וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יין משלהם: שטח פרתי

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 14.2.2023 / 10:13

היינן אוליבייה פרתי מיקב טפרברג, השיק לאחרונה מותג יין אישי. קובי קלייטמן בירר איתו מדוע ואיך הוא עשה את זה. כתבה שלישית בסדרה

אוליבייה פרתי, יינן יקב טפרברג. יפעת כהנא,
אוליבייה פרתי עושה יין משלו/יפעת כהנא

במסגרת סדרת כתבות שמבררות את מניעיהם של ייננים העובדים ביקבים בישראל, לייצר במקביל לעבודתם מותג יין פרטי ואישי, שוחחנו הפעם עם היינן אוליביה פרתי מיקב טפרברג, שממש לאחרונה חשף את המותג שלו הקרוי l'enclos. משמעות השם "מתחם סגור" ואולם בימי הביניים הוא שימש בהקשר חקלאי.

פרתי נולד בצרפת ועלה לישראל בגיל צעיר. למד לתואר ראשון בפקולטה לחקלאות ברחובות (האוניברסיטה העברית) וסיים כאגרונום במדעי הצמח. את התואר השני עשה באוניברסיטת בורדו שבצרפת. לפי השם והמבטא, הייתה זו אופציה טבעית ונכונה ללימודי. במהלך לימודיו בצרפת עבד בין היתר ביקבים בבורדו, 'סמית הו לאפיט' למשל, ונחשף ביתר שאת לתפיסה והאידיאולוגיה של מה שמכונה "העולם הישן".

לפני 18 שנים חזר לישראל ומאז הוא עובד כיינן יקב טפרברג. לפני מספר שנים החליט שיש בו מקום לעשייה ייננית אישית יותר, או אולי אם תרצו עשייה ייננית שונה מהיומיום שלו, והוא עושה אותה ביקב במושב ברכיה (לא רחוק מאשקלון). יש כאן אתגר כלכלי לא פשוט, זו חקלאות על כל המשתמע מכך והשקעה של כסף וזמן אבל הודות לזמן הרב שהוא חלק מתעשיית היין בישראל, רבים וטובים מסייעים לו במשימה.

אוליבייה פרתי, יינן יקב טפרברג. יפעת כהנא,
אוליבייה פרתי בכרם/יפעת כהנא

נותן כבוד לאדמה

ייננים כמו פרתי רוצים שידם תהיה בכל, ואת זה אפשר לעשות כשאתה מנהל יקב קטן או בינוני. ביקב בסדר הגודל של טפרברג חייבת להתקיים חלוקה בעבודה בין הייננים. "ביקב טפרברג אני פחות מתעסק בגידול הכרם ופחות נמצא בכרמים" מספר פרתי וממשיך "ביקב אני אחראי בעיקר על העבודה השוטפת, בהוראות העבודה היומיומיות, בניהול צוות עובדי הייצור ובתהליכי ויניפיקציה עם ציוד חדשני וברמת טכנולוגיה מאוד מתקדמת."

הרצון שלו לגדל כרם בעצמו ליד ביתו במושב, דחף אותו להקמת המותג האישי שלו. "לגדל כרם...עם הידיים, עם המשפחה ובסגנון אורגני וביודינמי, ללא שימוש בחומרי הדברה ותוך נתינת כבוד לאדמה, בסגנון ייצור יותר מסורתי."

עוד בוואלה!

יין משלהם: המותג הפרטי של קובי ארביב

לכתבה המלאה
אוליבייה פרתי, יינן יקב טפרברג. יפעת כהנא,
רגליים על האדמה/יפעת כהנא

איך אתה מסתדר עם שני היקבים במקביל?

התקופה הכי קשה אולי היא תקופת הבציר. בזמן זה, את היין שהוא מייצר במושב ברכיה, הוא פוגש בשעות הבוקר המוקדמות או הלילה המאוחרות. בזמן שהוא חי ונושם את יקב טפרברג, חברים טובים דואגים ליין הפרטי של פרתי.

במקרה זה כמו באחרים, פרתי סיפר על נטיעת הכרם שלו כבר מהיום הראשון לבעלים מוטי טפרברג, ליינן הראשי שיקי ראוכברגר וליינן דניאל פרידנברג, שגם הוא מטפח מותג משלו. "הם מפרגנים ובגדול" לדבריו. חשוב לציין כי פרתי היה יכול לבחור לייצר את היינות במסגרת יקב טפרברג אבל הוא רצה לעשות הכל לבד ומהתחלה, דווקא כדי להתמודד עם הקשיים המלווים הקמת פרויקט כזה. יחד עם זאת, הוא אינו שולל אפשרות שבעוד מספר שנים ייצר את יינותיו במקום ייעודי בתוך יקב טפרברג.

אוליבייה פרתי, יינן יקב טפרברג. יפעת כהנא,
הכל. לבד. מההתחלה/יפעת כהנא

האם יצירת המותג האישי שלך יכולה להשליך על המיתוג של יקב טפרברג?

פרתי סבור שהיצירה האישית שלו שונה כל כך ממה שהוא עושה ביקב טפרברג עד כי אינו קושר בין השניים, אלא במובן זה של שיפור יכולותיו האישיות. "...המטרה שלי היא לייצר יין מקומי מהכרם שלי , מהאזור שאני גר בו בשיטות גידול וויניפיקציה מסורתיות, ובכל זאת אין לי ספק שהאופן שבו אני חושב ופועל בצורה שונה מאוד מאשר ביקב היא משפרת ומרחיבה את היכולות שלי לייצר ענבים ויינות איכותיים יותר בטפרברג". יתרה מכך, פרתי מייצר את יינותיו האישיים מכרם המאופיין בגידול אורגני וביודינמי, כך שהכורמות אינה זהה בין שני היקבים.

יקב טפרברג. שני בריל,
אוליבייה פרתי, שיקי ראוכברגר ודניאל פרידנברג. צוות הייננים של יקב טפרברג/שני בריל

ואם תצטרך לבחור בין המותג שלך, לבין טפרברג?

"אין לי מחשבות להקמת יקב משלי , אני עמוס ומסופק מאוד בעבודה בטפרברג , מחובר לאנשים ולמקום כך שאין לי הרבה זמן ורצון להתעסק ביקב פרטי. אני מסתפק במותג פרטי שאני מוביל במחזור חיים שלם מהנטיעה ועד השתייה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully