה חזק? יינות מחוזקים מתוצרת מקומית

אסנת גואטה

עודכן לאחרונה: 18.12.2022 / 12:52

נכון, החורף עוד לא באמת התחיל, אבל כדי לשמור על מוכנות לכל תרחיש, עשינו רשימה של יינות ישראלים מחוזקים. אגב, הם יעבדו נהדר גם בקיץ, עם קרח וטוניק

עמוקים וכהים, חזקים אבל מלטפים, מתוקים אבל מתובלים, כאלו שיודעים לחמם אותי בלילות חורף קרים או לעורר אותי אחרי ארוחה כבדה. לשם שינוי אנחנו לא מדברים על הגברים בחיי, אלא על יינות מחוזקים.

יינות מחוזקים הם חיבה אישית שפיתחתי ככל שהתבגרתי ותמיד יהיו לי שניים שלושה בקבוקים בבית, הם לא דורשים מקרר יין או כל התייחסות מיוחדת ואני אעדיף אותם על פני רוב הקינוחים, כי הם משלבים מתיקות רכה ומלטפת ואלכוהול בלגימה אחת קטנה. הקינוח המושלם.

לצערי יינות מחוזקים הם נישה לא מאוד חזקה בישראל, אמנם היא במגמת גדילה ויש לה מספר מעריצים לא קטן, שמפנק את עצמו בכוסית שלוש או ארבע פעמים בשבוע, אבל רוב האוכלוסייה עדיין לא יודע מה זה יין מחוזק, אולי בגלל מזג האוויר החם (טיפ קטן: הרבה מהם יעבדו נהדר בקיץ עם קרח וטוניק), אולי כי אנחנו תרבות אמריקאית ופחות אירופאית וכשזה מגיע לסיום ארוחה נעדיף עוגת שוקולד על גבינות וכוסית של פורט או שרי, ואולי באשמתו של זיכרון רע שגורם לאנשים לטעות ולחשוב שכל יין מתוק הוא יין פטישים.

גשמים בתל אביב 18 בנובבמר 2021. אבשלום ששוני, מעריב
לא חייבים לחכות לגשם/מעריב, אבשלום ששוני

העמסת סוכר

יינות מחוזקים הם יינות שהוסיפו להם אלכוהול, כדי לעצור את התסיסה, לכן הם בעלי אחוזי סוכר ואלכוהול גבוהים יחסית. היינות המחוזקים הטובים נעשים שנבצרו מאוחר, כך שרמת הסוכר בהם גבוהה ומגפנים בוגרות עם יבול מועט.

את היין מעבירים ליישון ארוך, לרוב בחביות קטנות. רוב היינות ימשיכו להתפתח עם הזמן ושווה לנסות להגיש אותם מעט קרירים כדי למתן את המתיקות ולתת לטעמים להתפתח. ישנם ארבעה סגנונות ליין מחוזק - שרי מספרד , מחוזק בברנדי בדרך כלל, שיכול להגיע במגוון סגנונות, מרסלה מאיטליה בד"כ מתוק ומיועד לבישול אבל יש גם גרסאות יבשות יותר, מדירה ופורט מפורטוגל, הפורט יהיה מתוק יותר בעוד שהמדירה יבש יותר.

עד לפני כמה שנים מעט מאד יקבים ייצרו יינות מחוזקים אבל, כפי שציינתי קודם, הביקוש גדל ואיתו הייצור ביקבים שונים. הנה כמה שמאד חביבים עלי

חביות פורט צ'רצ'יל. מירה איתן,
חביות פורט, צ'רצ'יל, פורטוגל/מירה איתן

יקב רמת הגולן, ירדן 2T

יין בסגנון פורט. מיוצר מ-2 זני ענבים פורטוגזיים - טוריגה נסיונאל וטינטה קאו, המגיעים מכרמים ברמת הגולן, מחוזק בברנדי במהלך התסיסה כדי לשמר חלק מהמתיקות הטבעית של הענבים ומיושן למשך שנתיים בחביות עץ אלון צרפתי.

יין ארומטי, בעל צבע עמוק, ריחות של דובדבנים בשלים, עשבי תבלין, שזיפים, שוקולד, טבק, עץ ומעט עשן, לגימה מורכבת, מתוקה ועמוקה שתהיה מושלמת לצד שוקולד משובח או גבינות בשלות ופירות יבשים. המחיר: כ-100 שקלים.

יקב רמת הגולן ירדן 2T. יח"צ,
לגימה מורכבת ומתוקה/יח"צ

יקב טפרברג, אסנס, יין אדום מחוזק

יין בסגנון פורט, מענבי מרלו, שנבצרו בחלקה מבודדת ובוגרת השוכנת בהרי אפרים. הוא מיושן למשך חמישה עשר חודשים בחביות עץ אלון ישנות, צרפתיות ואמריקאיות, מתחת לכיפת השמיים.

איזה יופי של יין, צבע סגול כהה, טעמים של שזיפים ושוקולד, מעט תיבול ברקע, לגימה ארוכה ורכה, יקבל באהבה עוגת שוקולד איכותית, פאי תפוחים ויש האומרים גם סיגר. המחיר: כ-100 שקלים.

יקב טפרברג, אסנס מחוזק. יח"צ,
חפשו את הסיגר/יח"צ

יקב אמפורה, INNA בסגנון מדיירה, FAVOR בסגנון פורט

INNA, הוא יין לבן בסגנון מדירה, שנעשה מענבי שרדונה בשלים מאוד, מכרם ותיק בחלק הצפוני של כרם קדש שברכס מנרה. הענבים הותססו וחוזקו בכוהל ענבים והוכנסו ליישון בחביות עץ אלון שהושארו בחוץ לקבל על עצמם את חומה של השמש הישראלית למשך 4 שנים.

יין קינוח מפנק עם ריחות המזכירים במתקפה ראשונה קוניאק. צבע ענברי, באף אגוזים קלויים ודבש, משמש בשל, בפה מתיקות מלטפת של ריבת תפוזים ותבלינים חמים עם סיומת ארוכה שעושה טוב על הלב. מעולה עם אגוזים קלויים או קינוח פירותי. המחיר: 195 שקלים.

FAVOR בסגנון פורט, נעשה מענבי קברנה סוביניון ומרלו בשלים מאוד, מכרמים בכפר יובל בגליל העליון, ומתיישן ארבע שנים בחביות עץ אלון, תחת השמש הלוהטת.

ליין צבע עמוק, טעמים של דובדבנים מתוקים, שזיפים וצימוקים כהים בשלים עם פלפל שחור ברקע. באף ריח חזק ומתוק במיוחד, מזכיר ליקר שוקולד שמתפתח לרבדים שונים, לגימה מפוצצת טעמים, לעיסה ועשירה אבל לא ריבתית. ליד אספרסו משובח ואגוזים קלויים, זהו יין שהוא קינוח בפני עצמו. המחיר: 185 שקלים.

יקב אמפורה, יינות מחוזקים. רוני סופר,
אמפורה והסגנונות/רוני סופר

יקבי כרמל, מעליא

יין בסגנון פורט, במהדורה מוגבלת, שמורכב מ-76% פטיט סירה מאזור עמק איילון, 16% מוסקט אלכסנדרוני מכפר דניאל, ו-8% גרנאש מאזור עמק איילון. עבר תסיסה חלקית ותוספת אלכוהול איכותי לעצירת התסיסה ולאחר מכן השרייה על הקליפות. היין נסחט ועבר להתיישנות בחביות בנפח של 300 ליטר מהן כ-30% חדשות, למשך כשנה.

יקבי כרמל, מעליא יין מחוזק. אייל קרן,
מאוזן ומרוכז/אייל קרן

יין בעל צבע עמוק בגוון ארגמן, עם ארומות מרוכזות של פירות יער שחורים ואדומים, שזיף שחור, תבלינים חמים והדרים.הגוף שלו מלא וסמיך, רך ומלטף. מאופיין בטעמי פירות יבשים, צימוקים ותבלינים, מאוזן מבחינת מתיקות וחמיצות עם סיומת ארוכה ונעימה, המוסקט האלכסנדרוני מספק פה איזון טעמים, וההדריות המרומזת תחבר אותו היטב עם קינוחים וגבינות מיושנות. המחיר: 109 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully